Business Internaţional

Asalt în forţă: China devine stăpână pe porturile europene

Preşedintele Chinei Xi Jinping împreună cu premierul Greciei Kyriakos Mitsotakis într-o poză de grup în portul Pireu.

Preşedintele Chinei Xi Jinping împreună cu premierul Greciei Kyriakos Mitsotakis într-o poză de grup în portul Pireu.

Autor: Catalina Apostoiu

17.11.2019, 21:00 13634

În Grecia şi Franţa, oficialii chinezi de top au promovat recent iniţiativa noului drum al mătăsii, sfidând scepticismul americanilor privind programul şi arătându-şi clar intenţia de a-şi cimenta poziţia din Europa, potrivit Nikkei.

Preşedintele chinez Xi Jinping a efectuat o vizită de trei zile în Grecia, unde Beijingul a investit în portul Piraeus, port pe care acum chinezii vor să-l transforme în cel mai mare din Europa.

China vrea să transforme portul Pireu în cel mai mare din Europa, acesta urmând să devină cel mai important hub de tranzit pentru comerţ între Asia şi Europa.

În 2016, firma de transport maritim a Chinei Cosco a achiziţionat o participaţie majoritară în cadrul portului Piraeus. Portul este situat într-o zonă strategică între continentele asiatic şi european.

Preşedintele chinez şi premierul grec Kyriakos Mitsotakis au anunţat că Cosco va investi aproximativ 600 milioane de euro pentru a dezvolta Pireul în continuare, potrivit CNBC.

Statele Unite şi-au exprimat îngrijorarea că China ar putea folosi Pireul pentru scopuri militare, însă Beijingul a făcut din port un proiect major de succes al iniţiativei Belt and Road.

„Avantajele geografice ale porturilor greceşti pot fi folosite pentru facilitarea şi creşterea fluxurilor comerciale dinspre China şi Orientul Îndepărtat către Uniunea Europeană, Balcani şi regiunea Mării Negre, şi invers“, a declarat Kostas Fragogiannis, ministrul adjunct grec pentru afaceri externe.

În ultimul deceniu, companiile chineze au achiziţionat participaţii în cadrul a 13 porturi din Europa, inclusiv din Grecia, Spania şi mai recent Belgia, relevă un studiu realizat de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, citat de npr.org.

China este cea mai importantă sursă de importuri a Uniunii Europene şi a doua mare piaţă de export, iar transportul naval îl devansează pe cel feroviar sau aerian.

Însă lucrurile nu se rezumă la partea comercială, spun analiştii. Iniţiativa noului drum al mătăsii a accelerat avansul Chinei, aceasta fiind pe cale să devină o superputere a mărilor, crescându-şi influenţa la nivel mondial.

Deşi nu există planuri publice de a transforma porturile europene în baze militare chineze, navele chineze de război au efectuat deja o vizită amicală în portul Pireu, iar acest lucru ridică o întreagă serie de semne de întrebare de la apărarea militară la condiţiile de muncă.

„Principala problemă pentru Europa este să decidă cum vrea să privească influenţa Chinei“, spune Frans-Paul van der Putten, expert pe China în cadrul Institutului de Relaţii Internaţionale din Olanda.

„Ce grad de influenţă a Chinei este inevitabil şi acceptabil, mai ales în sectoare ca cel al porturilor?“.

Ritmul alert al investiţiilor chineze în porturi europene îi nelinişteşte pe liderii europeni. Preşedintele Comisiei Europene Jean-Claude Juncker a propus noi măsuri de analizare a investiţiilor în cazul companiilor străine de stat care vor să „cumpere un port european, o parte din infrastructura noastră de energie sau o firmă din sectorul tehnologiei de apărare“.

Comisarul european Johannes Hahn a avertizat că Europa trebuie să fie atentă la „caii Troieni“ pe care Beijingul îi creează folosindu-se de influenţa sa financiară pentru a căpăta influenţă politică asupra ţărilor care aspiră să devină membre ale Uniunii Europene, potrivit RFI.

Oficialul european a invocate exemplul unei autostrăzi din Muntenegru construită şi finanţată de China, autostradă care a părut să fie atât scumpă, încât ţara a fost nevoită să-şi reducă sistemul de asigurări sociale pentru a-şi putea plăti datoriile către China.

Iar preşedintele francez Emmanuel Macron a avertizat în mod repetat că Franţa şi UE cer „reciprocitate“ şi „comerţ corect“ cu China, criticând implicit modurile adesea ocape de a face business ale Beijingului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO