Business Hi-Tech

Sony relanseaza lupta pe piata handheld-urilor

22.01.2003, 00:00 12

Marile companii producatoare de electronice si-au intensificat lupta dura pentru castigarea suprematiei pe segmentul gadgeturilor, segment care va constitui anul acesta, conform analistilor, una dintre cele mai importante surse de crestere a vanzarilor.
Sony a lansat in ultimii ani 17 produse handheld, pe baza tehnologiei Palm, dorind sa mentina ritmul si anul acesta. Keiji Kimura, seful diviziei Sony Mobile Network, sustine ca 2003 va fi anul gadgeturilor.
Producatorul de laptopuri, camere digitale si walkman-uri va lansa a anul acesta primul hibrid intre PDA si telefonul mobil si o noua serie de handhelduri sub marca Clie. Tendinta Sony devine clara: multimedia cat mai la indemana utilizatorului, sustine SiliconValley.com.
Ultimul produs lansat de Sony pe piata, PEG-NZ90, este un Palm din seria Clie, ce incorporeaza dispozitivului handheld o camera digitala. Chiar daca rivalii sai, care folosesc sistemul Pocket PC, au fost criticati pentru produsele grele si cu prea multe functii, Sony spera ca aceste gadget-uri cu mai multe utilizari vor prinde la public.
Competitorii Sony pe acest sector nu au avut un an prea bun, scria ieri SiliconValley.com. Palm insusi abia a reusit sa revina in profit pe trimestrul 3 al 2002, iar divizia handheld a HP a mers in pierdere. Toshiba, care abia a inceput sa exploreze acest sector, a reusit sa obtina profit, dar are o cota mica de piata, conform Gartner Dataquest. Handspring, care fusese in topul primilor producatori, a continuat anul trecut sa piarda teren.
"Sony a avut cel mai bun an pe piata PDA", sustine Todd Kort, analist al Gartner Dataquest. "Rata lor de crestere anuala este pur si simplu incredibila", a explicat el. Numarul handheldurilor vandute de Sony s-a marit cu aproape 400% in semestrul trei al 2002, de la 91.000 la aproximativ 345.000 de bucati. Astfel, Sony a incheiat anul 2002 in pozitia a doua la nivel mondial, dupa Palm, dar inaintea HP. Compania japoneza a castigat cota de piata, ajungand de la 3,5% in 2001 la peste 13,5 procente anul trecut.
Seria Clie a devenit capul de afis pentru anul 2003, PDA-urile adoptand cateva dintre calitatile altor produse: imbinarea ce permite rotatia de 360 de grade - specifica camerelor digitale, obiectivul foto in forma de ochi, optiunile wireless ale laptopurilor Vaio si posibilitatea de inregistrare a vocii pe care o aveau reportofoanele. Iar succesul din 2002 i-a facut pe cei de la Sony sa mearga mai departe. Keiji Kimura, care supervizeaza toate aceste proiecte, a decis ca toate handheldurile trebuie sa fie realizate la dimensiuni cat mai mici.
Sony Clie NZ90 este  de marimea unui dictionar de buzunar, dar cantareste de doua ori mai mult fata de celelalte produse din serie. El a este la randul sau un hibrid, intre laptop si organizer, combinand capacitatile celor doua produse. Camera digitala poate produce nu numai fotografii color, ci si filme in formatul MPEG4. "Au fost obligati sa mentinem aceasta greutate, deoarece bateria nu putea sustine ambele functii", a explicat Richard Doherty, directorul de cercetari al Envisioneering Group. "Sunt puncte la care nu se poate inca renunta daca vrei sa transformi intr-un produs multimedia foarte bun ceea ce incepuse prin a fi un calendar electronic", a explicat el.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO