Business Construct

Distributie: 7 ani pana la saturare

Distributie: 7 ani pana la saturare

Arabesque estimeaza o scadere a ritmului de crestere a consumului de materiale de constructii incepand cu 2009

28.08.2008, 11:26 126

Jucatorii de profil au inregistrat in primul semestru majorari de circa 20-30% ale vanzarilor datorita proiectelor imobiliare incepute in anii trecuti si derulate in prima parte a anului. Insa incepand cu 2009 ar putea aparea primii nori negri asupra consumului de materiale de constructii.
"Numeroasele proiecte de investitii anuntate pe piata imobiliara ne indreptatesc sa credem ca piata de distributie a materialelor de constructii va continua sa creasca. In ceea ce priveste piata de do-it-yourself pana in anul 2015 este de asteptat sa se produca o saturare la nivelul acoperirii geografice, insa, cu siguranta, va fi nevoie de o permanenta imbunatatire a conceptului si a ofertelor pe piata", afirma reprezentantii companiei Dedeman din Bacau, care are in prezent o retea de
12 magazine.
Compania are in plan extinderea retelei actuale cu circa 3-4 magazine in fiecare an, urmand sa ajunga pe termen lung la 30 de centre comerciale. Daca luam in calcul o investitie medie de 10 milioane de euro intr-un magazin, valoarea totala alocata extinderii retelei Dedeman ar putea ajunge la circa 190 de milioane de euro in urmatorii ani. "Planul investitional al companiei prevede extinderea retelei actuale cu 3-4 magazine pe an, pe termen mediu urmarindu-se acoperirea zonei de sud a tarii, iar pe termen lung sa avem 30 de magazine", spun oficialii Dedeman.
Suma totala alocata investitiilor pentru anul acesta este de 47 milioane de euro, cu 12 milioane mai ridicata decat bugetul anuntat la inceputul lui 2008. "Din suma totala au fost deja investite 20 milioane de euro in terenuri si 15 milioane de euro in constructia magazinelor", explica oficialii companiei.
Fondurile pentru investitii provin dintr-o finantare in valoare de 45 de milioane de euro obtinuta de la bancile ABN Amro si UniCredit Bank, care implica si construirea unui nou sediu la Bacau.
Vanzarile Dedeman au crescut in primul semestru cu circa 25%, peste estimarile de 15% de la inceputul anului, ritm care se va mentine pana la sfarsitul anului. "Principalii factori care au influentat evolutia vanzarilor sunt extinderea retelei de magazine precum si majorarea preturilor materialelor de constructii, acestea la randul lor fiind influentate de dinamica constructiilor si a investitiilor imobiliare", spun reprezentantii Dedeman.


Extinderea majoreaza afacerile Bricostore
Si compania franceza Bricostore, al doilea mare retailer de bricolaj de pe piata locala, a realizat in primul semestru al anului o crestere a vanzarilor cu circa 30% fata de perioada similara din 2007, potrivit datelor comunicate de companie.
Extinderea retelei cu doua unitati in orasele Pitesti si Arad in intervalul mentionat a fost principalul factor care a constribuit la majorarea vanzarilor, insa reprezentantii retailerului pun aceasta crestere si pe seama dezvoltarii organice si a potentialului pietei de
bricolaj.
In prezent, reteaua numara noua magazine, dintre care patru in Capitala, si are planificate alte patru locatii noi pana la finele anului. Orasele vizate sunt Braila, Focsani, Oradea si Suceava.
In total, Bricostore va investi 50 milioane de euro in extinderea retelei din Romania in acest an, fiind cel mai accelerat ritm anual de expansiune inregistrat pana acum de retailer pe piata locala.
Strategia de extindere a retelei franceze s-a axat inca de la inceput pe locatiile din proiecte comerciale mai ample, cele mai multe magazine Bricostore de pe piata locala fiind invecinate cu hipermarketurile Carrefour. Retailerul a anuntat ca se va extinde in acest an doar in locatii inchiriate, dupa ce anterior abordase o strategie diferita prin realizarea unor achizitii de terenuri.
Compania estimeaza mentinerea ratei de crestere a vanzarilor la 30% pana la finele anului, astfel incat afacerile Bricostore Romania ar putea ajunge la peste 230 de milioane de euro la nivelul lui 2008.
De altfel, intensificarea competitiei pe piata va aduce anul acesta un varf al extinderii retailului de bricolaj in Romania, fiind anuntate in total 17-18 deschideri de magazine afiliate unor retele internationale de profil si investitii de aproape 200 milioane de euro. Acestea vor duce la o crestere de circa 50% a numarului de magazine de bricolaj operate de companii internationale, precum si la majorarea ponderii retailului de bricolaj in piata de distributie a materialelor de constructii. La acestea, se vor mai adauga inca sapte-opt magazine deschise de retelele locale Dedeman si Ambient.
In ultimii doi ani si-au facut aparitia pe piata romaneasca retelele internationale BauMax, Mr. Bricolage si Hornbach. In plus, in acest an reteaua Obi, parte a grupului german Tengelmann, va deschide primele sale doua magazine din Romania, dintre care unul in Capitala.
Hornbach, care a intrat pe piata in vara lui 2007, nu a inregistrat inca profit in Romania, obiectivul actual fiind expansiunea la nivel local, potrivit reprezentantilor companiei. De obicei, termenul de recuperare a unei investitii intr-un magazin de bricolaj de dimensiuni mari variaza intre 3 si 5 ani. Recent, compania a deschis al doilea magazin de pe piata locala, in cartierul Militari din Bucuresti, in urma unei investitii de 38,2 mil. euro. Reteaua se va extinde de anul viitor si in orasele din provincie, avand planificata inaugurarea unei unitati in Brasov la inceputul lui 2009.
Bricostore si Praktiker, care au patruns pe piata locala in 2002, sunt in prezent cele mai extinse retele de bricolaj si liderii pietei de profil, dupa valoarea vanzarilor.
In acest an, reteaua Praktiker, numarul unu pe piata de bricolaj, a raportat si ea o crestere a vanzarilor la semestru de 18,5%, dinamica fiind inferioara celei inregistrate in 2007 fata de 2006 (de circa 54%). Piata locala de distributie a materialelor de constructii, care include si retailul de bricolaj, este estimata la circa 3,5 miliarde de euro la nivelul anului 2007.


Reducerea investitiilor imobiliare va afecta consumul
Compania Arabesque, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata locala, estimeaza o scadere a ritmului de crestere a consumului de materiale de constructii incepand cu 2009, din cauza turbulentelor de pe piata imobiliara.
In primul semestru al anului tranzactiile de pe piata imobiliara au inregistrat scaderi fata de aceeasi perioada a anului trecut pe fondul crizei financiare internationale si al inaspririi conditiilor de creditare.
"Consumul de materiale de constructii a fost afectat din cauza conditiilor de creditare mai aspre si a pierderii apetitului de creditare al bancilor. Efectul insa nu a fost asa de puternic ca in alte tari. Ne asteptam ca in 2009 sa resimtim mai puternic consecintele stagnarii pietei imobiliare, dupa ce vor fi finalizate o parte din proiectele incepute in anii trecuti", afirma recent Florina Necula, directorul de marketing al Arabesque.
Compania a inregistrat in primul semestru o crestere de 20% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, datorita numarului mare de lucrari de constructii aflate in derulare.
"Avand in vedere evolutia din primele sase luni, consideram ca nivelul de crestere de 25% preconizat la inceputul anului este fezabil", spune Necula. In aceste conditii, cifra de afaceri a companiei Arabesque, care detine sucursale si in Ucraina, Serbia, Bulgaria si Moldova, va depasi o jumatate de miliard de euro, urmand sa ajunga la circa 560 de milioane de euro.
Arabesque se afla in prezent intr-o campanie de extindere la nivel regional, dupa ce s-a extins in Ucraina si Molodva si a deschis anul trecut primele centre comerciale in Serbia si Bulgaria. De altfel, compania a realizat in 2007 o cifra de afaceri de circa 100 de milioane de euro pe pietele externe.
"In Bulgaria si Serbia suntem in faza de inceput, in care ne facem cunoscuti in piata, iar in Moldova si Ucraina suntem in proces de consolidare a afacerilor. In primul semestru am inaugurat o noua filiala in Ucraina, la Rovno, oras cu peste 500.000 locuitori", spune Necula. Procesul de extindere regionala a Arabesque a inceput in 2005, cand a fost inaugurat un centru comercial la Chisinau, iar ulterior compania a preluat reteaua Budmax din Ucraina, unul dintre primii jucatori de pe piata de distributie de materiale de constructii.
Compania a deschis de la inceputul anului doua magazine la Iasi si la Craiova, in urma unor investitii totale de 17 milioane de euro, care au ridicat reteaua de centre comerciale la 17 unitati. Arabesque are in plan deschiderea a inca trei filiale anul acesta la Baia Mare, Oradea si Bucuresti (langa Austostrada Soarelui).
Arabesque are in plan investitii de circa 45-50 de milioane de euro, nivel similar cu cel de anul trecut, in extinderea retelei de magazine in tara si in regiune si in dezvoltarea afacerii, respectiv consolidarea parcului logistic cu noi camioane, echipamente si utilaje.


Evolutia vanzarilor principalilor jucatori de pe piata

Reteaua Praktiker, numarul unu pe piata de bricolaj, a raportat si ea o crestere a vanzarilor la semestru de 18,5%, dinamica fiind inferioara celei inregistrate in 2007 fata de 2006 (de circa 54%).

Compania franceza Bricostore, al doilea mare retailer de bricolaj de pe piata locala, a realizat in primul semestru al anului o crestere a vanzarilor cu circa 30% fata de perioada similara din 2007, odata cu extinderea retelei cu doua unitati in orasele Pitesti si Arad.

Arabesque a inregistrat in primul semestru o crestere de 20% a vanzarilor comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, datorita numarului mare de lucrari de constructii aflate in derulare si estimeaza o majorarea a cifrei de afaceri de 25% pentru anul curent.

Vanzarile Dedeman au crescut in primul semestru cu circa 25%, peste estimarile de 15% de la inceputul anului, ritm care se va mentine pana la sfarsitul anului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO