Business Hi-Tech

(P) George Zhang, CEO Huawei România: Am investit până acum 1 miliard de euro în România şi suntem cel mai mare plătitor de taxe din sectorul IT&C

(P) George Zhang, CEO Huawei România: Am investit până...

Autor: Publicitate

10.12.2019, 07:00 1609

Excluderea echipamentelor Huawei din construcţia reţelei 5G ar genera costuri suplimentare de 2,6 miliarde euro pentru România, adică aproape 1% din PIB.

 

Gigantul chinez Huawei a investit circa 1 miliard de euro în România în ultimii 17 ani de prezenţă constantă pe piaţa locală atât pe segmentul de consumer sau cel de enterprise, cât şi prin activitatea dedicată operatorilor de telecom, explică George Zhang, noul CEO al Huawei România.

„Huawei a intrat în piaţa din România de 17 ani deja. Cunoaştem deja foarte bine piaţa, clienţii şi utilizatorii finali şi, aşa cum se poate vedea, am fost mereu transparenţi ca investitor străin. De la începuturi şi până acum am investit peste 1 miliard de euro în piaţa locală”, spune George Zhang, executivul care a preluat în urmă cu câteva luni conducerea Huawei România.

În ceea ce priveşte activitatea companiei în România, subsidiara locală a Huawei este „cel mai mare plătitor de taxe” din întreg sectorul IT&C, un sector economic din ce în ce mai efervescent, cu mulţi jucători internaţionali care deschid constant subsidiare şi centre în ultimii ani.

„Ne-am uitat şi noi pe datele publice pentru perioada 2007-2018 – aceasta fiind cea mai îndelungată perioadă pentru care se pot găsi date publice – şi am văzut că Huawei plăteşte cele mai mari taxe în sectorul IT&C din România. Vedem că am plătit ca taxe mai mult decât IBM, HP, Cisco, Ericsson sau Nokia, dovedind că suntem un plătitor de taxe onest”, menţionează executivul.

Compania a dezvoltat pe piaţa din România a doua echipă de angajaţi Huawei din Europa ca mărime, cu peste 2.100 de persoane, dintre care 1.700 sunt angajaţi români.

„În România avem cea mai mare forţă de muncă din Europa, după Germania. Am fost un investitor de încredere în ultimii 17 ani şi pentru că multe dintre produse nu sunt făcute pe cont propriu, activitatea noastră a mai creat încă 5.000 de locuri de muncă în mod indirect pe lanţul de furnizori, de la parteneri şi până la subcontractori. Avem aici departamente care lucrează pentru clienţi din toată Europa, precum centrul de servicii internaţional. Tot sub umbrela Huawei România avem şi centrul de contabilitate, unde gestionăm plăţile şi sistemele financiare ale companiei pentru toată Europa”, povesteşte Zhang.

La nivel global, cel mai important şi discutat subiect din sectorul telecom este tehnologia 5G (n.r.: a cincea generaţie de conectivitate), care aduce viteze de 20 de ori mai mari decât actuala tehnologie 4G/4G+ şi care generează un potenţial sporit atât pentru tehnologiile existente, cât şi pentru noile tehnologii, pentru consumatori şi companii deopotrivă.

„Noi lucrăm cu toţi partenerii şi deschidem uşa pentru toţi operatorii. La nivel global Huawei este pe primul loc în 5G până acum, compania fiind implicată în 28% din totalul reţelelor 5G construite sau aflate în dezvoltare”, spune George Zhang.

O altă miză importantă în subiectul tehnologiei 5G la nivel global este construcţia reţelelor 5G naţionale. Subiectul a devenit cu atât mai dificil cu cât preşedintele american, Donald Trump, susţine că echipamentele Huawei ar reprezenta o ameninţare la adresa securităţii naţionale din cauza unor presupuse legături între companie şi guvernul de la Beijing – acuzaţii pe care compania Huawei le-a respins în nenumărate rânduri.

Încercând să convingă cu acest mesaj, Donald Trump a avut şi o întâlnire cu preşedintele Klaus Iohannis, după care au semnat un memorandum în data de 20 august, care a generat incertitudine cu privire la viitorul 5G al României, deoarece a rămas secretizat până la 1 noiembrie. Totuşi, documentul publicat la începutul lunii noiembrie de Ministerul Comunicaţiilor nu menţionează compania Huawei, însă incetitudinea se păstrează, până când prevederile memorandumului vor fi transpuse în legislaţia naţională.

În acelaşi timp, licitaţia pentru spectrul de radiofrecvenţă 5G a fost amânată de autorităţile române până în 2020, după ce a fost iniţial anunţată pentru finalul anului 2019.

„În România, Huawei lucrează cu mai mulţi parteneri telecom în construirea reţelei 5G, suntem capabili şi pe deplin pregătiţi să îi sprijinim în implementarea tehnologiei 5G aici şi vrem ca toţi operatorii să ştie că uşa Huawei le e mereu deschisă”, spune Zhang.

Huawei colaborează cu mai mulţi operatori telecom mari din Europa, semnând până în prezent peste 30 de contracte pentru 5G în Europa. În timp ce România nu a transmis încă un semnal clar şi definitv în acest sens, alte ţări din regiune şi din Europa au dat un vot de încredere companiei Huawei. Germania a transmis că nu blochează accesul chinezilor la construcţia reţelei, o atitudine oglindită şi de preşedintele Franţei, Emmanuel Macron. Între timp, Marea Britanie a decis să amâne luarea unei decizii în această privinţă până la următoarele alegeri generale.

„Noi am văzut în trecut că politicienii încearcă să influenţeze dezvoltarea tehnologiei şi să politizeze aceste evoluţii naturale. Am văzut asta şi la 2G, 3G sau 4G. În ultimii 30 de ani am observat totuşi că piaţa alege ceea ce ajută cel mai mult clienţii. Politicul va încerca mereu să ia o poziţie faţă de tehnologie, dar noi avem încredere că tehnologia noastră poate convinge orice forţă politică. În ultima perioadă am primit semne bune din Germania, Franţa, Marea Britanie, Elveţia, Italia şi Spania. Ne-am bazat pe faptul că fiecare ţară europeană va face ce este benefic pentru cetăţenii ei. Din păcate, vedem întârzieri şi incertitudine în România, dar încă sperăm la rezultate bune în viitorul apropiat”, spune CEO-ul Huawei România.

Excluderea echipamentelor Huawei de la construcţia reţelei 5G a României ar aduce cu sine costuri extrem de ridicate, de peste 2 miliarde euro.

„Dacă ne uităm la ce s-a întâmplat în SUA, estimările făcute de terţi ne arată că guvernul are nevoie de 1 miliard de dolari şi de o perioadă de 5-7 ani pentru a finaliza procedurile prin care vrea să scoată Huawei din reţeaua de telecomunicaţii. Dar diferenţa majoră este că în SUA avem o cotă mică de piaţă, doar în zona rurală, însă în România avem o cotă de piaţă mult mai mare. Vedem calcule de la terţi care ne arată că în România costurile s-ar ridica la 2,6 miliarde euro”, explică Zhang.

Dincolo de impactul pe care l-ar avea la nivel bugetar, excluderea şi înlocuirea Huawei ar avea un impact dramatic şi asupra consumatorului final, în contextul în care preţul ar fi de 2-3 ori mai ridicat, potrivit reprezentanţilor companiei.

„Nu ştiu exact cât ar fi costul în final pentru guvern, dar va fi un cost mai mare pentru operatori, iar acesta se va transmite mai departe către clienţi şi consumatorii finali”, spune CEO-ul.

Mai mult, Zhang atrage atenţia asupra garanţiei de securitate oferite de Huawei pentru echipamentele sale de-a lungul anilor. “În ultimii 30 de ani, Huawei a servit peste 3 miliarde de utilizatori la nivel global cu zero incidente de securitate. Huawei este lider în domeniul securităţii cibernetice şi vom continua să ne îmbunătăţim şi să investim în tehnologii de securitate pentru a ne menţine această reputaţie. Suntem dispuşi să conlucrăm cu guvernul român pentru a dovedi că nu ne-am implicat şi nu ne vom implica niciodată în activităţi ilegale care să afecteze interesul consumatorilor noştri.” 

Şeful Huawei România consideră că subiectul 5G reprezintă una dintre „priorităţile” noului guvern şi spune că va păstra transparenţa şi comunicarea deschisă cu autorităţile, indiferent de partidul aflat la guvernare.

„Operăm într-un mod transparent în ultimii 17 ani, de aceea nu contează în viitor ce partid sau partide vor fi la conducerea guvernului, pentru că noi vom colabora cu ei şi vom rămâne transparenţi. Credem că este una dintre priorităţile guvernului şi credem că guvernul va gândi o variantă de care să beneficieze statul, ţara, cetăţenii şi economia digitală a României”, punctează Zhang.

Însă întârzierea în inovaţie, prin amânarea dezvoltării reţelei 5G, generează şi un cost în ceea ce priveşte dezvoltarea economiei digitale.

„5G nu este doar pentru utilizatori, ci poate fi şi pentru fabrici interconectate, maşini autonome, oraşe inteligente. Sunt multe industrii care pot beneficia de această tehnologie”, adaugă el.

Tehnologia 5G va aduce schimbări şi pentru clienţi, în contextul în care producătorii şi operatorii au început abia anul acesta să pună în vânzare terminale cu compatibilităţi 5G, iar CEO-ul Huawei crede că 2020 va fi anul de boom.

„Dacă ne uităm în viitorul apropiat, 5G ajunge la alt nivel în 2020. Această tehnologie este implementată deja în Coreea de Sud, în China şi în ţări europene precum Marea Britanie şi Elveţia. Cred că vom vedea mai multe dezvoltări pe partea comercială, mai multe utilizări noi de la operatori telecom sau de la start-up-uri”, explică Zhang.

La nivelul României, schimbările ar putea surveni tot anul viitor, din sinergia dintre licitaţia pentru spectrul 5G şi lansările comerciale ale operatorilor telecom.

„Cred că de anul acesta vedem deja că operatorii au lansat pachete 5G, iar acesta este punctul de plecare. Dacă autorităţile emit licenţe pentru noi frecvenţe în piaţă, cred că operatorii vor investi. Dacă ne uităm la următorii 2-3 ani, putem estima că 5G-ul va ajunge la toată lumea atunci când acoperirea va fi destul de bună şi când penetrarea terminalelor 5G va ajunge la 30-40%. Abia atunci 5G va fi considerată mainstream”, apreciază George Zhang.

Compania Huawei Technologies România a avut în 2018 în România afaceri de 1,9 mld. lei (407 mil. euro), veniturile fiind generate atât de divizia consumer, cât şi de cea dedicată operatorilor de telecom.

Pentru anul 2019, businessul din România este stabil, cu o cotă de piaţă de peste 22% pe smartphone-uri şi cu un business în creştere pe segmentul de enterprise.

„M-am alăturat Huawei România ca CEO în urmă cu 3-4 luni. Din ce văd până acum, avem un business foarte stabil, cu o cotă de piaţă pe smartphone-uri de 22-23%, ceea ce ne poziţionează pe locul 2 în segmentul de consumer. În ceea ce priveşte segmentul pentru operatorii telecom, ne îmbunătăţim relaţiile cu ei, de la Vodafone la Orange, de la Telekom la RCS&RDS. Dacă vorbim de businessul enterprise, ne dezvoltăm brandul nostru şi ţintim o creştere uşoară”, declară Zhang.