Business Internaţional

A vrut cu adevarat GM sa vanda Opel rusilor si canadienilor?

04.11.2009, 23:12 21

Dupa ce General Motors a anulat planurile de vanzare aparticipatiei majoritare in cadrul diviziilor Opel si Vauxall, aaparut intrebarea daca intr-adevar compania americana a vrut sa-sivanda divizia europeana, scrie BBC News.
Pana nu de mult toata lumea vorbea de iminenta falimentului GeneralMotors si de necesitatea ca acest fost colos sa vanda o partedintre diviziile sale pentru a se putea reorganiza.
Discutiile privind vanzarea activitatilor din Europa, in frunte cuOpel si Vauxhall, au tinut multa vreme prima pagina a ziarelor,pana cand GM a hotarat sa le vanda catre compania canadianaproducatoare de parti componente Magna si catre banca rusaSberbank.
Fostul gigant a anuntat insa ca board-ul director al companiei aluat decizia de a pastra cele doua unitati deoarece "se observa oimbunatatire a starii de sanatate a mediului de afaceri in ultimeleluni, iar aceasta situatie favorizeaza GM".
A fost decizia initiala de a vinde una reala sau doar una defatada, luata sub presiunile venite din partea statului american siale creditorilor, in conditiile in care toti ochii erau indreptaticatre pro-cesul de restructurare sub protectia legii falimentului agigantului?
Schimbarea de directie a GM a socat industria auto si va afectaimaginea guvernului german, care timp de mai multe luni a negociatajutorul de 4,5 mld. euro menit sa faciliteze vanzarea Opel catreMagna.
Cu toate acestea, General Motors va incerca sa obtina ajutor de laguvernul german si de la alte guverne europene pentru Opel.
Consiliul director a decis dupa sase ore de negocieri sa renunte laplanul de a vinde 55% din Opel, cu sediul La Ruesselsheim,Germania, catre Magna si Sberbank, cel mai mare creditor rus.
Compania General Motors se asteapta ca programul derestructructurare a unitatii britanice Vauxall, aflata pe pierdere,sa coste aproximativ trei miliarde de euro.
Decizia a fost motivata prin faptul ca Opel si Vauxall au oimportanta deosebita pentru strategia mondiala a grupului.
Decizia de a pastra sub umbrela companiei brandul Opel marcheazacea de-a doua schimbare a planului postfaliment de renuntare ladiviziile neprofitabile. GM cu sediul la Detroit a anuntat pe 30septembrie ca ar putea pastra brandul Saturn, dupa ce acordul devanzare a companiei catre retailerul Penske Automotive Group acazut.
Faptul ca GM pastreaza controlul asupra Opel reprezinta "un castigin ceea ce priveste reducerea riscului privind tehnologia siplatformele", a spus Michael Robinet, analist in cadrulconsultantului CSM Worldwide din Northville, Michigan. "Ei pierdinsa la capitolul expunere pe piata europeana, care anul viitor arputea fi mai putin profitabila."
Unul dintre directorii executivi ai Magna, Siegfried Wolf, a spusca "noi intelegem, a fost in interesul General Motors sa pastrezeOpel. Vom continua sa sprijinim activitatea Opel si GM pentru caacestea sa poata face fata provocarilor ce vor urma".
Opel este cel mai mare producator auto european, cu 54.000 demuncitori la nivel european, dintre care 25.000 in Germania. InMarea Britanie, brandul Vauxhall are 5.500 de angajati in cele douafabrici din Luton si Ellesmere Port.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO