Burse - Fonduri mutuale

Ce rămâne după eşecul Agricover de listare la Bursă. Brokeri: După Hidroelectrica se vor descătuşa anumite energii. Vom vedea şi un flux mare pe mulţi emitenţi

Ce rămâne după eşecul Agricover de listare la Bursă....

Autor: Tibi Oprea

13.06.2023, 07:23 7989

Piaţa se aşteaptă la suprasubscriere a ofertei de 2 mld. euro.

Eşecul listării Agricover Holding, printr-o ofertă publică iniţială stabilită la maximum 416 mil. lei şi derulată între 4 şi 16 mai 2023 la Bursa de la Bucureşti, a transmis un semnal de alarmă în piaţă, având în vedere că ceea ce ar fi putut fi cea mai mare ofertă de listare din Europa Centrală şi de Est de după începerea războiului din Ucraina şi care ar fi dezgheţat piaţa IPO-urilor din regiune a cunoscut un interes scăzut din partea investitorilor. De vină ar fi fost timingul nepotrivit, consideră unii brokeri.

„Agricover a eşuat în tentativa de listare datorită timingului nepotrivit. Să nu uităm că ei au obligaţiuni în euro listate pe BVB, deci sunt deja pe piaţa de capital. Cred că toata lumea aşteaptă IPO-ul Hidroelectrica şi nefiind multe informaţii despre această ofertă, in­ves­titorii preferă să conserve cash-ul pentru acest IPO“, spune Lucian Hanganu, broker de acţiuni în cadrul Goldring, pentru Ziarul Financiar.

El adaugă faptul că Hidroelectrica va fi probabil cel mai mare IPO din Europa de anul acesta, ceea ce înseamnă că vom avea intrări ale unor nume mari din industria financiară pe piaţa de capital din România, precum fonduri de investiţii, consorţii financiare sau bănci de investiţii din top 10. „Cred că investitorii sunt în aşteptare şi nu cred în sentiment negativ“, afirmă el.

Oferta a constat într-o majorare de capital social de 140 mil. lei şi vânzare de acţiuni de circa 280 mil. lei din partea lui Jabbar Kanani şi a BERD.

Tranşa investitorilor de retail a fost subscrisă în proporţie de 52% şi un interes scăzut a venit şi din partea instituţionalilor.

Şi Lucian Isac, CEO al Estinvest, crede că ce s-a întâmplat la Agricover a fost un timing prost ales, adică cu puţin timp înainte de listarea Hidroelectrica. Având în vedere că nu ştie nimeni când se aprobă prospectul de listare a producătorului de energie, clienţii nu au riscat să rămână cu banii blocaţi.

„Majoritatea clienţilor mei, şi asta se vede în lichiditatea din piaţă, stau pe bani aşteptând autorizarea prospectului la Hidroelectrica. Ceea ce s-a întâmplat la Agricover cred că nu are nicio legătură cu performanţele emitentului şi nici măcar cu preţul din ofertă. Pur şi simplu a fost mult prea aproape de aşteptarea privind listarea Hidroelectrica. Eu aş fi ieşit pe piaţă imediat după Hidroelectrica, pentru că, din ce vedem, cel mai probabil va fi suprasubscriere şi vor rămâne bani după ce se va încheia listarea Hidroelectrica“, afirmă el.

Lucian Isac speră ca peste jumătate de an sau un an Agricover să revină la bursă cu acţiuni şi spune că sunt mulţi bani în piaţă, atât la instituţionali, în special la fondurile Pilon II, cât şi la investitorii de retail. Cum ar putea sta lucrurile după momentul listării companiei de stat?

„Sunt convins că se vor descătuşa anumite energii. Lichiditatea va creşte nu doar pentru Hidroelectrica, ci şi pe ceilalţi emitenţi. Lumea va începe să caute oportunităţi şi sunt oportunităţi pe piaţa noastră. Cred de asemenea că vor apărea până la finalul anului încă vreo două-trei listări noi. Este ca un reflux. La fel cum apa se retrage în acest moment, dintr-o dată vine fluxul. Odată cu listarea Hidroelectrica vom vedea şi un flux mare de piaţă pe mulţi emitenţi. Pe de altă parte, cred că şi dimensiunea pieţei va cunoaşte un salt calitativ ca urmare a unor noi categorii de investitori care vor veni către piaţă odată cu listarea Hidroelectrica“, explică Lucian Isac pentru ZF.

Agricover a decis să oprească planurile de a merge mai departe la Bursa de Valori Bucureşti ca urmare a lipsei apetitului investitorilor, obiectivul holdingului fiind atragerea unei diversităţi largă de investitori. Liviu Dobre, CEO-ul Agricover, a spus pentru ZF că ofertele Agricover şi Hidroelectrica sunt mai degrabă complementare şi nu se exclud reciproc şi că listarea rămâne un obiectiv important.

„Aşa cum menţionam anterior, listarea la bursă rămâne pentru noi un obiectiv important, dar nu este o condiţie pentru continuarea poveştii noastre de success“, a spus Liviu Dobre.

Pe de altă parte, Ovidiu Susan, investitor pe piaţa de capital de peste 15 ani, a fost doar pe jumătate surprins de eşecul ofertei Agricover. El spune că şi perspectiva listării Hidroelectrica a contat pentru toată piaţa, însă cel mai important motiv a fost insuficienţa atractivităţii ofertei.

„Sincer, nu mă aşteptam ca oferta să nu se închidă, dar mă aşteptam să fie un interes scăzut, cel puţin pe partea de retail, unde mai discutăm în piaţă, mai cunosc şi eu alţi investitori. Ceea ce m-a surprins a fost lipsa de interes din partea investitorilor instituţionali. Se pare că dacă este să găsim un „vinovat“, aici am putea găsi motivul pentru care oferta nu s-a închis. Nu a fost suficient de atractivă pentru investitorii instituţionali din varii motive. Probabil că multiplii şi perspectivele nu au mulţumit“, spune el.

În ceea ce priveşte Hidroelectrica, Ovidiu Susan consideră că situaţia este diferită şi că în acest caz oferta cel mai probabil nu va eşua.

„Hidro este din altă ligă, lumea o aşteaptă ca pe o fată Morgana. Acest subiect a ajuns un fel de glumă perpetuă între cei cu ştate mai vechi în piaţa de capital, că în fiecare an se listează. Să sperăm că de data asta se va întâmpla. Dacă se va întâmpla, nu îmi imaginez că va eşua ca ofertă cum s-a întâmplat cu Agricover. Indiferent de interesul investitorilor de retail, cei instituţionali vor acoperi oferta şi compania va veni în piaţă“, completează investitorul.

Întrebat de ce crede că ritmul listărilor a încetinit în ultima perioadă şi ce-i lipseşte bursei locale pentru a reveni la trendul din anii trecuţi, Ovidiu Susan aduce în discuţie multiplii la care au venit şi vin în continuare companiile la bursă.

„Dacă ne aducem bine aminte, companiile care au venit atunci să se listeze, au făcut-o la multiplii semnificativ mai mici decât cele care vin acum. Companiile de pe AeRO, primele care au intrat în valul de acum doi-trei ani, Norofert, SafeTech, Agroland, au venit la multiplii PER sub 10. SafeTech avea un multiplu chiar foarte mic. Aceşti multipli au fost foarte atractivi pentru acele plasamente private şi lumea a participat, ofertele s-au suprasubscris. Faptul că multiplii au fost mici a determinat şi creşterea acţiunilor după listare. Asta a atras atenţia din ce în ce mai multor investitori de retail şi toate aceste creşteri au atras atenţia şi altor companii, iar în felul acesta s-a creat acel val de optimism pe care îl cunoaştem cu toţii. Ca să ne întoarcem acolo, probabil trebuie să ne întoarcem în faza de trecut, aceea a unor companii bune la multiplii mici. Dacă nu avem aşa ceva, este greu de surescitat o atenţie foarte mare“, spune Ovidiu Susan.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO