Business Hi-Tech

Fiasco la Liga de fotbal: doar 3 pachete din 9 au fost vândute

Fiasco la Liga de fotbal: doar 3 pachete din 9 au fost vândute

Lupta strânsă dintre Alexandru Oprea, RCS&RDS (st.), şi Ovidiu Ghiman, Romtelecom, care ar fi trebuit să îmbogăţească LPF, nu a mai avut loc

Autor: Adrian Seceleanu, Ştefan Vrabie

04.04.2011, 23:45 178

În locul unui spectacol tensionat, în care giganţii RCS&RDSşi Romtelecom să arunce în joc zeci şi zeci de milioane de euro,iar Alexandru Oprea şi Ovidiu Ghiman să facă paradă cu mutărisurpriză sau competiţii nebuneşti prin care să mărească încasărilecluburilor, licitaţia pentru drepturile de televizare alemeciurilor din Liga I de fotbal s-a dovedit a fi un eşec derăsunet, consumat în mai puţin de cinci minute.

Participanţii au cumpărat, coincidenţă sau nu, doar atâteapachete cât era necesar pentru ca licitaţia să nu fie anulată,adică trei din nouă, iar Romtelecom şi RCS&RDS au penalizatpreţurile şi formula de împărţire a drepturilor de difuzare decătre LPF, refuzând să liciteze pentru cinci dintre cele şaptepachete pe care le puteau cumpăra.

RCS&RDS şi Romtelecom au concurat doar pentru primul pachet,care a fost adjudecat de firma controlată de Zoltan Teszari după unpas de 300.000 de euro. RCS&RDS va plăti 13,2 mil. euro, plusTVA. Al doilea pachet a fost adjudecat de Romtelecom la preţulstandard, de 12,9 mil. euro (plus TVA), în condiţiile în carecompania nu a avut niciun concurent.

Ulterior, timp de un minut şi opt secunde, sub privirileimpasibile ale lui Alexandru Oprea şi Ovidiu Ghiman, DumitruDragomir a vorbit singur: nimeni nu a mai licitat pentru pachetele3,4,5,6 şi 7, adică minimum 64,5 mil. euro (fără TVA). Pachetul 8 afost luat de Antena 1 la 10,5 mil. euro (plus TVA), iar pachetul 9a rămas şi el în aer pentru că televiziunea publică nu a maiparticipat, considerând preţul prea mare. În urma acestui rezultat,doar trei meciuri pe etapă vor fi transmise la televizor. Astfel,LPF va încasa de la cele trei companii 36,6 mil. euro (plus TVA),faţă de 85 mil. euro, cât obţinuse în urmă cu trei ani de laRCS&RDS şi Antena 1.

"V-aţi înţeles bine, ne-aţi tras-o de data aceasta, dar cinerâde la urmă râde mai bine", a exclamat Dragomir.

LPF urmează să decidă cum va proceda cu drepturile de difuzarecare nu au fost vândute, în calcul fiind luate mai multe variante,inclusiv comasarea lor într-un singur pachet, care să devină astfelatractiv. LPF a anunţat după licitaţie că TVR va achiziţiona totuşipachetul 9, dar informaţia nu a fost confirmată.

"Nu ştiu ce va hotărî Adunarea Generală, drumul e lung. E clarcă vor să scadă din preţul pachetelor, dânşii sunt cu banii, noisuntem cu produsul. E normal şi ce fac ei, şi ce facem noi", a spusDragomir. De ce au refuzat RCS şi Romtelecom, nu­măr­ul unu şi doipe piaţa de servicii TV, să mar­şeze la licitaţia LPF? Una dintrecele mai mari nemul­ţu­miri a fost cum s-au împărţit pachetele deop­ţiuni, respectiv în 9 pachete care conţin dreptul de a difuzameciuri aproape egale în importanţă.

Pentru a avea exclusivitate, o companie ar fi trebuit să iatoate pachetele. A doua nemulţumire majoră - faptul că LPF urma sădecidă înaintea fiecărei etape care e cel mai tare meci.

Operatorii s-au plâns că în această situaţie ar fi posibil ca unmeci de tipul Stea­ua - Dinamo, care atrage întotdeauna cel maimare interes din partea publicului, să nu fie considerat cel maitare meci de LPF. În plus, după doi ani de scăderi ale veniturilorpe fondul recesiunii, companiile telecom au acuzat şi faptul că LPFnu şi-a scăzut pretenţiile financiare.

"Considerăm că 4,3 milioane de euro pe sezon, adică un meci pesăptă­mâ­nă, este oricum o sumă considerabilă în comparaţie cuveniturile pe care piaţa românească le poate asigura acum", au spusreprezentanţii Romtelecom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO