Business Construct

Avem mortar. Aveţi proiecte?

Avem mortar. Aveţi proiecte?

Autor: Ioan Dornescu

24.05.2011, 23:39 668

Multe companii din zona de adezivi şi mortare manifestăîncredere în dezgheţarea pieţei, care ar putea reveni pe creştereînsă cel mai devreme din 2012, şi sunt hotărâte să-şi majorezecapacitatea de producţie, deşi în prezent aceasta depăşeşte cu multcererea.

Dezgheţarea pieţei ar însemna reluarea con­struc­ţiei lamarile proiecte imobiliare blocate în ultimii trei ani şi care autras în jos o piaţă de circa 200 mil. euro pentru care scenariileoptimiste din acest an vizează stagnarea.

Potrivit companiei de cercetare InterBiz Research &Consulting, piaţa de adezivi şi mortare din România a scăzut cu 8%anul trecut, până la 220 milioane euro, şi ar putea stagna în 2011,într-o variantă realistă. Analiştii notează că scăderea a fost maimică decât estimările iniţiale, fiind estompată de creşterileîn­registrate de segmentul renovărilor, în principal prin livrareade termosisteme. Adezivii şi chiturile au avut o pondere de 65%,tencuielile şi gleturile de 25%, iar restul mortarelor (zidărie,şape şi speciale) au generat diferenţa de 10%.

"Foarte important de remarcat că în aceşti ani de recesiune s-adiminuat ponderea mortarelor clasice (produse prin mixare peşantier) în favoarea mortarelor industriale premixate. De altfel,în ţările dezvoltate din Europa mortarele industriale premixatereprezintă aproximativ 80% din total consum, iar în Româniareprezintă numai 20%. De aici rezultă potenţialul mare de creştereal pieţei mortarelor uscate în România", spun reprezentanţiicompaniei de cercetare.

Consumul mediu în ţările dezvoltate variază între 100 şi 250kg/an/locuitor, în funcţie de tehnologiile de construcţii specificefiecărei ţări, excepţie făcând Marea Britanie şi ţările nordice,unde sunt folosite alte materiale pentru construire. În România,consumul anual este de aproximativ 70 kg/locuitor.

Reprezentanţii Henkel, unul dintre principalii producători deprofil, spun că luând în calcul întreagul segment de mortare şiadezivi (gleturi, adezivi pentru placări ceramice, chituri şiadezivi pentru polistiren) şi exceptând mortarele care secomercializează în silozuri, piaţa se situează la circa 137 mil.euro, iar în 2010 a scăzut cu 15% faţă de anul precedent.

"Este prea devreme să estimăm cu adevărat ce se va întâmpla anulacesta, deoarece sezonul construcţiilor abia a început cu adevărat.Sperăm că scăderea nu va fi mai mare de 5 procente şi că anulviitor piaţa va reveni pe un trend ascendent", a declarat AndreiDumitrescu, sales & marketing manager Henkel România pentrudivizia Adezivi. Producătorului german de bunuri de larg consumeste prezent în România şi prin diviziile de detergenţi şi produsepentru îngrijirea locuinţei şi produse cosmetice.

Marga Călin, director de marketing al companiei Duraziv, susţinecă sectorul de adezivi şi mortare s-a comprimat anul trecut,conform datelor furnizate de principalii jucători, însă niciocompanie nu ştie cu exactitate care este nivelul pieţei de profil,"în absenţa unor studii realiste".

"Pentru noi situaţia actuală din piaţa de adezivi este unaideală. Piaţa se mişcă mai greu, procesul de selecţie a unui produseste unul determinat de analize îndelungate. Nu se construieştemult, astfel încât cli­en­ţii să ia imediat tot ce găsesc perafturi. Acum se interesează de proprietăţile materialelor expuse,sunt foarte interesaţi de raportul calitate-preţ. Or, tocmaiaceasta este strategia prin care ne-am propus să ata­căm aceastăpiaţă", a spus reprezentantul Duraziv, com­panie controlată de omulde afaceri Daniel Guzu.

În perioada 2009 - 2010 numărul producătorilor s-a diminuat dela 55 la 45, iar piaţa este în continuare dominată de jucătoriprecum AdePlast, Baumit, Baumix, Ceradez, Duraziv, Hasit, Henkel,Ital Kol, Knauf sau Weber, care generează aproximativ 60% dintotalul vânzărilor, potrivit InterBiz.

"Anul 2009 a fost cel care a «spălat» mult această piaţă.Firmele care nu au fost ok au dispărut. Anul 2010 a fost un an încare firmele rămase şi-au consolidat poziţia. Anul 2011 va fi unulîn care cei care sunt corecţi vor deveni mai puternici, însă abiaîn 2012 vom vedea asta, sau în trimestrul patru din acest an. Rămânla părerea mea «dacă eşti corect, nu ai cum să nu creşti»", aafirmat omul de afaceri Marcel Bărbuţ, proprietarul AdePlast.


PREŢURI VS. COTĂ DE PIAŢĂ.
Producătorii şi-au extinsoferta de produse de profil şi au căutat să susţină vânzările prindiverse oferte promoţionale, dar anunţă posibile majorări de preţîn 2011, din cauza scumpirii materiilor prime.

"În 2010, preţurile medii la nivelul întregii pieţe au suferit ocontracţie de circa 10-15% faţă de 2009. În primul trimestru din2011 am menţinut preţurile la nivelul din 2010 prin eficientizareacosturilor, însă creşterea preţurilor este o certitudine pentruacest an, în condiţiile în care cheltuielile de producţie aucrescut cu circa 10%, pe baza scumpirilor materiilor prime", adeclarat Răzvan Bobe, director cercetare dezvoltare la Baumix.Compania produce materiale de construcţii şi finisaje pe bază deciment după reţete proprii, iar portofoliul include adezivi şichituri pentru placări ceramice, gleturi şi mortare şi sistemulcomplet pentru izolarea termică a faţadelor, precum şi tencuialadecorativă cu marmură.

Canalele de vânzare sunt constituite din reţelele de bricolaj şio reţea naţională de distribuţie, prin parteneri locali. "În 2010toţi producătorii au făcut eforturi pentru a menţine preţurile laun nivel comparabil cu cel din 2009 sau chiar au oferit promoţiicare au dus la scăderea preţului. La nivelul intregii pieţe focusula fost pe generarea de rulaje mai degrabă decât pe generarea demarje mai mari. A fost practic anul promoţiilor, deci nu se poatevorbi de reduceri ale preţurilor de listă, cum s-ar spune reducerioficiale de preţuri, ci de scăderea marginilor pentru implementareaunui număr mare de promoţii", a declarat directorul de marketing alDuraziv.

Marga Călin a adăugat că pentru 2011 este dificil de estimat cumvor evolua preţurile din cauza instabilităţii economice şi politicela nivel mondial, care poate genera mişcări importante ale preţuluimateri­ilor prime strategice - petrol, gaze şi fier. Companiacomercializează adezivi pentru placări, pentru polistiren, gleturi,şape autonivelante, chituri pentru rosturi, mortare şi premixuri.Portofoliul Duraziv include şi profiluri metalice şi vopsele.

Reprezentanţii Henkel România au declarat că în 2010 au oferitpromoţii atât pentru clienţii finali, cât şi către lanţul doi dedistribuţie. "Începând de acum doi ani, piaţa a devenit un «ring debătaie» a preţurilor. Noi nu am vrut să intrăm în acest joc, ci amcreat pachete promoţionale atractive pentru clienţi. În general,preţurile au scăzut foarte mult în sectorul de business deoarecesunt din ce în ce mai puţine proiecte, iar reabilitările termicecunosc numai o singură sintagmă - cel mai mic preţ. Anul acestapreţurile vor mai creşte din cauza crizei de materii prime, pe de oparte, şi a dificultăţii de a găsi transportatori, combinată cucreşterea preţului petrolului şi a ambalajelor de hârtie, pe dealtă parte", a afirmat Dumitrescu.

Şi şeful AdePlast spune că promoţiile şi produsele noi auimpulsionat vânzările anul trecut. "Canalele folosite sunt vânzareacătre distribuitori, vânzarea di­rec­tă către beneficiari, dar şimarile lanţuri de magazine. Ne dorim o creştere a cantităţilorvândute prin ma­rile lanţuri, având pregătite şi o serie destrategii în acest sens", a adăugat Bărbuţ. AdePlast are douăfabrici de mortare uscate, la Ploieşti şi Oradea. Compania deţinela Oradea şi o unitate de producţie a vopselelor.


FABRICI NOI, ÎN AŞTEPTAREA CERERII. Deşi actualacapacitate de producţie din România este extrem de mare, de aproape4,7 mil. tone, iar gradul de utilizare nu atinge nici 30%, potrivitInterBiz, unii producători au anunţat că vor să înceapă construcţiade fabrici noi, finanţate inclusiv din fonduri europene.

"Capacitatea actuală de producţie a Henkel pentru mortare estede 550.000 tone, însă în 2012 aceasta va creşte odată cu nouaunitate de producţie. Proiectul va fi finanţat cu 2,8 milioane deeuro din fonduri europene şi va fi în funcţiune începând cu varaanului 2012", a afirmat reprezentantul companiei. Unitatea va ficonstruită în judeţul Neamţ.

Afacerile Henkel România s-au diminuat cu circa 2% anul trecut,la aproximativ 560 milioane lei (133 milioane euro), sumă careinclude însă toate liniile de afaceri ale companiei. "În 2010Ceresit (marcă a companiei, n.r.) şi-a menţinut vânzările laacelaşi nivel în volum faţă de 2009 şi a simţit o uşoară scădere învaloare datorită ofertelor promo lansate în piaţă. Pentru 2011sperăm să intrăm pe un trend ascendent şi să depăşim atât învaloare, cât şi în volum anul 2010", a mai spus Dumitrescu.

Şi AdePlast a anunţat că va începe în acest an lucrările la ceade-a treia fabrică de adezivi şi mortare uscate, care va fi situatăîn centrul Moldovei. Bărbuţ a spus în luna aprilie că nivelulinvestiţiei depinde de mai mulţi factori, precum tehnologia care vafi utilizată, şi că unitatea ar trebui să intre în funcţiune în mai2012. În prezent, capacitatea anuală de producţie a companiei estede 700.000 de tone de adezivi şi mortare uscate. Compania aînregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 127 milioane lei (30mil. euro), în creştere cu 12% faţă de 2009, iar în 2011 îşipropune să atingă un rulaj de 150 milioane lei (35-36 mil.euro).

Pe de altă parte, Duraziv are o capacitate de producţie maimică, dar de asemenea există planuri pentru noi investiţii.

"În prezent avem o singură fabrică pentru producţia de adezivi,situată în Popeşti-Leordeni, cu o capacitate de producţie instalatăde aproximativ 200.000 tone/an. Duraziv are în această perioadă înderulare un proiect de trei milioane de euro, jumătate din aceastăsumă reprezentând fonduri nerambursabile venite ca urmare aaccesării unui proiect finanţat din fonduri europene, care vizeazăconstrucţia unei noi linii pentru producţia de mortare uscate. Peparcursul acestui an urmează să demareze construcţia la nouafabrică", a afirmat directorul de marketing al Duraziv. Afacerilecompaniei s-au majorat cu 50% anul trecut, la 13,5 milioane euro,iar pentru 2011 Duraziv a bugetat un avans de cel puţin 25%, laaproximativ 17 milioane de euro.

Baumix deţine o unitate de producţie la Ploieşti, cu ocapacitate de producţie de 35.000 tone lunar (400.000 de toneanual) şi şase linii de producţie dedicate. Compania, controlată deAugustin Russu, susţine că în prezent nu are în vedere extindereaprin unităţi noi, însă pe viitor nu exclude această variantă.

Baumix a înregistrat afaceri de 30,2 milioane lei (7,2 mil.euro) anul trecut, mai mici cu 15% faţă de 2009, iar în acest anîşi propune un avans al vânzărilor până la 36 milioane lei.

Deşi dezmorţirea segmentului de adezivi şi mortare depinde încea mai mare măsură de investiţiile private, companiile cer totuşide la stat măsuri coerente şi realiste pe segmentul reabilitărilortermice, plata datoriilor către constructori sau scăderea TVApentru materialele de construcţii. Cu toate acestea, până nu vorreîncepe marile proiecte imobiliare, capacitatea de producţie varămâne excedentară cererii din piaţă.

AFACERI DE LA ZERO