Business Construct

Zidarie: Discount la ziduri

27.05.2009, 13:43 27

Razboiul preturilor a inceput din ultimul trimestru al anului trecut cand caramizile s-au redus in medie cu 25% si BCA-ul cu circa 10%, iar tendinta a continuat si in primul trimestru cand caramizile si BCA-ul au mai scazut cu 10% la pretul de lista. Astfel, in prezent metrul cub de BCA a ajuns la 230 de lei/metrul cub fara TVA, in timp ce caramida a scazut la 200 de lei/metrul cub fara TVA, la preturi de producator.
La aceste reduceri se adauga si discounturile care difera de la un producator la altul. Cu toate acestea, vanzarile de materiale de zidarie au continuat sa scada in primul trimestru, urmand trendul din ultimul trimestru al anului 2008.
„Vanzarile de BCA au scazut in primul trimestru in volum cu 8-10%, in timp ce preturile au scazut in medie cu 9%. Insa in primele trei luni, pe langa criza, a fost si vreme nefavorabila si nu putem compara cu cea fost in aceeasi perioada a anului trecut. Insa multe proiecte mari s-au oprit, dar au ramas consumatorii individuali, care sunt foarte importanti", a declarat Nicolae Dusu, presedintele Celco Constanta, companie cu afaceri de 30 mil. euro, si totodata presedintele Asociatiei Pro BCA, care controleaza 70% din piata.
Din asociatie, infiintata in septembrie 2008, fac parte Celco Constanta, holdingul Macon-Simcor, Soceram, Ecoblock si Somaco Prefabricate Grup, urmand ca pana la sfarsitul trimestrului trei sa se alature si Elpreco Craiova, Prefabricate Vest si Xella Ro (subsidiara locala a grupului german Xella).
Spre comparatie, vanzarile de caramida au scazut cu 20% in primul trimestru, iar producatorii de profil au scenarii variate pentru intregul an, de la o scadere a pietei cu 20% (in primul trimestru) pana la o scadere cu -50% a acestei piete per total an.   „Vanzarile de caramida de la depozite catre clientii finali din primele trei luni ale acestui an au fost cu circa 20% mai mici decat in ianuarie - martie 2008. Pe fondul crizei insa, ar fi hazardata extrapolarea rezultatelor primelor trei luni la intregul an 2009. Este foarte posibil ca 2009 sa fi inceput cu achizitii de materiale pentru finalizarea lucrarilor incepute in anul anterior", explica Iulian Mangalagiu, directorul general al Ceramica Iasi.
 
Nordul Moldovei rezista. Zona de nord a Moldovei a fost cel mai putin afectata de criza, producatorii de materiale de zidarie inregistrand vanzari ridicate chiar si in primul trimestru, deoarece cea mai mare pondere in constructiile civile, de circa 80-90%, este detinuta de proiecte individuale si mai putin de proiecte mari ale unor dezvoltatori.
„Anul trecut am vandut sub 5% catre proiectele mari, restul fiind livrari catre locuinte si proiecte individuale. Vanzarile in zona Moldovei au fost mai putin influentate de criza pentru ca nu au fost incepute investitii mari in imobiliare si astfel nu a fost o expunere prea mare pe credite. In primul trimestru foarte multe proiecte s-au oprit, insa au ramas consumatorii directi, care sunt foarte importanti", afirma Dusu.
Spre comparatie, in vestul tarii, proiectele imobiliare au o pondere mai mare, de peste 10-15% din totalul vanzarilor de BCA. „Noi am vandut anul trecut circa 45.000 de metri cubi de BCA catre proiecte mari, echivalentul a peste 10% din productie. Mai mult, in primul trimestru am semnat livrari pentru mai multe proiecte mari in zona de vest", afirma Marius Marin, CEO al holdingului Macon-Simcor, detinut de fondul de investitii polonez Enterprise Investors, si vice-presedintele Asociatiei Pro BCA. Grupul Macon-Simcor a inregistrat anul trecut afaceri consolidate de 245 mil. lei (66 mil. euro) si estimeaza pentru 2009 un rulaj similar, insa o marja de profit mai scazuta.
 
Importuri putine, exporturi zero. Piata de BCA (beton celular autoclavizat) a ajuns anul trecut la 220 mil. euro, in crestere cu 22-25% fata de anul precedent, si a atins un volum de 2,8 mil. metri cubi, din care importurile se ridica la 300.000 de metri cubi.
„Pentru anul acesta estimam ca vom reusi sa ne mentinem productia fizica la nivelul de anul trecut si vanzarile in volum, insa va trebui sa reducem pretentiile in ceea ce priveste preturile si sa crestem costurile de distributie, pentru a fi cat mai aproape de clientii finali", afirma Dusu.
Reprezentantii Asociatiei Pro BCA afirma ca nu au resimtit efecte pozitive pe piata ale planului anticriza al Guvernului si afirma ca statul ar trebui sa aiba o predictibilitate fiscala, sa taie 30% din cheltuielile bugetare si sa le indrepte spre investitii.
„Asteptam sa vedem care vor fi deciziile luate pentru al doilea plan de criza al Guvernului, pentru ca nu vedem rezultatele primului program. Companiile sunt obligate sa plateasca obligatiile la stat, fara niciun fel de perioada de gratie, in timp ce statul are perioade de gratie de 30-120 de zile pentru a achita restantele catre privati si nici nu plateste penalitati", afirma Marin.
O alta problema cu care se confrunta producatorii de BCA sunt importurile necontrolate de materiale din tari precum Serbia, Croatia, Bulgaria, Ungaria sau Turcia, care sunt de o calitate slaba si nu sunt verificate de Institutul de Cercetare in Constructii (INCERC).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO