Business Hi-Tech

Ce perspective de dezvoltare are fabrica Nokia din România

Ce perspective de dezvoltare are fabrica Nokia din România
17.06.2010, 23:05 337

Risto Meskus, finlandezul care a preluat în urmă cu un anfuncţia de manager general al fabricii Nokia de la Jucu odată cuplecarea lui John Guerry, spune că unitatea de la Cluj are oimportanţă deosebită în rândul fabricilor Nokia din întreaga lume,iar planurile companiei sunt ca performanţele unităţii din Româniasă fie îmbunătăţite.

"Am demarat producţia în România cu un model de telefon şi cutimpul am extins gama de telefoane mobile asamblate aici. Amînceput cu dispozitive mobile entry-level şi apoi am adăugatterminale din segmentul mediu, urmând să trecem la asamblarea unorterminale complexe", a declarat pentru ZF Transilvania RistoMeskus, general manager Nokia România, fabrica de operaţiuni dinCluj.

Managerul Nokia a declarat că produsele realizate în fabrica dela Jucu au o contribuţie semnificativă în volumul total deproducţie al producătorului finlandez de telefoane mobile, fără aoferi însă detalii. Nokia a vândut anul trecut 440 de milioane detelefoane mobile, potrivit companiei de cercetare Gartner.

Singurele date publicate de finlandezi despre fabrica dinRomânia se rezumă la primele şapte luni de funcţionare ale fabriciide la Jucu, perioadă în care au fost asamblate peste 10 milioane detelefoane mobile.

Risto Meskus, managerul general Nokia România, spune că fabricadin Jucu lucrează şi continuă să se dezvolte conform planurilorcompaniei, ţinându-se însă cont de condiţiile actuale de piaţă.Dacă în urmă cu doi ani la Jucu se fabricau produse simple, care nunecesitau un proces tehnologic complex, în prezent s-a trecut laasamblarea unor produse mai complexe.

Primul mobil asamblat la Cluj era unul dintre cele mai simpledin ofertă, un Nokia 1200 cu ecran alb-negru, în timp ce dupăcâteva luni de la demararea producţiei, la Jucu se produceau mobilede aproximativ cinci ori mai scumpe, precum Nokia 6300.

Potrivit şefului operaţiunilor locale ale producătoruluifinlandez de telefoane mobile Nokia, produsele realizate în fabricade la Jucu au o contribuţie importantă în volumul total deproducţie al companiei Nokia. Telefoanele "Made in România" suntcomercializate în Europa şi Asia, activitatea Nokia Româniaconstând în asamblarea şi exportul de telefoane mobile.Componentele sunt importate din Ungaria, China sau Mexic şi suntapoi asamblate la fabrica de la Jucu.

"În prezent, în campusul Nokia lucrează în jur de 4.000 depersoane, acest număr incluzând toţi angajaţii companiei NokiaRomânia şi partenerii lor din fabrica de la Jucu", a spusMeskus.

Potrivit managerului Nokia, au fost căutate persoane cuexperienţă pentru posturi de ingineri de producţie, gestionareamaterialelor şi management logistic, competenţe pentru activităţide suport al producţiei etc. Toate posturile disponibile în cadrulNokia România sunt prezentate la secţiunea "cariere" de pe site-ulwww.nokia.com şi prin intermediul diverselor companii de recrutaredin România. Potrivit datelor de pe pagina web a Nokia, în Românianu sunt posturi libere în acest moment.

Cifra de afaceri a companiei Nokia România a urcat de la 6,6mil. euro în 2007 la 455,6 mil. euro în 2008 pe fondul deschiderii,în luna februarie 2008, a unei fabrici de telefoane mobile încomuna Jucu, rezultatul unei investiţii de 60 mil. euro.

"Conform politicii companiei, nu facem publice cifre desprecapacitatea de producţie a unei anumite fabrici Nokia şi niciinformaţii despre modelele noi care vor fi asamblate la Jucu.Pentru Nokia, prezenţa la Cluj presupune implicarea într-un procesde transformare a locului. Investiţia aduce know-how şi standardeinternaţionale care ajută şi oamenii să evolueze", a spusMeskus.

Nokia mai este prezentă în România şi printr-o divizie decercetare, localizată în Cluj, şi prin compania mixtă Nokia SiemensNetworks, care oferă echipamente şi servicii pentru operatoriitelecom.

"Pentru viitor, îmi propun să dezvolt în continuare activitateafabricii de la Jucu. Putem să ne comparăm cu celelalte fabriciNokia din lume în privinţa standardelor de calitate şiproductivităţii, chiar dacă suntem cea mai tânără entitate",precizează managerul general Nokia România.

Lucrările de construcţie ale fabricii Nokia de la Cluj auînceput în luna iulie a anului 2007, iar prima etapă de realizare afabricii s-a încheiat în şapte luni. Compania Nokia a primit osuprafaţă de 90,25 de hectare (aproape 1 milion de metri pătraţi)în comuna Jucu, în folosinţă gratuită, pentru a dezvolta investiţiadenumită "Nokia Village". În prezent, Nokia România şi-a manifestatintenţia pentru a cumpăra terenul din parcul industrial TetaromIII.

Fabrica Nokia de la Jucu a demarat oficial activitatea deproducţie cu 350 de angajaţi direcţi, atât din sectorul demanagement şi administrativ, cât şi în producţie, ajungând înprezent la aproximativ 4.000 de salariaţi.

Centru de suport pentru clienţi înBucureşti

Clienţii Nokia îşi pot repara telefoanele sau pot instala şi /sau testa diverse aplicaţii software pentru mobil într-un centru desuport de servicii deschis de compania finlandeză în Bucureşti -primul de acest fel din Europa. "Decizia de a deschide un NokiaCare Centre a fost luată de managementul local în condiţiilecreşterii pe piaţa locală a cererii din partea consumatorilor deastfel de servicii", a declarat Răzvan Petrescu, country managerulcompaniei. Nokia mai are asemenea centre în India şi China.

Nokia Care oferă suport pentru terminalele companiei, printrecare servicii de reparaţii de telefoane, vânzări de accesorii sauasistenţă pentru aplicaţiile Nokia. Dacă telefonul nu mai este îngaranţie, clienţii vor plăti între 20 şi 80 de lei pe intervenţie,fără TVA, în funcţie de complexitatea reparaţiilor. Potrivit luiPetrescu înmulţirea acestui tip de servicii şi a aplicaţiilor vaduce la creşterea vânzărilor de smartphone-uri în România. El aadăugat că noul business va fi o modalitate de păstrare aclienţilor, de creştere a gradului de satisfacţie şi de promovare aaplicaţiilor Nokia.

Centrul a fost deschis în parteneriat cu Euristic Partner,companie ce va furniza logistica şi managementul noului business.Compania, condusă de Răzvan Marinescu, furnizează servicii dereparaţii de telefoane mobile şi are un parteneriat şi cu Orange,numărul unu pe piaţa locală de telefonie mobilă. Potrivit luiMarinescu, în urma acestui parteneriat Euristic are contracte cutoţi producătorii de telefonie mobilă prezenţi pe piaţa locală. Elestimează că noul centru Nokia va atrage 2.500 de clienţi pe lunăîn următoarele două trimestre.

De asemenea, managerul Euristic a spus că afacerile companieivor creşte în acest an cu 5% şi cu 15% anul viitor în urmaparteneriatului cu Nokia. "Pentru început businessul va fireprezentat în proporţie de 90% de reparaţii de telefoane mobile şi10% aplicaţii pentru telefoane şi vânzări de telefoane mobile", adeclarat Marinescu. Reprezentanţii Nokia şi ai Euristic au declaratcă aceasta va fi amortizată în şase luni, fără a preciza valoareainvestiţiei. Nokia Care Centre este al doilea sediu din Bucureştiîn care Euristic repară telefoane. În cel dedicat Orange, suntreparate între 12.000 şi 16.000 de telefoane mobile lunar. Companiaare circa 80 de angajaţi, opt dintre aceştia lucrând în noul centruNokia. Andreea Magraon

CV Risto Meskus

  • 39 de ani
  • căsătorit, are 3 copii
  • lucrează pentru Nokia de 14 ani
  • înainte de a veni în România a condus divizia de outsorcing aNokia
  • a condus una din fabricile Nokia din Beijing, China
  • din 1 iulie a preluat conducerea fabricii Nokia din Jucu,Cluj

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO