Business Hi-Tech

Imagine, text si sunet via Connex

28.11.2003, 00:00 61

Pana sa vedem in Romania telefonie de generatia a treia trebuie sa ne obisnuim mai intai cu mesageria multimedia. Tehnologia este la mare moda in Europa iar acum la ea s-a aliniat si Connex.
Operatorul roman de telefonie mobila a lansat ieri propriul serviciu MMS (multimedia messaging - imagine, text, sunet) in acelasi timp in care si producatorul de telefoane mobile Siemens a introdus pe piata locala un nou terminal, M55.Connex MMS este disponibil, intr-o prima faza numai pentru abonati, existand posibilitatea extinderii acestuia  si catre segmentul prepaid.De ce nu a intrat Connex mai devreme pe piata romaneasca cu acest gen de servicii? Explicatia a dat-o Ted Lattimore, presedinte si COO (chief operating officer) al companiei. "In ultimul an tehnologia de mesagerie multimedia s-a maturizat foarte mult. Acum e stabila si accesibila la un pret rezonabil". Compania rivala Orange a lansat propriul serviciu MMS in urma cu un an. Seful Connex considera ca atunci nu era inca timpul pentru mesagerie multimedia pe piata romaneasca. "Investitia ar fi fost mai mare decat cea necesara acum, tarifele ar fi fost de asemenea mai mari. Acum si tehnologia si implementarea ei e mai ieftina. Atunci si piata era prea mica pentru un astfel de serviciu", a declarat pentru ZF oficialul Connex.
Operatorul a cheltuit pentru lansarea serviciului MMS cateva sute de mii de dolari, nu foarte mult avand in vedere ca in acest an, investitia companiei se ridica la peste 100 de milioane de dolari. Lattimore se asteapta ca, intr-un an, Connex MMS sa atraga sute de mii de clienti dar s-a aratat rezervat in privinta impactului imediat asupra consumatorilor. "Majoritatea va trebui sa se obisnuiasca cu aceasta tehnologie. Majoritatea va trebui sa gandeasca altfel", explica seful Connex.
Piata pentru serviciile MMS, chiar daca e inca redusa iar tehnologia destul de scumpa, va creste continuu in urmatorii ani.
Pentru a trimite mesaje multimedia, abonatii Connex trebuie sa-si activeze mai intai serviciul MMS, gratuit sunand la *222. Transmiterea unui mesaj multimedia se va realiza prin WAP sau GPRS fie catre un alt telefon compatibil MMS, fie catre un terminal obisnuit fie catre un cont de e-mail.
Serviciul este disponibil si in roaming, datorita parteneriatelor incheiate de Connex cu 20 de operatori din 18 tari (inclusiv Statele Unite si Canada) pentru accesul la tehnologia GPRS. Pentru transmiterea unui mesaj multimedia catre un numar din reteaua Connex, tariful perceput de operator este de 19 centi. Accesarea mesajului primit este gratuita. Spre un numar Orange nu se pot transmite deocamdata mesaje multimedia. Clientii Connex care isi activeaza serviciul pana la sfarsitul anului vor primi dreptul de a trimite in prima luna 50 de MMS-uri gratuite.
Telefonul Siemens M55, lansat impreuna cu serviciul Connex MMS si compatibil compatibil cu mesageria multimedia, va fi vandut cu abonament in reteaua operatorului la pretul de 95 de dolari. "Terminalul se adreseaza mai mult consumatorilor barbati, tineri, cu varste sub 25 de ani, cu venituri reduse si medii", a spus un reprezentant Siemens Mobile.
De remarcat strategia cel putin ciudata abordata de Siemens care a lansat pe piata cu un telefon de clasa medie, si ca pret dar si ca performante (ecran cu numai 4000 de culori, camera foto atasabila si nu incorporata, fara Bluetooth, fara port IrDA), ca "accesoriu" la un serviciu destinat celor care isi permit un abonament (de obicei cam 35% din numarul total al clientilor pe care ii are un operator mobil mare de pe piata romaneasca).
Producatorul german estimeaza ca, in Romania se vand anual telefoane 1,2-1,5 milioane de telefoane mobile in valoare de pete 100 de milioane de dolari. Din aceasta piata, Siemens apreciaza ca detine cam 12%. La nivel mondial, Siemens a vandut anul trecut 39 de milioane de terminale. iuliana.susanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO