Business Hi-Tech

"Salut, sunt in avion"

11.08.2004, 00:00 18



Daca telefoanele mobile sunt interzise la bord, atunci la ce se joaca barbatul acela? Si din ce motiv unele companii aeriene interzic Gameboy-urile, in timp ce altele nu? Pe masura ce migratia turistica specifica sezonului de vara se inteteste, calatorii incep sa-si puna tot mai des acest gen de intrebari. La care insa s-ar putea gasi in curand si raspunsuri, scrie BBC News Online.



"Salut, sunt in avion". In viitorul apropiat, utilizatorii de telefoane mobile ar putea sa-si salute astfel cunoscutii, in timp ce avionul isi urmeaza cursul la 10.000 de metri altitudine.



Pana de curand, zborul in avion reprezenta ultimul bastion de liniste, intr-o lume agitata, cucerita aproape in intregime de omniprezentul telefon mobil.



Insa la inceputul lunii iulie, compania American Airlines a facut o demonstratie a unui sistem care asigura convorbirile telefonice in siguranta la bordul avioanelor. Proiectul celor de la American Airlines ar putea fi aplicat in doi ani de acum inainte. Airbus lucreaza la un proiect similar.



Alte companii aeriene deja ofera servicii "de lux", cum ar fi acces wireless la Internet pentru utilizatorii de laptop.



Insa in timp ce unii calatori navigheaza online si trimit e-mailuri de la inaltime, altii, clienti ai altor companii, n-au voie nici macar sa-si deschida telefonul ca sa vada cat e ceasul.



Regulile care stabilesc utilizarea dispozitivelor electronice la bordul avioanelor sunt pe cat de complexe, pe atat de contradictorii.



Cele mai multe companii aeriene din Marea Britanie interzic cu desavarsire folosirea telefoanelor mobile la bordul aeronavei, desi in cazul in care stationarea la sol se prelungeste, aceste reguli stricte sunt oarecum relaxate, scrie BBC News Online.



Folosirea telefoanelor mobile este permisa de unele companii americane in timpul transportului de la terminalul de zbor la aeronava. Laptop-urile sunt interzise de majoritatea companiilor din lume, in timpul decolarii si al aterizarii. Totusi, unele companii ofera acces wireless la Internet in timpul zborului. Playerele digitale tip iPod sau consolele de jocuri gen Gameboy sunt interzise la o altitudine mai mica de 3.000 de metri de catre cele mai multe companii aeriene din Marea Britanie si din Statele Unite.



Exista doua motive pentru care dispozitivele electronice trebuie tinute inchise la bordul avionului. Undele radio emise de handset-urile calatorilor pot sa interfereze cu transmisia radio dintre pilot si turnul de control (situatii critice: decolarea si aterizarea), dar pot si sa deregleze aparatele electronice de control ale aeronavei, aflate la bord.



Unele tipuri de gadget-uri electronice, precum laptop-uri, playere MP3, palm top-uri sau console de jocuri sunt in general permise in afara perioadei de decolare si aterizare desi, de exemplu, compania aeriana irlandeza Aer Lingus interzice, in mod curios, folosirea CD playerelor, dar permite laptop-urile (care au incorporate CD playere).



Regulile sunt insa in schimbare. Aparitia noilor tehnologii de comunicare (precum Bluetooth sau Wi-Fi) complica situatia si mai mult.





Diversitatea de reguli este si o consecinta a faptului ca operatorii aerieni isi stabilesc regulamentele in functie de legislatia nationala cu privire la siguranta calatorilor.



Exista totusi destui pasageri care sunt mai mult decat sceptici cand vine vorba de aplicarea masurilor de siguranta, pe care ei le considera excesive. Acestia pretind ca echipajul avionului se bazeaza mai mult pe pareri personale decat pe dovezi stiintifice, atunci cand le cer sa-si inchida aparatele electronice. Conflictele care apar intre calatori si stewardese, pe aceasta tema, sunt unul dintre cele mai frecvente exemple de tulburare a ordinii la bordul avioanelor, scrie BBC News Online.



Insa cat de mare este pericolul real pe care-l reprezinta dispozitivele electronice in stare de functionare la bordul unui avion aflat in zbor?



Este o discutie destul de complicata. Fara indoiala ca, la fiecare zbor in parte, exista doi-trei calatori care pur si simplu uita sa-si inchida telefonul. si totusi, in decursul anului 2003, autoritatea americana care este responsabila cu securitatea zborurilor a declarat ca nu a existat nici un incident provocat de interferenta radio cu echipamentele electronice detinute de pasageri.



Insa un raport publicat tot anul trecut, de catre British Civil Aviation Authority, a aratat ca aparatele care indica cursul de zbor au fost deviate cu pana la cinci grade in urma interferentei cu undele radio provenite de la bord.



Toate echipamentele electronice sunt sursa, in timpul functionarii, a unei emisii electromagnetice. Unele, cum sunt telefoanele mobile, fac acest lucru in mod intentionat, pentru a se aloca la o retea, altele, spre exemplu CD playerele, emit fara un scop anume si la un nivel mai scazut de intensitate.



Cand doua dispozitive care emit unde radio se afla in aceeasi zona, pot interfera intre ele, cauzandu-si defectiuni sau abateri de la functionarea normala. Potentialul acestei probleme a fost evidentiat in urma cu cateva luni, cand pilotii unei aeronave care survola un aeroport britanic au auzit in difuzoarele de la bord plansetul unui copil, in timp ce incercau sa ia legatura cu turnul de control. Sursa interferentei a fost identificata ca fiind un dispozitiv electronic de supraveghere a sugarilor, instalat intr-o casa din apropierea aeroportului.



Pe deasupra, companiile de telefonie mobila spun ca utilizarea telefoanelor la bordul avionului le poate da peste cap retelele de la sol. Retelele de telefonie mobila se bazeaza pe alocarea receptoarelor la un anumit releu, in functie de pozitia in spatiu a posesorului de telefon mobil.



In cazul unui telefon mobil care se deplaseaza cu o viteza de 8-900 km/h, la bordul unui avion, antenele radio de la sol nu prea pot sa-si "paseze" in timp util transmisia una alteia.



Ideea ca un laptop sa provoace o pierdere de altitudine brusca unei aeronave aflate in zbor este prea putin probabila, comenteaza Peer Kerry, directorul unui grup international de cercetare a interferentelor radio.



"In realitate se pare ca nu prea exista probleme de acest fel. In timpul mandatului meu niciodata vreo autoritate in domeniu, sau vreo companie aeriana, n-au venit sa-mi recomande o politica de reducere a nivelului de emisii radio al echipamentelor electronice. Banuiesc ca daca ar fi existat o ingrijorare serioasa in acest sens, ar fi venit sa discutam", a spus Kerry.



"Companiile aeriene trebuie sa fie putin paranoice, insa asta nu e un lucru rau. Indiferent cat de mic ar fi riscul, nimeni nu vrea sa fie responsabil pentru prabusirea unui avion". mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO