Peste 70 de echipe s-au înscris în total anul acesta la hackathon-ul Innovation Labs, principalul program de preaccelerare pentru start-up-uri de tehnologie din România, cele mai inovatoare idei de business care s-au remarcat în cadrul evenimentului fiind în domeniul agriculturii şi al sănătăţii. Dintre acestea, doar 24 au fost alese pentru a intra într-un program de mentorat de trei luni, la sfârşitul cărora echipele selectate vor prezenta prototipurile îmbunătăţite ale produselor.
„Există un interes crescut pentru soluţii aplicate care să ajute fermierii. Potenţialul de impact al tehnologiei mai ales în agricultură este foarte mare. Avem selectate cinci echipe pe acest domeniu şi avem aşteptarea ca ideile lor să se concretizeze în produse care să schimbe comunitatea de profil şi care să aducă valoare economică“, a declarat Răzvan Rughiniş, cofondator al Innovation Labs, o iniţiativă a Facultăţii de automatică şi calculatoare.
Cele cinci echipe din domeniul agriculturii selectate sunt GreenLeaf - cu o soluţie pentru optimizarea modului de funcţionare al serelor, Serafim - construirea de drone şi senzori pentru soluţii de monitorizare şi alertare a fermierilor pentru diverse tipuri de recolte, TRusT - platformă dedicată comunităţii de fermieri pentru distribuirea produselor în magazinele de desfacere, Beenocular - o aplicaţie destinată apicultorilor, şi Larvatron - un ecosistem robotic care transformă deşeurile alimentare în larvă pentru hrana animalelor fără consum de energie.
„Este primul an în care avem start-up-uri din domeniul agro-tech şi vedem că acestea au intrat foarte puternic, spre deosebire de domeniul retail (introdus anul trecut – n. red.)“, a spus Andrei Pitiş, unul dintre fondatorii Innovation Labs şi al start-up-ului de ceasuri inteligente Vector Watch.
El a adăugat că domeniul agro-tech reprezintă un potenţial de dezvoltare pentru România la nivel internaţional, având în vedere că agricultura este una dintre industriile care au stat la baza creşterii economice şi că românii sunt buni specialişti în tehnologie.
Spre deosebire de anii anteriori, în cadrul ediţiei de anul acesta a hackthonului Innovation Labs tinerii un au mai venit doar cu ideea de produsului, ci cu un model de business şi chiar cu prototipul produsului.
„Echipa TRusT a luat deja contact cu o serie de fermieri şi a reuşit să dezvolte un prototip, iar echipa Green Leaf a reuţit să discute deja cu reprezentanţi ale serelor din 11 judeţe din ţară“, a explicat Rughiniş.
Domeniul „health&lifestyle“ a fost de asemenea în centru atenţiei anul acesta la Innovation Labs, aceasta fiind de altfel categoría din care s-au ales cele mai multe start-up-uri pentru etapa de mentorat. Dintre cele 24 de echipe care au intrat în etapa următoare a programului Innovation Labs, opt sunt din domeniul „health&lifestyle“, cinci din „agro-tech“, patru din „retail“ şi tot patru din zona „securităţii cibernetice“.
ENTy şi AlertPlus sunt două dintre echipele care au propus un model de business din domeniul „health&lifestyle“. ENTy propune un dispozitiv medical prin intermediul căruia se poate testa funcţia vestibulară ce ajută la menţinerea echibrului unui individ într-un mod mai simple şi mai eficient decât actualele metode de testare. Iar AlertPlus este un ceas inteligent dedicat persoanelor în vârstă, care detectează căderile, fiind echipat cu un buton de panică şi card sim.
Start-up-urile agro-tech şi din domeniul sănătăţii se numără de asemenea printre modele de business care au atras şi atenţia investitorilor de tip „angel“ care s-au aflat în juriu.
„Sunt foarte multe exemple de idei din domenii diverse, fiecare răspunzând unei nevoi reale dintr-o piaţă.Numărul şi nivelul ideilor de business prezentate este foarte mare pentru căt se poate aduna dintr-o populaţie de studenţi destul de restrânsă. De asemenea se schimbă şi nivelul de vizibilitate în mediul de business tehnologic care un mai înseamnă doar Orange şi Ericsson, ci si Carrefour spre exemplu. Începem să ne uităm la o penetrarea mult mai agresivă în viaţa de zi cu zi a tehnologiei şi atenţia pe care companii foarte mari o au asupra c ear putea reprezenta «disruption» în domeniul lor de activitate“, aspus Sergiu Neguţ, angel-investor şi associate dean al şcolii de afaceri Maastricht School of Management.
El a adăugat că este prea devreme pentru a spune că investeşte cu certitudine într-unul dintre modele de business prezentate în prima etapă la Innovation Labs 2016, însă a menţionat că va urmări evoluţia acestora în următoarele trei luni. Printre start-up-urile care i-au atras atenţia investitorului Sergiu Neguţ se numără Beenocular, Serafim, Fish Buzz şi ENTy.
Anul trecut, în cadrul Innovation Labs au fost înscrise la început 59 de echipe, printre finaliste numărându-se start-up-urile Eskimo (genunchieră intelligentă) şi Vitabox.me (aplicaţie de nutriaţie dedicată pasionaţilor de fitness).
Prima etapă a hackthon-ului Innovation Labs din Bucureşti s-a desfăşurat în weekend (5-6 martie), echipele alese după prima prezentare, 42 la număr, având 24 de ore la dispoziţie pentru a-şi rafina idea de business şi produsul propriu-zis astfelîncât să poată ajunge în etapa următoare de mentorat.