Business Construct

Şantierele de autostrăzi în plină vară: Cernavodă-Medgidia înaintează cu 32% într-o lună, iar Suplacu de Barcău-Borş face progrese de doar 0,5%

Şantierele de autostrăzi în plină vară: Cernavodă-Medgidia înaintează cu 32% într-o lună, iar Suplacu de Barcău-Borş face progrese de doar 0,5%

Autor: Andreea Neferu

14.07.2012, 16:46 8523

Şantierele de autostrăzi din România au evoluat extrem de diferit în luna mai: dacă tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, construit de americanii de la Bechtel, a înregistrat un avans de doar 0,5%, în cazul sectorului Cernavodă-Medgidia, lucrările au înaintat cu 32% în doar o lună, de la 1 mai la 1 iunie.

Cele mai importante zece şantiere de autostrăzi din ţară au înaintat, în medie, cu 8% în perioada 1 mai - 1 iunie, potrivit unei analize a ZF pe baza datelor transmise de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

Vremea bună din luna mai i-a ajutat pe constructori să reia în unele cazuri lucrările în forţă, în condiţiile în care avansul mediu pe cele zece şantiere se ridica tot la circa 8% în perioada 1 februarie-1 mai, deci un interval de trei ori mai mare.

Este pentru a cincea oară în ultimele luni când ZF monitorizează evoluţia celor mai importante zece şantiere de autostrăzi din România, în încercarea de a oferi o imagine cu privire la modul în care înaintează lucrările.

Cel mai spectaculos avans a fost înregistrat pe tronsonul Cernavodă - Medgidia, construit de italienii de la Astaldi şi de nemţii de la Max Boegl.Astfel, dacă la 1 mai stadiul fizic de execuţie era de circa 22%, acesta a "sărit" la 54% la 1 iunie. Termenul estimat de finalizare integrală este ianuarie 2013, însă Ministerul Trans porturilor susţine că pe 20 iulie va deschide circulaţia pe acest tronson la o bandă pe fiecare sens de mers.

Tronsonul s-a aflat în urmă cu peste un an în centrul unui adevărat scandal, după ce Ministerul Transporturilor a luat decizia să rezilieze contractul cu firma care lucra la acea vreme pe Cernavodă - Medgidia, Colas din Franţa. Totodată, tronsonul NădlacArad (lot 2), cu o lungime de 16,6 kilometri, a înaintat în o lună cu aproape 13%, constructorul acestei autostrăzi fiind firma austriacă Alpine. Pe de altă parte, primul lot al autostrăzii Nădlac - Arad, cu o lungime de 22,2 km şi construit de firma românească Romstrade (controlată de Nelu Iordache) alături de portughezii de la Monteadriano şi de Donrep Construct (firmă controlată de Dragoş Niculae), înaintează mult mai greu: avansul în luna mai este de nici 1%. În continuare, acest tronson are cel mai mic stadiu de execuţie dintre toate tron soanele de auto străzi aflate în construcţie pe Coridorul IV paneuropean: doar 4,6%, deşi în aprilie anul viitor ar trebui să fie deschis circulaţiei.

Reprezentanţii Romstrade nu au răspuns până la închiderea ediţiei la solicitarea ZF privind ritmul greoi cu care se derulează lucrările pe lotul 1 al autostrăzii NădlacArad.

Un avans redus a fost înregistrat şi pe tronsonul Suplacu de Barcău - Borş, construit de americanii de la Bechtel: sub 0,5% în luna mai. De altfel această autostradă a înaintat cu greu şi în perioada 1 februarie-1 mai: 0,08%.

CNADNR nu a oferit informaţii privind suma plătită către Bechtel până la 1 iunie, însă potrivit celor mai recente informaţii, la începutul lunii februarie compania de drumuri achitase 267 de milioane de euro din contractul total de 527 de milioane de euro.

CNADNR a plătit până la începutul lunii iunie circa 1,3 mld. euro pe cele 17 şantiere de autostrăzi existente în ţară, a căror valoare totală se ridică la circa 2,6 mld. euro, potrivit calculelor ZF pe baza informaţiilor de la CNADNR.

Mai multe informaţii şi grafice detaliate despre stadiul lucrărilor de pe autostrăzile din România citiţi pe ZF Corporate.

AFACERI DE LA ZERO