Business Construct

Tendinte: Provincia a vandut mall-uri de 800 de milioane de euro

Tendinte: Provincia a vandut mall-uri de 800 de milioane de euro

Click pentru imaginea marita

31.05.2007, 15:14 28

Cele zece deal-uri, achizitii in stadiul de proiect sau la momentul inaugurarii, realizate in ultimul an pe piata locala au o valoare cumulata de circa 840 de milioane de euro, potrivit informatiilor oferite de companii si datelor vehiculate in piata.
Pe de alta parte, nici Bucurestiul nu a fost complet ocolit de tranzactii in ultimul an, cea mai importanta fiind vanzarea pentru a treia oara a centrului comercial City Mall din zona Eroii Revolutiei, tranzactie de peste 100 de milioane de euro. Tot in Bucuresti a fost comsemnata si vanzarea inca din stadiul de proiect a centrului comercial Sun Plaza din sudul orasului, precum si preluarea de catre britanicii de la Equest a parcului de retail Vitantis, intr-o afacere de peste 30 de milioane de euro.
"Din punctul de vedere al structurii si desfasurarii tranzactiei nu sunt diferente intre Bucuresti si alte orase. Principala diferenta o reprezinta randamentul investitiei, tinand cont ca in Bucuresti acest randament este mult mai mic comparativ cu provincia.
Daca Bucurestiul prezinta interes pentru toti investitorii, in provincie acest interes este concentrat cu precadere in orasele cu peste 200.000 de locuitori", apreciaza consultantii firmei Cushman & Wakefield Activ Consulting, care anticipeaza pentru acest an tranzactii cu o valoare cumulata de 1,2-1,4 miliarde de euro.


Deficitul de centre comerciale atrage banii
Rentabilitatea dezvoltarilor comerciale si deficitul de pe piata centrelor de retail moderne reprezinta principalele argumente ale investitorilor, care continua sa pluseze sume importante de bani in proiecte de malluri. "Randamentele investitionale de partea dezvoltatorilor sunt de aproximativ 15 - 20%, iar de partea investitorilor de aproximativ 7 - 7,5% sau chiar mai mici, in cazul proprietatilor foarte bune posibil sub 6, 5%, in special in Bucuresti.
Consideram ca piata se va stabiliza la aproximativ 6% randament investitional", adauga reprezentantii Cushman & Wakefield.
Fondul austriac de investitii Immoeast, unul dintre cei mai mari investitori imobiliari din Europa, s-a dovedit a fi cel mai agresiv jucator si de pe segmentul centrelor comerciale, unde a realizat cinci achizitii (jumatate din totalul tranzactiilor realizate in ultimul an), patru dintre acestea fiind realizate cu proiecte aflate in dezvoltare.
Austriecii au bifat prin aceste tranzactii orasele Cluj-Napoca, Galati, Pitesti si Constanta unde Immoeast a preluat chiar doua proiecte de mari dimensiuni, si anume Polus Center Constanta si Trident Plaza.
De altfel, tranzactiile cu cele doua proiecte Polus Center, de la Cluj si Constanta, preluate de la compania TriGranit, au fost cele mai mari afaceri de pe piata imobiliara locala, Immoeast urmand sa plateasca aproape 400 de milioane de euro, pe masura ce lucrarile de constructie avanseaza.
Immoeast este unul dintre cei mai importanti actionari ai TriGranit, companie in care detine o participatie de 25%.
Un alt partener obisnuit al Immoeast au devenit dezvoltatorii centrelor comerciale Euromall, care au renuntat in favoarea austriecilor la primele doua proiecte, de la Pitesti si Galati, valoarea cumulata a tranzactiilor ridicandu-se la aproximativ 150 de milioane de euro. Proiectul Trident Plaza din Constanta este dezvoltat de catre compania Real Estate Developments, valoarea contractului de tip forward purchase fiind de aproximativ 100 de milioane de euro. Cele cinci proiecte comerciale ale Immoeast insumeaza investitii de 650 de milioane de euro, ceea ce reprezinta aproximativ 75% din totalul tranzactiilor cu centre comerciale din provincie.
Exceptand achizitiile Immoeast, cea mai importanta tranzactie pe piata spatiilor comerciale din provincie a fost realizata de britanicii de la North Real Estate Opportunities Fund, care au cumparat la finalul anului trecut European Retail Park din Sibiu, pentru care au platit 83 de milioane de euro companiei BelRom.
Britanicii au inceput intre timp dezvoltarea unui alt parc de retail, la Suceava, valoarea investitiei ridicandu-se la 60 de milioane de euro. In primavara acestui an a fost consemnata intrarea pe piata locala a unui alt jucator important pe piata spatiilor comerciale, si anume portughezii de la Sonae Sierra care au achizitionat mall-ul River Plaza din Ramnicu-Valcea pentru 42 de milioane de euro.
Sonae Sierra, cel mai mare jucator de pe piata portugheza, are in portofoliu peste 40 de centre comerciale in Portugalia, Spania, Italia, Germania, Grecia, Brazilia si mai nou Romania, valoarea totala a activelor fiind de peste trei miliarde de euro.


Equest a facut prima tranzactie
Prima tranzactie importanta realizata pe piata spatiilor comerciale din provincie i-a avut in centrul atentiei pe britanicii de la Equest, care au cumparat la inaugurare centrul comercial Moldova Mall din Iasi, valoarea tranzactiei ridicandu-se la 34 de milioane de euro.
In acelasi timp, alti investitori britanici, Dawnay Day si Miller Development, au realizat doua tranzactii de dimensiuni ceva mai mici, la Brasov. Prima achizitie de la poalele Tampei a realizat-o Dawnay Day, care a preluat pentru 19 milioane de euro centrul comercial Macromall, de la compania AWG Macro. Randamentul la care se incheiau la mijlocul anului trecut acest gen de tranzactii era de aproximativ 9%.
Pe de alta parte, Miller Development a preluat pentru aproximativ 15 milioane de euro un al doilea centru comercial din Brasov, Magnolia Center, inaugurat in iarna acestui an.
Dezvoltatorii s-au indreptat preponderent in ultimii ani catre Bucuresti si marile orasele din tara, sapte dintre acestea, Brasov, Cluj, Constanta, Craiova, Galati, Iasi si Timisoara, urmand sa atraga 70% din centrele comerciale care vor fi livrate, exceptand Bucurestiul, in perioada 2007-2009.
O serie de proiecte finalizate sau in curs de dezvoltare, precum cele ale companiei Iulius Group, de la Iasi, Timisoara, Cluj si Suceava sau cele doua mall-uri din Bucuresti ale Anchor Grup, Bucuresti Mall si Plaza Romania, sunt posibile tinte ale investitorilor pe o piata ce se anunta extrem de competitiva in urmatorii ani.
Stocul total de centre comerciale la nivel national va atinge aproape 2 milioane de metri patrati inchiriabili, dintre care 60% sunt anuntati in afara Bucurestiului, potrivit celor mai recente estimari ale companiilor de consultanta imobiliara.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO