Business Hi-Tech

Răzvan Sturza, Motorola Mobility România: În 2022 am avut peste 300.000 de telefoane activate pe plan local şi continuăm să creştem. Per total, piaţa de smartphone-uri din România a rămas relativ stabilă anul trecut

Răzvan Sturza, country lead în cadrul Motorola Mobility pentru România: În 2022, prin parteneriatele încheiate în zona de open market, am reuşit să ne poziţionăm pe locul trei în topul companiilor active pe această piaţă. Mai mult, în decembrie 2022, odată cu intensificarea colaborării cu unii dintre partenerii din zona operatorilor de telecomu­nicaţii, am înregistrat o creştere relevantă a cotei de piaţă, în luna cu cele mai mari vânzări din an, apropiin­du-ne de un nivel de 10%.

Răzvan Sturza, country lead în cadrul Motorola Mobility pentru România: În 2022, prin parteneriatele încheiate în zona de open market, am reuşit să ne poziţionăm pe locul trei în topul companiilor active pe această piaţă. Mai mult, în decembrie 2022, odată cu intensificarea colaborării cu unii dintre partenerii din zona operatorilor de telecomu­nicaţii, am înregistrat o creştere relevantă a cotei de piaţă, în luna cu cele mai mari vânzări din an, apropiin­du-ne de un nivel de 10%.

Autor: Ioana Nita

24.04.2023, 12:28 345

Motorola vrea să îşi extindă anul acesta canalele de distribuţie şi să dezvolte parteneriate mai strânse cu operatorii telecom.

Motorola Mobility, parte a grupului chinez Lenovo, a crescut constant pe piaţa locală în ultimii ani, ajungând anul trecut la pragul de 300.000 de activări de telefoane (telefoane achiziţionate şi activate prin inserarea unei cartele SIM), cu 100.000 mai multe decât în 2021, conform informaţiilor furnizate de reprezentanţii subsidiarei din România. Iniţial, compania s-a axat pe segmentul entry-level al pieţei locale de smartphone-uri, însă acum în strategia Motorola se află în prim plan modelele de telefoane mid-range. Pentru anul acesta, ţinta Motorola Mobility este de a ajunge la 400.000 de activări de telefoane în România.

„Pentru Motorola, anul 2022 a fost un an de creştere semnifica­tivă pe piaţa din România, depăşind pentru prima dată pragul de 300.000 de activări de telefoane într-un singur an. A­ceastă creştere repre­zin­tă un salt considerabil faţă de anul precedent, când numărul de activări a fost de peste 200.000, ceea ce reprezintă o creş­tere de aproape 100.000 de utilizatori într-un singur an. Aceste cifre sunt o re­confirmare a faptului că în România clienţii apreciază produsele Motorola şi că suntem pe drumul cel bun în a oferi opţiuni de telefoane de calitate la preţuri accesibile“, a declarat pentru ZF Răzvan Sturza, country lead în cadrul Motorola Mobility pentru România. Brandul Motorola a fost relansat pe plan local în 2016, după ce grupul chinez Lenovo, cunoscut ca fiind cel mai mare pro­ducător de PC-uri la ni­vel mondial, a achiziţio­nat la finalul anului 2014 Motorola Mobility de la gigantul american Google. De atunci, brandul de telefoane mobile Motorola a reuşit să crească an de an pe plan local, strategia sa iniţială axându-se pe modele de smartphone-uri din segmentul entry-level.

„Motorola a ales să se extindă pe piaţa din România, începând prin a oferi opţiuni de smartphone-uri cu preţuri mai mici, prin intermediul gamei Moto E. Această stra­tegie a fost un succes, atrăgând un număr mare de clienţi care caută un dispozitiv accesibil. Cu toate acestea, compania şi-a propus să se concentreze acum pe consoli­darea poziţiei pe segmentul de mijloc de preţ, prin intermediul gamei Moto G, care oferă unul dintre cele mai bune rapoarte preţ/specificaţii din industrie“, a punctat el, adăugând că printre cele mai vândute telefoane Motorola în România se numără atât modele din gama entry-level, cât şi din gama de mijloc.

„Dacă analizăm fiecare gamă în parte, putem observa că modelele entry din gama Moto E, cu 4 GB de RAM şi 64 GB de stocare, au fost cele mai populare printre clienţii cu un buget limitat. În ceea ce priveşte gama Moto G, modelul Moto G60 a fost cel mai vândut datorită specificaţiilor generoase, dar şi disponibilităţii sale pe în­treg parcursul anului. Dacă vorbim despre gama EDGE, suntem foarte bucuroşi să constatăm că peste 10.000 de clienţi au ales modelul EDGE 20, aflat într-o categorie de preţ dominată de liderul pieţei.“

Piaţa locală de smartphone-uri este dominată ca număr de unităţi de Samsung, cel mai mare producător de telefoane mobile la nivel global, şi de gigantul ame­rican Apple în ceea ce priveşte valoarea vânzărilor, ceilalţi jucători încercând să „muşte“ cotă de piaţă pe diferite segmente şi canale de distribuţie.

„Pentru Motorola, colaborarea cu partenerii din România reprezintă un element cheie în ceea ce priveşte cota de piaţă pe segmentul smartphone-urilor. În 2022, prin parteneriatele încheiate în zona de open market, am reuşit să ne poziţionăm pe locul trei în topul companiilor active pe această piaţă. Mai mult, în decembrie 2022, odată cu intensificarea colaborării cu unii dintre partenerii din zona operatorilor de telecomunicaţii, am înregistrat o creştere relevantă a cotei de piaţă, în luna cu cele mai mari vânzări din an, apropiindu-ne de un nivel de 10%. Astfel, avem un prim semnal al potenţialului pe care ne dorim să îl atingem pe parcursul anului 2023, prin extinderea şi consolidarea canalelor de distribuţie“, a subliniat Sturza.

În cazul Motorola, majoritatea vân­ză­rilor sunt realizate pe piaţa liberă, brandul colaborând până acum foarte bine cu retailerul Altex. În zona telecom, Motorola are încheiat un parteneriat cu Digi şi are în plan să extindă anul acesta colaborările şi cu alţi operatori de telecomunicaţii.

„Pentru a consolida prezenţa pe piaţa operatorilor telecom, pe lângă colaborarea solidă cu Digi, ne dorim să începem o colaborare semnificativă şi cu ceilalţi operatori de pe piaţă, pe care să o consolidăm, cu cel puţin unul dintre aceştia, până la sfârşitul anului 2023. Considerăm că o astfel de colaborare ne va permite să oferim clienţilor noştri din ce în ce mai multe opţiuni de a achiziţiona telefoanele Motorola şi să ne extindem baza de clienţi.“

Apetit în creştere pentru telefoane mai scumpe, dar schimbate mai rar

Piaţa locală de smartphone-uri era estimată să ajungă la 1,3 mld. euro la finalul anului, în creştere cu circa 20% faţă de 2021, însă să rămână stabilă ca număr de unităţi – circa 4 milioane, ceea ce indică un apetit mai crescut pentru modele mai scumpe pentru cei care aleg să îşi ia un telefon inteligent nou, dar şi faptul că unii utilizatori îşi schimbă dispozitivul mai rar decât înainte.

„Există o tendinţă crescândă a consumatorilor de a folosi smartphone-urile pentru perioade mai lungi. Această tendinţă este legată direct de îmbunătăţirea performanţei smartphone-urilor în toate segmentele de preţ, inclusiv la nivelul segmentului de mijloc. Pe măsură ce smartphone-urile au devenit mai capabile şi mai fiabile, consumatorii nu mai upgradează dispozitivele lor la fel de des ca înainte. În schimb, ei aleg să-şi păstreze dispozitivele pentru perioade mai lungi, făcând upgrade doar atunci când este necesar. Totodată, o altă tendinţă care se evidenţiază este preferinţa tot mai mare pentru smartphone-uri mai scumpe. Această tendinţă este, de asemenea, legată de prima, deoarece consumatorii sunt dispuşi să cheltuiască mai mult pe un dispozitiv pe care planifică să-l folosească pentru o perioadă mai lungă. Această tendinţă este mai pronunţată în segmentul premium”, a menţionat Sturza, adăugând că în aceste condiţii se aşteaptă ca anul acesta piaţa de smartphone-uri să înregistreze o uşoară scădere.

„Acest lucru poate fi cauzat de faptul că acum consumatorii sunt dispuşi să plătească mai mult pentru smartphone-uri cu specificaţii superioare sau pentru a-şi schimba telefonul mai puţin frecvent, având în vedere durata de viaţă a acestora în creştere. Cu toate acestea, se aşteaptă ca brandurile concurente să lanseze noi modele pe parcursul anului, ceea ce poate afecta cota de piaţă a Motorola, dar poate aduce şi oportunităţi de a inova şi de a creşte în continuare.”

În primele trei luni ale acestui an, Motorola a reuşit să înregistreze o creştere a vânzărilor comparativ cu aceeaşi perioadă din 2022, însă într-o dinamică limitată de competiţia din piaţă, având în vedere că multe branduri cunoscute au lansat modele noi de la începutul anului şi până în prezent. Per total, pentru anul în curs, Motorola şi-a propus să menţină ritmul de creştere din ultimii ani şi să crească numărul de telefoane activate cu 100.000 de unităţi, până la 400.000.

„Anul acesta, ne propunem să continuăm trendul ascendent şi să extindem şi mai mult canalele de vânzare pentru a ajunge la un număr cât mai mare de clienţi. Estimăm că vom reuşi să creştem cu încă 100,000 de utilizatori noi faţă de anul trecut, ceea ce ar reprezenta o realizare importantă în procesul nostru de reinventare a brandului Motorola. Astfel, dacă ne vom realiza planurile, vom atinge o nouă bornă, aceea de 400,000 de clienţi noi în 2023. Acest lucru îl vedem astăzi posibil datorită gamei noastre diverse de produse, adaptată la nevoile şi preferinţele fiecărui tip de consumator, dar şi datorită parteneriatelor noastre strategice şi a extinderii canalelor de distribuţie”, a conchis el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO