Burse - Fonduri mutuale

De ce se luptă Mircea Mihăilescu şi verii Duşu pentru controlul Socep Constanţa

De ce se luptă Mircea Mihăilescu şi verii Duşu pentru controlul Socep Constanţa

Autor: Adrian Cojocar, Andrei Chirileasa

28.09.2010, 23:10 2045

TTS este unul dintre cei mai mari operatori de transport dinRomânia acţionând mai cu seamă în zona transportului naval prinintermediul flotei fluviale deţinută de compania Navrom şi pesegmentul de transport feroviar prin firma Transfer InternationalSpedition (TIS).

Grupul mai deţine un operator portuar de mărfuri tip vrac înConstanţa, TTS Operator, care operează peste 2 mil. tone anual şidispune de silozuri pentru depozitare.

La finele săptămânii trecute, TTS a achiziţionat 10,2% dinacţiunile Socep Constanţa (SOCP) de la SIF Oltenia (SIF5), pentrucirca 3,28 mil. euro, ajungând unul dintre cei mai importanţiacţionari, cu o deţinere de 13,85% din companie.

Pentrua prelua controlul Socep, TTS are nevoie de pachetul de acţiunideţinut de verii Niculae şi Ioan Duşu, proprietarii producătoruluide BCA Celco Constanţa, care au ajuns să deţină circa 43% după ceau mai cumpărat luni un pachet de 7% din acţiuni. Celco, unuldintre principalii producători de BCA din România, a acumulat peste30% din Socep în 2008, însă Niculae Duşu declara atunci că este oinvestiţie de portofoliu şi că nu se va implica în management.

Un alt acţionar puternic al Socep este omul de afaceri StereSamara din Constanţa, care a cumpărat tot în 2008 circa 18% dincompanie. El a susţinut până acum strategia Celco de la Socep. Dacăîi cumpără acţiunile lui Samara, TTS se apropie de pragul de 33% şipoate lansa o ofertă de preluare a companiei.

Miza este 5% din transferurile de mărfuri în portulConstanţa

Portul Constanţa este poarta de intrare şi de ieşire amărfurilor din ţară, iar necesitatea amplasării într-o zonăaccesibilă pentru încărcarea şi descărcarea navelor face dificilăcrearea de noi operatori, investiţiile fiind foarte costisitoare.Din această cauză, oamenii de afaceri care desfăşoară trafic înport se bat pe puţinii operatori existenţi.

Pe lângă activitatea de transport al mărfurilor vrac, Socep areavantajul că operează şi pe segmentul de containere fiind unuldintre cei patru operatori care activează pe acest segment pe razaportului Constanţa. Socep realizează circa 5% din operaţiunile demanevrare a mărfurilor în portul Constanţa.

"Probabil că există o necesitate de extindere a operaţiunilorTTS în portul Constanţa", spune Constantin Hârţan, directorulgeneral al Navrom Galaţi şi care deţine 5% din acţiunile TransportTrade Services.

De aceeaşi părere este şi Viorel Panait, directorul general aloperatorulul portuar Comvex Constanţa, care spune că TTS arecapacitatea să controleze afluxul de mărfuri din zona portuluiConstanţa.

"Achiziţia de acţiuni Socep cred că face sens pentru TransportTrade Services pentru că desfăşoară o activitate de transport mareatât fluvial prin flota Navrom, cât şi feroviar, iar un operatorportuar în zonă le oferă o oarecare stabilitate. Este o platformăde containere, poţi să adaugi metale pe ea. Mihăilescu este ungeniu în materie de comerţ şi logistică şi sunt convins că are ologică afacerea asta, însă eu cel puţin n-aş plăti 30 mil. euro peSocep", spune Panait. El a precizat că TTS transportă marfă şipentru producătorii de îngrăşăminte, cum ar fi grupul Interagro allui Ioan Niculae.

Socep a pierdut în ultimul an şi jumătate aproape tot traficulde containere, din cauză că Dubai Port a dezvoltat în portulConstanţa un terminal modern denumit South Constanţa Terminal, careare avantajul că poate acosta nave de mare capacitate şi dispune ocapacitate de operare mare, iar în contextul scăderii traficuluimaritim şi fluvial pe fondul crizei, cea mai mare parte aclienţilor s-au îndreptat către acest terminal. Totuşi, odată curevenirea economică şi traficul în port va beneficia, iar princontrolul operatorilor portuari, jucătorii din transport pot să-şicontroleze mai bine costurile.

Operatorii portuari, ţinte foarte disputate

În ultimii ani operatorii portuari au făcut obiectul unortranzacţii importante, investitorii plătind zeci de milioane deeuro pentru un pachet minoritar.

Firma Solidmet, controlată de doi oameni de afaceri locali,Liviu-Marin Muntean şi Corneliu Idu, s-au războit doi ani cu celmai mare producător de oţel din lume, ArcelorMittal, pentrucontrolul operatorului Convex Constanţa (CMVX). Grupulinternaţional a făcut o ofertă în valoare de 42 mil. euro pentru aprelua integral Comvex, după ce a plătit anterior 24,3 mil. europentru un pachet de 36% din companie. În final Solidmet a câştigatîn instanţă lupta, reuşind să menţină controlul operatorului.

În 2005, Mittal a plătit 47 mil. dolari şi pentru a preluapachetul majoritar al operatorului Rompormet Galaţi.

Firmele din cadrul Transport Trade Services au derulat anultrecut afaceri care au cumulat 111,9 mil. euro, iar profitul brutal acestora s-a cifrat la 25,4 mil. lei (6 mil. euro).

Conform datelor de la Registrul Comerţului, Mircea Mihăilescudeţine 51% din acţiunile TTS, un alt acţionar important fiind IonStanciu, cu un pachet de 14,1% din acţiuni. Ştefan Viorel, şefulComisiei de Buget-Finanţe din cadrul Camerei Deputaţilor, deţine10,1% din acţiunile TTS.

AFACERI DE LA ZERO