Business Construct

Doar o casă din 20, cu gresie nouă

Doar o casă din 20, cu gresie nouă

Autor: Ioan Dornescu

29.09.2010, 23:42 245

Numărul locuinţelor din România pentru care vor fi realizateamenajări sau reamenajări cu plăci ceramice va scădea cu 3% înacest an, de la 432.000 de unităţi la 420.000 de unităţi, din cauzadiminuării numărului de proiecte şi a situaţiei economice dificile,conform estimărilor companiei austriece Lasselsberger, care deţinepe piaţa locală firmele Lasselsberger SA (fostă Cesarom) şi SanexCluj-Napoca.

"Scăderea din acest an a numărului de locuinţe amenajate prinplacarea cu plăci ceramice este determinată de diminuarea număruluide proiecte rezidenţiale şi nonrezidenţiale, dar şi de situaţiaeconomică dificilă. Această tendinţă va duce până la finele anuluişi la o scădere accentuată a amenajărilor de locuinţe noi", adeclarat directorul comercial al Lasselsberger, EduardMăcărescu.

El a subliniat că numărul construcţiilor noi placate cu plăciceramice va scădea în acest an cu aproximativ 15% comparativ cu2009, în timp ce numărul celor reamenajate se va menţine la nivelulanului trecut. Potrivit reprezentantului companiei, ţinându-se contde estimarea privind volumul de plăci ceramice achiziţionate pânăla finele anului, aproximativ 16% din totalul locuinţelor care vorfi placate sunt amenajate pentru prima dată, în timp ce 84% vor fireamenajate.

Conform datelor producătorului de plăci ceramice, din totalul de420.000 de locuinţe care vor fi amenajate în acest an cu plăciceramice, 67% sunt situate în zone urbane, în timp ce restul de 33%se găsesc în zone rurale.

70% pentru băi

"În medie se folosesc pentru placarea băii aproximativ 5 metripătraţi de gresie şi 15 metri pătraţi de faianţă. Pentru bucătărieînsă sunt necesari aproximativ 8 metri pătraţi de gresie şi 12metri pătraţi de faianţă, iar holul poate fi placat cu aproximativ6 metri pătraţi de gresie", a spus Măcărescu.

El a adăugat că în acest moment 70% din plăcile ceramiceachiziţionate pe piaţa locală pe segmentul rezidenţial suntdestinate băilor, în timp ce 30% bucătăriilor şi holurilor.

Potrivit Lasselsberger, piaţa de profil a avut anul trecut ovaloare de 110 milioane de euro, mai mică cu 40% faţă de anul 2008,iar în 2010 se va diminua cu 10%, până la aproximativ 100 demilioane de euro.

În volum, piaţa a însumat anul trecut 25 de milioane de metripătraţi, iar anul acesta ar putea ajunge la maximum 23 de milioanede metri pătraţi, potrivit aceleiaşi surse.

"Diminuarea pieţei de plăci ceramice a fost de la începutulanului influenţată de comprimarea sectorului construcţiilor, descăderea numărului de proiecte rezidenţiale şi nonrezidenţiale câtşi de blocarea creditării, probleme la care s-a adăugat creştereacotei TVA în a doua jumătate a anului - vârful de sezon pentruplăci ceramice", susţine Măcărescu.

Stagnare în 2011

El estimează că piaţa va rămâne în 2011 la valorile din acestan, pentru o eventuală creştere a pieţei de profil fiind necesară ocreştere a apetitului pentru achiziţia de apartamente.

"Consider că piaţa de profil din România va reveni la valoripozitive cel mai devreme în 2012, doar odată cu reluarea credităriişi cu revenirea cererii pe piaţa imobiliară. O evoluţie pozitivă apieţei de plăci ceramice ar putea fi grăbită şi de proiecte dinzona publică: reabilitarea spitalelor, a şcolilor şi ainstituţiilor", a punctat Măcărescu.

Lasselsberger România mizează în 2010 pe o cifră de afaceri de38,5 milioane de euro, în creştere cu 10% comparativ cu anul 2009.În acest an, producătorul de plăci ceramice vizează majorareaexporturilor şi intrarea pe mai multe pieţe externe, după ce în2009 subsidiara locală a grupului austriac a început exportul pepieţele din Grecia şi Bulgaria.

"Menţinerea în 2009 a afacerilor la nivelul anului 2008, încondiţiile prăbuşirii pieţei cu circa 40%, s-a datorat măsuriloradministrative şi comerciale luate în decursul anului trecut:reorganizarea Cesarom, prin relocarea producţiei din Bucureşti lacealaltă fabrică deţinută de grup, la Cluj-Napoca, optimizareastocurilor prin lichidarea celor vechi, triplarea numărului dedistribuitori şi prezenţa produselor în toate magazinele de tipDo-It-Yourself", a explicat Măcărescu.

Bugetul de investiţii al grupului austriac în Româniatotalizează 1,5 milioane euro în acest an, din care 1,3 milioane deeuro sunt direcţionaţi în modernizarea fabricii şi extindereacentrului logistic de la Cluj, dar şi în promovarea colecţiiloractuale şi dezvoltarea de noi produse. Restul de 200.000 de eurodin bugetul de investiţii sunt alocaţi pentru extinderea reţeleiproprii de magazine specializate.

"Principalele motive pentru care am decis extinderea lanţuluipropriu de magazine sunt posibilitatea de expunere a tuturorcolecţiilor companiei, cât şi livrarea rapidă. În plus, prinunităţile proprii, asigurăm clienţilor o consiliere adecvată prinintermediul personalului calificat în domeniu. Un alt avantajpentru clienţii care trec pragul magazinelor noastre este acela dea achiziţiona plăci ceramice la preţuri de producător", a precizatMăcărescu.

Lasselsberger România, singurul producător local cu distribuţiela nivel naţional, a înregistrat anul trecut o cotă de piaţă de 36%şi estimează un avans la 38% în acest an.

Lasselsberger este cel mai mare producător de plăci ceramice dinRomânia, un alt jucător, de mici dimensiuni, fiind firma Lazăr, dinReghin, în condiţiile în care peste 50% din piaţa locală estesusţinută de importuri. Printre cei care au anunţat în ultimii anică ar putea construi fabrici de profil în România se numără KaiGroup din Bulgaria sau Cersanit Polonia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO