• Leu / EUR4.7759
  • Leu / GBP5.5810
  • Leu / USD4.3145
Business Hi-Tech

Orange, Vodafone, Cosmote şi Romtelecom au modificat milioane de contracte

Orange, Vodafone, Cosmote şi Romtelecom au modificat milioane de contracte

Durata maximă iniţială a contractelor încheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depăşi 24 de luni, potrivit noilor reglementări în domeniul telecom

Autor: Adrian Dumitrache, Claudiu Ilioiu

27 feb 2012 3613

Operatorii telecom au avut de modificat până sâmbătă, 25 februarie, milioane de contracte încheiate cu utilizatorii finali prin introducerea mai multor modificări printre care durata minimă a contractelor a fost stabilită la 12 luni, iar consumul de date descărcat prin telefonul mobil de pe internet este mult mai detaliat în factură.

"Conform noului cadru legal din domeniul telecom, începând de sâmbătă, 25 februarie, în scopul protecţiei consumatorilor, contractele încheiate de aceştia cu furnizorii de servicii de comunicaţii vor conţine mai multe clauze minime obligatorii. De asemenea, noile dispoziţii legale stabilesc, printre altele, un prag maxim pentru durata iniţială a contractului şi aduc unele modificări referitoare la încheierea contractelor la distanţă ce au ca obiect furnizarea de servicii de comunicaţii electronice", a anunţat Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), citată de Mediafax.

Potrivit noilor reglementări, furnizorii au obligaţia de a le oferi consumatorilor şi posibilitatea de a beneficia de servicii pentru o durată contractuală de cel mult 12 luni, astfel încât aceştia să poată alege oferta care se potriveşte cel mai bine nevoilor lor. Durata maximă iniţială a contractelor încheiate cu utilizatorii finali persoane fizice nu mai poate depăşi 24 de luni.

Totodată, în cazul în care utilizatorii finali persoane juridice doresc să beneficieze de servicii de comunicaţii în condiţiile oferite consumatorilor, furnizorii au obligaţia să dea curs solicitărilor acestora.

În ceea ce priveşte clauzele contractuale operatorii au obligaţia, începând de sâmbătă, de a include în contracte, printre altele, restricţiile pe care le impun în ceea ce priveşte utilizarea echipamentului terminal, categoriile de măsuri pe care le pot lua în cazul apariţiei unor incidente sau ameninţări de securitate, precum şi informaţii privind procedurile de gestionare a traficului în scopul de a evita congestionarea reţelei.

"Aceste informaţii vor permite abonaţilor, de exemplu, să afle dacă furnizorul le va restricţiona accesul către anumite site-uri sau aplicaţii de pe internet, dacă le va coda telefonul în reţeaua sa sau dacă le va limita viteza de transfer după atingerea unui anumit volum al traficului", mai arată instituţia citată.

În cazul incidentelor sau ameninţărilor de securitate, furnizorii trebuie să prevadă în contract tipul de acţiune pe care ar putea să o întreprindă şi impactul acesteia asupra continuităţii furnizării reţelelor şi serviciilor la un nivel normal (de exemplu: limitare, restricţionare sau întrerupere a serviciului), precum şi condiţiile în care se vor produce aceste restricţionări.

În afara acestor noi clauze, contractele trebuie să conţină, ca şi până acum, datele de identificare ale furnizorului, serviciile oferite, calitatea asigurată, tarifele şi modul de aplicare a acestora, modalitatea de obţinere a informaţiilor la zi privind tarifele, termenul de conectare iniţială, tipurile de servicii de asistenţă tehnică oferite, durata contractului, condiţiile de reîn­noire şi încetare a contractului, informaţii privind suspendarea serviciului, despăgubirile în cazul nerespectării clauzelor contractuale şi pro­cedura de soluţionare a litigiilor.

În plus, potrivit reglementărilor ANCOM, contractele încheiate pentru furnizarea de servicii de acces la internet trebuie să conţină clauze referitoare la parametrii de calitate precum: viteza nominală/maximă de transfer a datelor, viteza minim garantată, dacă este cazul, întârzierea şi variaţia întârzierii de transfer, rata pier­derii de pachete, termenul de la care va începe furnizarea accesului la internet, exprimat în zile calendaristice, precum şi termenele de remediere a deranjamentelor şi de soluţionare a reclamaţiilor utilizatorilor, exprimate în ore.

Furnizorii vor publica trimestrial pe paginile lor de internet valorile acestor parametri, prima raportare urmând să aibă loc la data de 25 aprilie.

"Aceste modificări se aplică atât contractelor încheiate începând cu 25 februarie, cât şi contractelor aflate în derulare, furnizorii având obligaţia de a le modifica, precum şi de a informa abonaţii despre acest lucru. Având în vedere că aceste modificări sunt impuse de prevederile legale, iar nu o manifestare de voinţă a furnizorilor în sensul modificării unilaterale a clauzelor contractuale, utilizatorii aflaţi în perioada minimă contractuală nu vor putea invoca aceste modificări pentru a solicita rezilierea contractului fără plata penalităţilor agreate", se arată în comunicat.

Prin noul cadru legislativ, ANCOM a preluat atribuţiile de monitorizare şi control şi asupra contractelor încheiate la distanţă între furnizorii de servicii de comunicaţii şi utilizatori.

Contractele la distanţă sunt acele contracte încheiate exclusiv printr-unul sau mai multe mijloace de comunicaţie la distanţă care nu necesită prezenţa fizică simultană a celor două părţi (de regulă, telefon sau e-mail).

De asemenea, ANCOM va putea lua măsuri specifice, acolo unde este cazul, pentru a asigura accesul şi posibilitatea utilizatorilor finali cu dizabilităţi de a beneficia de servicii de comunicaţii electronice adaptate nevoilor lor şi în condiţii echivalente celor de care beneficiază ceilalţi utilizatori finali.

Principalele valute BNR - astăzi, 13:59
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7759
Diferență: 0,4395
Ieri:
Azi: 4.3145
Diferență: 0,9972
Ieri:
Azi: 5.5810
Diferență: 0,9624
Ieri:
Azi: 4.3522
Diferență: 1,2092
Ieri: