Business Hi-Tech

Veniturile grecilor de la OTE în România au scăzut uşor în prima jumătate a anului, la 547,6 milioane euro

Veniturile grecilor de la OTE în România au scăzut uşor în prima jumătate a anului, la 547,6 milioane euro

Autor: Vlad Popescu, Claudiu Ilioiu

10.08.2012, 00:04 612

Veniturile grupului elen OTE în România, cumulate din afacerile companiilor Cosmote România şi Romtelecom, au fost de 547,6 milioane de euro, în scădere uşoară de 1,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor companiilor.

În ceea ce priveşte Romtelecom, compania a înregistrat în primul semestru un profit EBITDA (înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) de 80,8 milioane euro, în urcare cu 57,2% faţă de valoarea din perioada corespunzătoare a anului trecut, iar veniturile companiei au coborât cu 4,8%, la 316,5 milioane euro. În aceeaşi perioadă a anului trecut, Romtelecom a avut venituri de 332,4 milioane euro şi un EBITDA de 51,4 milioane euro, potrivit unui comunicat transmis joi de grupul elen OTE, acţionarul majoritar al operatorului român de telefonie, internet şi servicii TV. Profitul operaţional (înainte de dobânzi şi taxe) al companiei a fost de 25,3 milioane euro în prima jumătate a anului, faţă de o pierdere de 28,7 milioane euro în perioada similară din 2011. Veniturile Cosmote România au crescut cu 4,4% în primul semestru, la 231,1 milioane euro, iar profitul EBITDA a avansat cu 35,8%, la 55 milioane euro, potrivit datelor transmise ieri de grupul elen OTE. Cosmote România a avut venituri de 221,3 mil. euro în prima jumătate a anului trecut şi un profit EBITDA (înainte de dobânzi, taxe, depreciere şi amortizare) de 40,5 milioane euro.

"În pofida climatului economic dificil şi a scăderii tarifelor de interconectare, în primul semestru din 2012 Cosmote România a continuat creşterea cotei de piaţă, reuşind să îşi îmbunătăţească performanţa financiară pentru toţi indicatorii principali: EBITDA, venituri şi ARPU (venitul mediu per utilizator - n.r.)", se arată într-un comunicat al Cosmote România. Romtelecom nu a înregistrat în primele şase luni ale acestui an costuri legate de programul de retragere voluntară a angajaţilor derulat în ultimii ani. În primul semestru al anului trecut, cheltuielile legate de acest program au fost de 27,9 mil. euro. Numărul clienţilor Romtelecom definit prin liniile de voce a scăzut cu 6%, la 2,404 milioane utilizatori, faţă de 2,558 milioane la jumătatea anului trecut.

Pe serviciile de internet broadband compania a ob­ţinut o majorare de aproape 8% a numărului de clienţi, de la 1,084 milioane la 1,169 milioane, reflectând o creştere organi­că, se spune în raport. Astfel, penetrarea abonamentelor broadband în numărul total de linii de voce a urcat la 49%, precizează com­pania. Totodată, penetrarea serviciilor TV în baza de clienţi a Romtelecom a depăşit în premieră nivelul de 50%, deşi numărul utilizatorilor TV a coborât cu 1,2%, de la 1,222 milioane la 1,207 milioane, în principal din cauza "reorganizării portofoliului". În trimestrul al doilea, clienţii serviciilor TV s-au înmulţit, iar veniturile obţinute pe acest segment au urcat datorită migrării utilizatorilor spre abonamente de valoare mai ridicată, se spune în comunicat. "Compania a reuşit să-şi protejeze mai bine baza de clienţi, la acest moment unu din doi clienţi ai Romtelecom folosind cel puţin două servicii ale companiei. În comparaţie cu trimestrul al doilea din 2011, numărul clienţilor de internet a crescut organic, cu aproximativ 8%. Numărul de clienţi pentru serviciile TV a înregistrat un declin minor faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, după reorganizarea portofoliului de servicii TV, dar, în paralel, evoluţia veniturilor a fost pozitivă, clienţii migrând la abonamente TV mai mari, cu mai multă valoare adăugată", a declarat directorului executiv financiar al Romtelecom Anastasios Tzoulas.

Numărul clienţilor Cosmote s-a menţinut la 6,4 milioane la jumătatea acestui an, din care 23,6% reprezintă abonaţi, iar restul utilizatori pe bază de cartele preplătite. Numărul clienţilor business a avansat cu 32% faţă de jumătatea anului trecut, iar numărul utilizatorilor serviciilor 3G s-a dublat, precizează compania elenă. "Cosmote România şi-a continuat parcursul pozitiv şi în prima jumătate a acestui an, în pofida competiţiei strânse, a scăderii tarifelor de interconectare, a mediului economic imprevizibil şi a investiţiilor în reţeaua broadband şi în serviciile de date (...) Creşterea puternică şi susţinută a segmentului corporate consolidează poziţia Cosmote pe piaţă. (...) Volumul de telefoane inteligente vândute a crescut cu 150% în primul semestru din 2012, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011", a declarat Konstantinos Apostolou, director executiv financiar al Cosmote.

ARPU pentru primul semestru al anului a crescut cu 4% comparativ cu aceeaşi perioadă din 2011. În trimestrul al doilea veniturile Cosmote România au scăzut uşor, de la 114 milioane euro la 113,8 milioane euro, în timp ce profitul EBITDA a avansat cu 28,8%, de la 22,6 miliaone euro la 29,1 milioane euro. Veniturile din servicii au coborât cu 3% în această perioadă, în urma reducerii tarifelor de interconectare. Cosmote, al treilea operator de pe piaţa românească după nu­mărul clienţilor, estimează că are o cotă de piaţă de 25%. În trimestrul al doilea veniturile Romtelecom au scă­zut cu 5,9%, la 156,3 milioane euro, de la 166,1 milioane euro în perioada corespunzătoare a anului trecut. "Romtelecom a avut rezultate mai bune în ceea ce priveşte veniturile, înregistrând creşteri de două cifre pentru serviciile de internet şi TV, dar şi creşteri pentru soluţii complexe ICT, în concordanţă cu strategia companiei de a creşte veniturile din alte segmente decât vocea fixă.

Această tendinţă de creştere a veniturilor generate de internet, TV şi soluţii ICT este un semn bun, chiar dacă veniturile totale ale companiei au înregistrat o uşoară scădere, de aproximativ 1,5% în comparaţie cu primul trimestru din 2012, în mare parte din cauza serviciilor de voce, dar şi ca urmare a declinului veniturilor din interconectare în urma deciziei Autorităţii Naţionale de Reglementare de reducere a tarifelor de interconectare", a adăugat Tzoulas. Profitul EBITDA al companiei a urcat însă în trimestrul doi cu 38,4%, de la 29,2 milioane euro la 40,4 milioane euro. Profitul operaţional a fost de 11,5 milioane euro, faţă de o pierdere de 12 mil. euro în perioada aprilie-iunie din 2011.

"Evoluţia veniturilor în al doilea trimestru din 2012, în paralel cu reducerea accelerată a costurilor operaţionale, precum şi o valoare mai scăzută a deprecierii şi amortizării, s-au tradus în obţinerea unei performanţe pozitive a profitului operaţional, pro forma EBITDA fără costurile cu reducerea personalului, înregistrând o creştere de 11% în comparaţie cu al doilea trimestru din 2011", a mai afirmat Tzoulas. Costurile legate de programul de plecări voluntare ale angajaţilor au coborât de la 7,2 milioane euro la zero.

"În timp ce situaţia economică din România a continuat să fie afectată de incertitudinile din zona euro, determinând o revizuire în sens negativ, la 1,4%, a prognozei de creştere a PIB pentru 2012, Romtelecom a înregistrat performanţe operaţionale şi financiare solide în trimestrul al doilea. În particular, compania a reuşit să limiteze scăderea veniturilor din retail la 3,5%, scăderea veniturilor din servicii de voce şi vânzări de echipamente fiind estompată în mare măsură de creşterea puternică pe internet broadband şi servicii TV", se arată în comunicatul OTE. Veniturile wholesale au coborât cu 9%, reflectând în principal decizia autorităţilor române de a reduce tarifele de interconectare pentru reţelele mobile.

Autoritatea Naţională de Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) a anunţat la începutul anului reducerea a tarifelor de interconectare percepute de operatorii reţelelor de telefonie, cu un posibil efect asupra facturilor clienţilor în zona convorbirilor către alte reţele. Costurile operaţionale ale companiei au coborât cu 9% în trimestrul analizat, iar cheltuielile cu personalul au coborât cu 11,7%, precizează OTE. "Strategia comercială a companiei se va concentra în continuare pe oferirea de pachete, oferindu-le clienţilor posibilitatea de a-şi personaliza serviciile în funcţie de nevoile lor. Serviciul TV va rămâne serviciul central al acestei strategii", precizează oficialul Romtelecom.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO