Business Hi-Tech

IBM a iesit oficial din industria computerelor dupa un sfert de secol

09.12.2004, 00:00 25

Grupul chinez Lenovo (fost Legend Group), numarul unu in productia de calculatoare personale din China, va plati 1,25 miliarde de dolari (920 de milioane de euro) pentru divizia de PC-uri a International Business Machines (IBM), suma la care se adauga datorii de 500 de milioane de dolari (375 de milioane de euro).
Contractul a fost semnat la Beijing de presedintele Lenovo Group, Liu Chuanzhi si de vicepresedintele executiv al IBM Global Services, John Joyce.
IBM se retrage astfel din domeniul computerelor, in care a activat inca din 1981. In urma tranzactiei, care va fi finalizata in a doua jumatate a anului 2005, Lenovo va urca in clasamentul mondial al producatorilor de computere de pe locul opt tocmai in pozitia a treia. Lenovo va concura cu liderii pietei, companiile americane Dell si Hewlett Packard si isi va putea extinde prezenta pe piata globala.
Cota de piata cumulata a Lenovo va ajunge la 7,7% la nivel mondial, iar incasarile anuale pe segmentul PC-uri urca la 12 miliarde de dolari (9 miliarde de euro). Analistii pozitioneaza pe trimestrul trei al 2004 Dell pe primul loc la nivel mondial, cu o cota de piata de 16,7%, urmat de HP cu 15%.
Analistii spun ca IBM a scapat astfel de o divizie care nu oferea o marja de profit prea mare, din cauza razboiului preturilor din acest domeniu. Lenovo, pentru care achizitia este una nu numai economica, ci si de mandrie nationala, a platit din greu pentru a deveni un concurent de talie mondiala.
Grupul chinez va plati circa 650 milioane de dolari (500 de milioane de euro) in cash, iar diferenta va fi achitata cu actiuni proprii. IBM va detine astfel 18,9% din titlurile Lenovo. Chinezii nu se opresc insa aici. Sediul central al Lenovo Group urmeaza sa fie mutat in viitorul apropiat de la Beijing la New York, iar compania se va lista la bursa, pe NYSE sau Nasdaq. Mai mult, Stephen Ward, vicepresedinte executiv al IBM va deceni noul director executiv (CEO) al Lenovo Group.
?Pretul este un pic sub asteptarile noastre, insa se pare ca IBM incerca de mult sa iasa din aceasta afacere, pozitionandu-se ca un furnizor de servicii", a apreciat un analist Victory Capital Management. ?Afacerea IBM mergea in pierdere", a apreciat la randul sau un analist al bancii de investitii UBS.
Lenovo a obtinut in urma acestei tranzactii si brandul Think pentru computere, respectiv ThinkPad pentru laptopuri si ThinkCenter pentru computere de birou. Timp de cinci ani, produsele vor avea in continuare logo-ul IBM. Lenovo a cumparat de asemenea partea IBM din compania joint-venture pe care americanii au pus-o la punct impreuna cu producatorul chinez Great Wall Technology.
In fine, grupul chinez va prelua 10.000 de angajati de la IBM, aproape un sfert din ei localizati in Statele Unite, inclusiv specialisti in design si marketing. ?Industria computerelor personale se transforma in prezent dupa modelul celei electrocasnicelor, favorizand companii cu volum mare de vanzari si care se concentreaza spre utilizatorul final", a explicat seful IBM, Sam Palmisano, decizia de a iesi de pe aceasta piata.
IBM a realizat anul trecut o cifra de afaceri la nivel mondial de 89 miliarde de dolari (67 mld. euro), din care numai 8,5 mld. $ (6,4 miliarde euro) au revenit diviziei de computere.
Actionarul majoritar al Lenovo Group este guvernul de la Beijing. Contractul aduce compania chineza in randul unei elite de companii IT&C chineze care au facut achizitii in Occident, precum TCL International. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24