Business Construct

Cover story: Toreadorii ataca proiectele de drumuri

Cover story: Toreadorii ataca proiectele de drumuri

Alcibiades Lopez Ceron, directorul pentru regiunea Europa al FCC Construction

26.06.2008, 20:13 86

Gigantul spaniol FCC Construction a ajuns in trei ani de la un singur contract castigat la circa sapte proiecte cu o valoare totala de circa 200 de milioane de euro, care se poate extinde la 250 de milioane de euro avand in vedere licitatiile la care mai participa compania anul acesta.
"Ne vom concentra pe proiectele de infrastructura si vom participa la toate proiectele importante care vor fi derulate in urmatorii ani. Avem deja un portofoliu de contracte de circa 200 de milioane de euro cu posibilitatea de a-l extinde la 250 de milioane de euro. In urma cu trei ani aveam un singur proiect pe piata locala si in prezent am ajuns sa ne dezvoltam puternic. Suntem multumiti de ceea ce am realizat pana in prezent pe piata locala si pentru ca am reusit sa consolidam managementul", a declarat Alcibiades Lopez Ceron, directorul pentru regiunea Europa al FCC Construction.
"Daca pana in prezent am fost implicati in proiecte mici cu valori de circa 20-40 de milioane de euro, in viitor vrem sa ne implicam in lucrarile de amploare asa cum sunt autostrada Cernavoda-Constanta (n.r. - valoare de 400 mil. euro) sau autostrada Comarnic-Brasov (n.r. - valoare de 1 mld. euro)", spune Lopez Ceron. Potrivit lui, criza imobiliara din Spania si scaderea pietei constructiilor vor determina companiile spaniole de profil sa patrunda pe pietele emergente si sa diversifice portofoliul de lucrari.
FCC Construction va ajunge la sfarsitul anului 2010 la o cifra de afaceri de circa 150 de milioane de euro datorita contractelor aflate in derulare, in conditiile in care pentru 2007 estima afaceri de peste 40 de milioane de euro.
"Strategia noastra prevede ca pana in 2010 sa avem un portofoliu de lucrari de minimum 350 de milioane de lucrari, pentru ca incepand de anul acesta vor fi demarate proiectele de infrastructura cu o magnitudine superioara fata de ce s-a construit pana acum. Fondurile provenite de la Uniunea Europeana vor creste semnificativ in urmatorii ani, asa cum s-a intamplat si in Spania", afirma Lopez Ceron.

Proiectul Basarab, impiedicat de exproprieri
FCC Construction este implicata in prezent printr-un joint-venture cu compania italiana Astaldi in constructia podului Basarab din Capitala, proiect care se ridica la
225 de milioane de euro, din care circa 140 de milioane de euro reprezinta valoarea efectiva a lucrarilor, iar restul investitii pentru devierea utilitatilor (apa, canal, electricitate si cabluri de telefon). Proiectul urmeaza sa fie finalizat in primul semestru al anului viitor, daca lucrarile vor fi derulate potrivit graficului initial.
"Proiectul Basarab este unul vital pentru a rezolva traficul din Capitala, insa ritmul exproprierilor este foarte greoi si din acest motiv lucrarile sunt doar la 30-35% din total. Nu stiu daca vom reusi sa finalizam acest proiect in timpul prevazut initial pentru ca nu avem terenul", spune reprezentantul FCC Construction.
Cu cat inainteaza lucrarile la acest proiect, reprezentantii companiei afirma ca se apropie de un blocaj. "Faptul ca nu avem tot terenul ne impiedica sa marim ritmul lucrarilor si este posibil sa fie afectata calitatea proiectului. Am utilizat la maximum spatiul care ni s-a oferit, insa proiectul incepe sa se intinda ca o guma de mestecat a carei elasticitate este la limita", explica Lopez Ceron.
Cele mai mari probleme cu care se confrunta constructorii care sunt implicati in proiecte de infrastructura sunt exproprierile si relocarea sistemelor de utilitati. "In majoritatea proiectelor derulate pe piata locala am intampinat probleme cu exproprierile. Exista un fenomen de protectie excesiva a terenului, ca efect al abuzurilor facute de comunisti. In Spania legea exproprierilor este mult mai clara si permite executarea rapida a lucrarilor", subliniaza reprezentantul FCC Construction.
Compania este implicata si in proiectul de modernizare a centurii de nord a Capitalei, care se va intinde pe o distanta de aproximativ 21 de kilometri intre Chitila si Voluntari, intr-un consortiu cu firma austriaca Alpine Mayreder, compania greceasca Aktor si Romstrade. Valoarea contractului este de aproximativ 50 de milioane de euro.
Printre alte contracte derulate de companie se numara modernizarea si reabilitarea a doua tronsoane din DN17, respectiv Cluj-Livada si Livada-Dej, contracte cu o valoare totala de 43 de milioane de euro. "Am investit circa 4-5 milioane de euro in dezvoltarea bazei de la Cluj si vom investi o suma similara si la Timisoara si la Filiasi pentru proiectele castigate acolo", spune Lopez Ceron. Compania a castigat anul trecut un contract de 27 de milioane de euro de reabilitare a drumul national dintre Timisoara si Lugoj si un proiect de 34 de milioane de euro pentru modernizarea drumului national dintre Filiasi si Rovinari.
"In plus, am depus cea mai buna oferta economica pentru realizarea proiectului de realizare a soselei de centura a orasului Constanta, proiect in valoare de
120 de milioane de euro si asteptam sa se anunte castigatorul", afirma directorul FCC Construction.
Un alt proiect castigat de compania FCC Construction este podul Vidin-Calafat peste Dunare, care va necesita o investitie de 100 de milioane de euro. FCC va construi un pod de doi kilometri, cu patru benzi destinate traficului auto, o linie ferata si un depou feroviar, in apropiere.

Bratul Alpine
FCC Construction a achizitionat in 2006 pachetul majoritar de 80,7% din compania austriaca de constructii Alpine pentru circa 480 de milioane de euro. Din acel moment, spaniolii au preluat administrarea afacerilor Alpine, unul dintre principalii jucatori din Europa Centrala si de Est.
Alpine este prezenta pe piata locala de zece ani si are o activitate mai dinamica decat FCC Construction, participand atat la proiect de infrastructura, cat si la lucrari civile. Cel mai mare contract al companiei este construirea noului sediu central al Petrom, denumit Petrom City, langa lacul Straulesti, cu o valoare de circa 80 de milioane de euro. Proiectul va avea o suprafata construita de 117.000 de metri patrati si 21.000 de metri patrati de drumuri si platforme.
Un alt proiect in constructie al Alpine este fabrica Egger de la Radauti, care va avea o suprafata totala de 80.000 de metri patrati, din care 12 hale industriale reprezinta 60.000 de metri patrati de constructie. Compania a mai fost implicata in constructia ambasadei Germaniei, Praktiker Brasov si Craiova, Kaufland Cluj si Hunedoara sau Iride Business Park din Capitala, precum si in lucrari de infrastructura si ingineria mediului- reabilitare si largire DN1, modernizarea statiei de epurare din Pascani sau reabilitatarea infrastructurii utilitare a judetului Dambovita.
"Pentru Alpine avem bugetata o cifra de afaceri de circa 120 de milioane de euro pentru anul 2010, in conditiile in care in 2007 am realizat un rulaj de 70-80 de milioane de euro", spune Lopez Ceron, care se afla in boardul companiei Alpine.
In viitor, FCC Construction se va concentra pe proiectele de infrastructura, in timp ce Alpine isi va extinde lucrarile civile. Spaniolii vor sa patrunda si pe segmentul lucrarilor de mediu, prin divizia Aqualia, cu afaceri anuale de 860 de milioane de euro, care a participat la mai multe licitatii insa pana in prezent fara succes. Grupul spaniol FCC cuprinde 18 companii, cu activitati in constructii, real estate, mediu si productie de ciment si a realizat anul trecut un profit net de
738 de milioane de euro.

Divizia de real estate, investitii de 50 mil. euro
Compania spaniola Realia, divizia de investitii imobiliare a FCC Construction, negociaza achizitia mai multor terenuri in Capitala, cu o valoare totala de peste 50 de milioane de euro, pentru constructia de locuinte si a renuntat sa cumpere un teren al producatorului de bauturi alcoolice Zarea Bucuresti, din cauza pretului prea ridicat solicitat.
Spaniolii au in prezent doar un teren in Bucuresti, in zona 13 Septembrie, de la intrarea pe piata la sfarsitul anului trecut. Prima achizitie a fost realizata in 2008, respectiv preluarea firmei romanesti Parnu Real Estate, care detine un teren in sectorul 5 din Bucuresti, pentru 12,2 milioane euro.
Ulterior, compania Zarea a anuntat ca a semnat cu Realia un antecontract de vanzare a unui teren si a constructiei aferente, in sectorul 1 din Capitala, actualul sediu social al firmei, pentru 47,6 milioane de euro, insa ulterior reprezentantii celor doua companii nu s-au mai inteles la pret.
Terenul din sectorul 5 este amplasat la intersectia dintre Calea 13 Septembrie si strada Sebastian si are o suprafata de circa 8.000 de metri patrati. Pe acest teren Realia va investi circa 20 de milioane de euro in constructia unui ansamblu de circa 300 de locuinte.
Ansamblul va cuprinde cinci imobile de locuinte, cu opt etaje, iar apartamentele vor avea una, doua si trei camere. Pretul unei locuinte va fi de 1.750 de euro pe metru patrat fara TVA, iar suprafetele locuintelor vor varia intre 40 si 100 de metri patrati.
"In Spania, Realia livreaza anual pana la 5.000 de locuinte noi. In Romania nu este aceeasi piata, dar incepand cu 2010, cand preconizam ca vom finaliza primul proiect pe piata locala, avem in vedere livrarea a 300-400 de apartamente pe an, adica sa investim anual circa 50 de milioane de euro in dezvoltarea de locuinte", a declarat Cristian Badoiu, directorul pentru Romania al Realia, citat de Mediafax. Suma indicata se refera doar la constructia si amenajarea locuintelor, fara sa includa pretul terenurilor.
Principala tinta a dezvoltatorului este piata din Bucuresti, dar si orase mari din provincie, precum Cluj-Napoca, Brasov si Sibiu, bugetul de investitii fiind situat la circa 130 de milioane de euro.
Cel mai mare teren pe care compania intentioneaza sa-l cumpere in Bucuresti are 21.000 de metri patrati si un pret de circa 30 de milioane de euro. Realia este detinuta de una dintre cele mai mari banci din Spania - Caixa Madrid - si firma de constructii Fomento de Construcciones y Contratas (FCC), implicata in realizarea mai multor proiecte de infrastructura in Romania.
Realia detine terenuri in suprafata de 3,2 milioane de metri patrati, in principal in Spania, Portugalia si Polonia, unde urmeaza sa dezvolte proiecte.
Portofoliul Realia mai cuprinde 73 de cladiri de birouri, in special in Spania si Franta, cu o suprafata de peste 400.000 metri patrati, si inca 55.000 de metri patrati in curs de dezvoltare.
Totodata, Realia a dezvoltat zece centre comerciale, cu o suprafata totala de 50.000 de metri patrati, si are in constructie alti peste 200.000 metri patrati. In ceea ce priveste proiectele rezidentiale, Realia a construit pana in prezent 1.600 de locuinte si are in dezvoltare 46 de complexuri noi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO