Business Internaţional

Atunci cand consumul primeaza, legenda Hummer paleste fata in fata cu masinile hibrid

07.06.2004, 00:00 66



Hummerul, masina de teren inspirata de vehiculele armatei americane, este un monstru de masina care trezeste intotdeauna sentimente puternice: fie de admiratie, fie de respingere. Insa, in conditiile cresterii continue a pretului benzinei, si a ingrijorarii ecologistilor pentru protectia mediului inconjurator, atentia consumatorilor se indreapta tot mai mult spre alternativele oferite de masinile hibrid, alimentate electric.



Este dificil totusi sa ignori, in cazul unui H2, pretul exorbitant platit pentru un asemenea exemplar, chiar daca vecinii il privesc ca pe un adevarat pericol public. Pe coasta de est opinia publica este mai putin inversunata impotriva Hummerului, in vreme ce in California lumea nu este deloc toleranta. "Toata lumea aici pretinde ca este ingrijorata de protectia mediului,dar ipocritii care imi critica masina conduc Range Rovere, Excursions sau Suburbans, masini care consuma chiar mai mult decat un Hummer", spune designerul de moda Craig Fruchter.



Unul dintre cele mai extreme exemple al reactiilor adverse pe care le poate genera acest simbol american este cel dat de grupul denumit "Frontul pentru Eliberarea Pamantului", care a facut pagube in valoare de un milion de dolari incendiind o reprezentanta Hummer din California. Grupul si-a mai asumat responsabilitatea pentru realizarea unor inscriptii cu slogane de genul "Americani Lenesi si Grasi" pe vehicule SUV de la alte reprezentante auto din acest stat.





Promovari cu celebritati



Date furnizate de revista specializata Automotive News sugereaza ca majorarea pretului la combustibil ar putea afecta vanzarile autoturismelor cu consum mare de combustibil in viitorul apropiat. In vreme ce SUVurile raman cele mai bine vandute masini americane, vanzarile acestora cresc intr-un ritm destul de lent, de 4,1% pe anul trecut, in vreme ce vanzarile de Hummer au scazut cu 21%.



La polul opus se situeaza vehiculele hibrid, cu un sistem dual de alimentare, pe benzina sau cu alimentare electrica. Aceste masini consuma mult mai putin, si sunt promovate de celebritati precum Tim Robbins, Susan Sarandon, Leo di Caprio sau Cameron Diaz. Mai multe vedete de la Hollywood si-au facut aparitia la Gala premiilor Academiei americane de Film in Toyota Prius, unul dintre promotorii acestei noi tendinte. In unele state americane, lista de asteptare pentru un Prius ajunge pana la opt luni.



In prezent trei tipuri de masini hibrid domina piata americana, fara a reusi sa cumuleze mai mult de 1% din vanzarile de circa 17 milioane de masini in Statele Unite. Stimulat de ingrijorarile ecologistilor si de cresterea pretului petrolului, numarul de masini hibrid inregistrate de americani a crescut cu 25% anul trecut, la aproape 44.000 de vehicule aflate in circulatie anul trecut. In fruntea acestei tendinte se situeaza tot statul californian, cu 11.500 de vehicule hibrid noi anul trecut.



Din punctul de vedere al costurilor, autoturismele hibrid sunt cu doua-trei mii de dolari mai scumpe decat echivalentele clasice, pe benzina, bani ce nu sunt neaparat recuperati din economia de consum, este de parere Severin Borenstein, directorul Institutului de energie al universitatii din California. In opinia acestuia, pretul combustibilului nu este o problema pentru cei care ar alege in mod normal un Hummer: "o persoana care a dat 50.000$ pe un Hummer, sau chiar mai mult, nu e o problema sa cheltuie 500-1.000$ in plus pe an pentru combustibil". "Daca nu si-ar permite asta, probabil ca nu si-ar fi cumparat un Hummer", adauga Borenstein.





Piata hibridelor



Pana de curand, suporterii masinilor hibrid puteau alege doar intre doua modele de Honda si unul de Toyota. Desi indragite de ecologisti, masinile hibrid reprezinta o piata de nisa, deoarece dimensiunile mici si preturile destul de piperate nu au stimulat inca un consum in masa. Producatorii auto au in plan lansarea a peste zece modele noi, in anul care urmeaza, dintre care primul SUV hibrid, realizat de Ford, si-a inceput turneul promotional in Statele Unite saptamana trecuta. Se pare ca inginerii de la General Motors lucreaza la versiunile hibride ale modelelor Chevy Silverado si GMC Sierra. GM, cel mai mare producator auto din lume, a mai estimat ca ar putea construi pana la un milion de masini hibrid pana in 2007.



Reactia producatorilor demonstreaza cum o inventie ingenioasa de business, cu un minim de sprijin guvernamental, poate incepe sa rezolve problemele energetice si ecologice ale unei tari de asemenea dimensiuni. Administratia de la Washington nu a alocat sume mari pentru dezvoltarea acestor tehnologii, dar a stimulat apetitul americanilor pentru alternativa masinii electrice prin facilitati fiscale.



Analistii estimeaza ca piata autoturismelor hibrid va creste cu pana la 6%, in ceea ce priveste masinile noi, in urmatorii doi ani, iar unii experti se hazardeaza chiar sa estimeze ca acesta va deveni in curand standardul pe piata auto, relateaza USA Today.



Chrysler, divizia americana a concernului DaimlerChrysler, a anuntat ca va introduce o versiune hibrid a camionetei pick-up Dodge Ram, desi, directorul de dezvoltare de produs de la Chrysler, Eric Ridenour, crede ca unii soferi exagereaza beneficiile pe care le pot aduce autoturismele hibrid. In opinia sa, se realizeaza economii importante de energie doar in momentul pornirilor si opririlor. Vehiculele hibrid utilizeaza baterii pentru a se auto-alimenta la viteze reduse. Aceste baterii se reincarca automat captand energia care in mod normal se pierde prin franare.





Si britanicii sunt mai atenti la consum



Prima limuzina dezvoltata de echipa proprie a MG Rover, a putut fi admirata pentru prima data la salonul auto de la Birmingham si este dotata cu conversie GPL, care permite motorului optiunea alimentarii cu benzina sau gaz lichefiat. "Limuzina ieftina" are aceleasi dimensiuni interioare ca si ale unui Rolls-Royce Phantom, dar costa mult mai putin, adresandu-se directorilor atenti la buget, si celor cu convingeri ecologiste.



Protectia mediului este una dintre justificarile alegerii unei masini dotate cu alternativa alimentarii cu gaz lichefiat, iar pretul este un alt motiv, mai putin nobil dar la fel de bun, in conditiile in care, in Marea Britanie, pretul benzinei se apropie de nivele record.



Limuzinele pe gaz lichefiat sunt promovate chiar de figurile publice cele mai importante. Tony Blair are doua MG Rover, conform BBC, iar regina se pare ca dispune de un Rolls-Royce pe gaz lichefiat. Proprietarii statiilor de benzina sunt de asemenea suporteri convinsi ai GPL, deoarece acesta aduce profituri mai mari decat vanzarile de motorina sau benzina. Totusi, majoritatea conducatorilor auto din Marea Britanie nu sunt prea interesati de avantajele detinerii unei masini pe GPL.



Conform BBC, putini stiu ca isi pot injumatati cheltuielile cu combustibilul prin instalarea unui dispozitiv de conversie GPL, care costa 2.000 de lire sterline (3.000 euro). De asemenea, este putin cunoscut faptul ca aceasta conversie este mai benefica pentru motorul masinii decat alimentarea cu combustibilii traditionali, fara a se pierde din performanta motorului. Totusi, conform BBC, principalul motiv pentru care conversia GPL nu castiga prea multa popularitate printre britanici este proasta distributie: in prezent, nici o zecime in statiile de benzina din Marea Britanie vand gaz lichefiat.



Desi mai corect din punct de vedere ecologic decat combustibilii traditionali, GPL nu este cea mai buna varianta, deoarece este obtinut printr-o tehnologie de prelucrare a straturilor fosile.





Liderul incontestabil: Toyota



Cea mai bine promovata varianta alternativa a fost, si la salonul de la Birmingham, modelul Prius de la Toyota, "un pas important in realizarea unui transport fara emisii toxice, in viitor", a declarat Graham Smith, director la Toyota.



La un pret de peste 25.000$, Toyota Prius nu este o masina ieftina, dar consuma mai putin de 5litri la suta de kilometri, extrem de putin pentru o masina de dimensiunile sale. De asemenea, motorul electric asigura un mai mare grad de silentiozitate, amanunt important mai ales in cazul blocajelor in trafic.



Optiunea vehiculelor hibrid este insa una adoptata lent de producatorii auto.



General Motors va lansa un asemenea model abia in 2007, iar Ford abia recent a licentiat tehnologia necesara de la Toyota. Singurii care pot tine pasul cu japonezii sunt cei de la Honda, care au introdus deja varianta hibrida a modelului principal Civic, urmand sa lanseze si varianta Accord in viitorul apropiat.



In luna aprilie, Toyota si-a marit productia de Prius cu o treime, pentru a face fata cererii de pe piata, accentuata de cresterea preturilor la benzina. Un purtator de cuvant al companiei a declarat ca productia a fost crescuta la 10.000 de unitati pe luna, de la 7.500. De asemenea, oficialul Toyota a mai precizat ca fabrica din Aichi ar putea produce pana la 130.000 de autoturisme pe an, cu 44% mai mult decat in prezent.



Presedintele Toyota, Fujio Cho, a estimat ca portofoliul companiei de modele hibrid ar putea ajunge la sase modele pana in 2006, si ar putea include modele adaptate ale gamei sale de lux, Lexus.





Mai simplu, pe motocicleta



Sezonul acesta au crescut si vanzarile de motociclete, in Statele Unite, dar nu si de scootere, in ciuda faptului ca acestea reprezinta varianta de transport cea mai ieftina si economica, cu exceptia bicicletei, pentru cei care vor sa-si subtieze simultan si cheltuielile cu combustibilul, si silueta.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO