Business Construct

Expansiunea marelui retail

Expansiunea marelui retail

Mobexpert si-a bugetat investitii de 8 milioane de euro in patru magazine de mari dimensiuni

29.05.2008, 21:42 25

Retailul de mobila in ansamblu este mai aglomerat in Bucuresti, insa si in principalele orase din provincie pare sa evolueze pe acelasi tipar. Multi dintre marii operatori locali au inceput de asemenea sa renunte la constructia propriilor magazine si prefera parteneriate cu dezvoltatorii de parcuri comerciale.
Cel mai recent anunt cu privire la investitii in unitati cu suprafete mai mari a fost facut de catre Elvila, care de altfel a investit 4 milioane de euro la Ploiesti, intr-un magazin de 4.000 de metri patrati. Aceasta deschidere a presupus totodata inchiderea locatiei din interiorul orasului. Showroom-ul din vecinatatea Bricostore si a benzinariei Petrom ar putea tripla volumul vanzarilor si numarul comenzilor fata de cele ale fostului magazin Elvila din oras.
"Tendinta din ultimii ani in ceea ce priveste deschiderea de noi showroom-uri este de a ne axa pe magazine cu suprafete mari, cu aspect modern, pentru a ne incadra in tendintele actuale de pe piata de profil. Magazinele deschise in ultimii ani, precum cel de la Constanta si cel de la Ploiesti, de exemplu, au suprafete si sume investite mari, cu depozite adecvate, unde se pot expune si stoca un numar mare de produse de mobilier", au spus reprezentantii departamentului de marketing al Elvila.
Grupul de firme Elvila, care a avut anul trecut afaceri de 112 milioane de euro, opereaza 52 de magazine proprii, francize si distribuitori, cel mai mare magazin ca suparafata fiind cel din Bucuresti, din zona Baneasa.
In perioada urmatoare, Elvila va derula investitii pentru reamenjarea si modernizarea magazinelor proprii din Vaslui si Baia Mare, in timp ce pe termen mediu fondurile vor fi indreptate catre construirea a trei magazine in Pitesti, Craiova si Timisoara, de talia celui de la Ploiesti. In ceea ce priveste reteaua de francize si distribuitori, anul acesta sunt negocieri pentru deschiderea a 10 unitati la nivel de tara, atat in orasele mari sau resedinta de judet, cat si in orasele mai mici.


Inchideri, unde este necesar
Elvila a inchis de altfel magazinele din Sibiu, Oradea si Bucuresti Auchan, ca urmare a pozitionarii dificile pe piata de profil, fiind "magazine cu suprafete mici de expunere, spatiile respective fiind inchiriate".
Mobexpert, liderul pietei locale de mobila, si-a bugetat de asemenea investitii in magazine de mari dimensiuni, suma totala pentru patru magazine fiind de 8 milioane de euro. Circa un milion de euro din sumele alocate va reveni amenajarii interioare, aceste cheltuieli crescand cel mai mult in ultimii ani, la care se adauga marfa in valoare de 1,5-2 milioane de euro.
Mobexpert a extins modelul magazinelor proprii de mari dimensiuni si in afara tarii inaugurand in septembrie o unitate de 11.000 de metri patrati la Sofia, in urma unei investitii de 10 milioane de euro. Pe piata din Bulgaria, Mobexpert are in vedere extinderea retelei cu inca doua hipermagazine pana in 2011, in conditiile obtinerii unor vanzari de 30 mil. euro.
Planurile Mobexpert prevad de asemenea crearea unui brand regional, cu 25 de hipermagazine in intreaga regiune, din care cinci in afara granitelor tarii. In ceea ce priveste vanzarile realizate pana in prezent, reprezentantii Mobexpert spun ca sunt similare cu cele ale magazinului din Brasov.


Strainii vin cu propriile formate
Retailerul suedez de mobilier IKEA a intrat anul trecut pe piata locala in urma unei investitii de 25 de milioane de euro, adoptand astfel unul din formatele sale standard. Exista trei tipuri de magazine tipice IKEA: asa-numitul magazin conceptul mic care are 20.000-24.000 de metri patrati, magazinul IKEA standard, care are 24.000-28.000 de metri patrati si unde se situeaza si cel din Romania, si magazinele de peste 28.000 de metri patrati. Cel mai mare magazin IKEA din lume este cel din Chicago, care are aproximativ 40.000 de metri patrati.
De asemenea, planurile IKEA pe piata locala prevad alte sase magazine in cinci pana la zece ani, planuri care insa ar putea fi modificate de reorientarea unor investitii din Polonia pe piata locala si bulgara.
Politica retailerului de expansiune in Polonia este modificata de intrarea in vigoare a unor acte normative care limiteaza constructia de centre comerciale de mari dimensiuni.
IKEA a reusit in primul an de functionare pe piata romaneasca sa inregistreze afaceri de 87 mil. euro prin intermediul unui singur magazin, valoare de peste doua ori mai mare fata de estimarile initiale.
Tinand cont de faptul ca, potrivit ultimelor estimari, piata de mobila si decoratiuni din Romania are o valoare de aproximativ 1,1 miliarde de euro, retailerul suedez a reusit intr-un singur an si prin intermediul unei singure unitati sa ajunga la o cota de piata de aproximativ 8%.
Pentru acest an mai este anuntata intrarea unui alt retailer din zona generalista a pietei, kika, printr-un magazin de 27.000 de metri patrati, cel mai mare tip pe care compania austriaca il dezvolta. kika are de asemenea planuri pentru alte unitati pe plan local pentru care a cumparat deja terenurile.
Dimensiunile urmatoarelor magazine ale austriecilor nu au fost stabilite inca, existand posibilitatea ca pentru orase precum Constanta sa se mearga pe locatii de mari dimensiuni, precum cel din Bucuresti, in timp ce pentru altele sa se aleaga suprafete mai mici. In cel de-al doilea caz, valoarea investitiei poate fi o cincime din cea a unui magazin de 27.000 de metri patrati.


Lupta pentru cota de piata
Anul acesta principalii jucatori estimeaza ca piata locala de mobila va creste cu circa 10-15% comparativ cu nivelul de 1,1 miliarde de euro de anul trecut, sustinuta de explozia din real estate, insa se asteapta continuarea segmentarii si intrarea de noi jucatori, dar si cresterea presiunii exercitate de cursul de schimb.
Importurile si-ar putea incetini ascensiunea din 2007. De cealalta parte, exporturile vor continua sa dea dureri de cap producatorilor, care vor fi obligati sa gaseasca alternative pentru a se mentine pe linia de plutire. Reducerea productiei, care are drept cost social reducerea numarului de angajati, vanzarea activelor sau investitiile majore in upgradare si design sunt principalele masuri pe care producatorii romani le vor incerca in acest an.
O alta tendinta care se contureaza pe piata locala de mobila o reprezinta parteneriatele dintre jucatori si dezvoltatorii imobiliari. Pe piata ar putea patrunde de asemenea marile magazine de discount din afara, insa va creste si atractivitatea acestui segment pentru jucatorii locali.
Principalii zece producatori si retaileri de mobila de pe piata locala au cumulat anul trecut vanzari de peste jumatate de miliard de euro, in crestere cu 22% compartiv cu 2006.
La nivelul primelor zece companii din top, singura mutare remarcabila este intrarea IKEA pe locul opt cu un singur magazin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO