Business Hi-Tech

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată îşi revine. Sectorul IT domină cu un avans de 27,5%

Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată îşi revine. Sectorul IT domină cu un avans de 27,5%

Autor: Ştefan Vrabie

17.08.2011, 00:06 696

Sectorul IT din România a avut cea mai bună performanţă din piaţă, cu o creştere de 27,5% în termeni de valoare faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit unui studiu realizat periodic de firma de cercetare de piaţă GfK România.

La nivelul primelor şase luni din acest an avansul a fost ceva mai mic, de 11,6%, astfel că la finele lunii iunie piaţa bunurilor de folosinţă în­delungată s-a cifrat la 613 mil. euro, urmând să ajungă până la sfârşitul anului la circa 1,3 mld. euro, potrivit mai multor surse din piaţă.

Sectorul IT a avut cea mai bună performanţă din piaţă în al doilea trimestru, cu un plus de 27,5%, avans explicat prin faptul că nevoia consumatorului de a avea acces la internet, precum şi interesul tot mai mare pentru a în­văţa, a socializa, a face cumpărături sau a se distra, l-a determinat pe acesta să priveas­că produsele IT mai mult ca pe nişte accesorii obligatorii decât ca pe achiziţii ocazionale.

Electrocasnicele mici şi sectorul foto au avut de asemenea creşteri de două cifre, respectiv 17,8% şi 17,7%. În schimb, pieţele telecom, electronicele de larg consum şi electrocasnicele mari au avansat într-un ritm mai lent, de sub 10%, piaţa echipamentelor de birou fiind singura rămasă în zona roşie, cu o scădere de 3,6%. Motivul pentru această scădere din piaţa echipamentelor de birou este contextul economic destul de dificil din ultimii doi ani care au condus la scăderi mari în cadrul acestui sector, scăderi ce s-au reflectat în îngheţarea cheltuielilor în infrastructura IT de către companii şi consumatori.

Piaţa de telecom locală a trecut în sfârşit de la un trend negativ la unul pozitiv, acest lucru fiind datorat exclusiv smartphone-urilor care sunt declanşatorul pe piaţa de telecom.

Acum consumatorul face o nouă achiziţie nu doar când vechiul telefon nu mai funcţionează, ci şi atunci când consideră că acesta nu mai răspunde nevoilor lui actuale de a fi la curent cu ştirile, de a interacţiona constant cu cei apropiaţi, de a naviga pe internet sau câteodată de a fi în trend cu ceilalţi, ca un important indicator al statutului.

Piaţa electrocasnicelor mici a ajuns la 4 mil. euro, liderii fiind aparatele pentru prepararea băuturilor calde şi aparatele pentru prepararea alimentelor. "Acest trimestru a ară­tat că obiceiul de cumpărare s-a mutat de la apa­ratele pentru îngrijire personală către produsele tradiţionale folosite pentru activităţi gospodăreşti de tipul curăţenie, călcat sau prepararea alimentelor şi a băuturilor", spun analiştii GfK.

Vânzările de camere foto digitale şi rame foto digitale au ajuns la 11 mil. euro în T2, camerele cu lentile interschimbabile fiind cel mai de succes segment, cu rate de creştere de două cifre, mult mai mari decât segmentul compactelor.

Piaţa electronicelor de larg consum din România a crescut în intervalul martie-iunie cu 5,7%, la circa 58 mil. euro, dinamica de creştere fiind mai slabă faţă de primul trimestru. Aceasta în condiţiile în care pentru anumite produse, precum sistemele audio, DVD Player/Rec, console video sau sisteme de navigaţie, ratele de descreştere s-au îmbunătăţit sau s-au stabilizat, iar piaţa televizoarelor şi cea a camerelor video au avut parte de performanţe mai puţin îmbucurătoare. Aceste produse au arătat o descreş­tere moderată comparativ cu primul trimestru.

Al doilea trimestru al anului a adus şi prima creştere din acest an pentru piaţa electrocasnicelor mari, de 5%, la 75 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO