Business Internaţional

Big Mac, un mit care incepe sa apuna

23.12.2002, 00:00 13

Cum este posibil sa detii cea mai cunoscuta marca a lumii dupa Coca-Cola si sa pierzi bani? Intrebati firma McDonald's, sugereaza Financial Times. Lantul de restaurante fast-food vinde burgeri si cartofi prajiti in valoare de 40 de miliarde de dolari pe an, si totusi saptamana trecuta a avertizat ca va publica prima pierdere trimestriala din 1965, anul listarii companiei la bursa. Adevarul este ca pierderea se datoreaza in mare parte cheltuielilor exceptionale de 435 milioane de dolari cauzate de ultimele planuri ale companiei care constau in retragerea de pe pietele din unele state, inchiderea unor restaurante nerentabile si concedierea a sute de angajati.
Aceste cheltuieli exceptionale reflecta insa declinul din ultimii ani al McDonald's. Profiturile firmei au scazut aproape in fiecare trinmestru din ultimii doi ani. In trimestrul curent, in ciuda reducerii preturilor pentru a stimula apetitul clientilor, vanzarile la restaurantele existente au scazut cu 1,6% in octombrie si noiembrie, iar McDonald's spune ca este foarte probabil sa continuie sa scada si in decembrie.
Este o nefericita rasturnare de situatie fata de zilele optimiste ale anilor '90 cand parea ca McDonald's are toata lumea la picioare. Expansiunea McDonald's a fost atat de rapida incat compania a devenit modelul culturii americane pe plan mondial. Nu intamplator militantii antiglobalizare au ales lantul de restaurante fast-food ca simbol a ceea ce ei dispretuiau atat de profund.
Protestele acestora au avat insa un efect infim asupra vanzarilor companiei. Cel mai mare efect l-a avut asa-numita "boala a vacii nebune".
La inceput, cand McDonadl's a inceput sa exporte formula sa bazata pe calitate, promptitudine si curatenie, a fost o noutate pentru multe tari. Insa, formula este foarte usor de copiat. In prezent, oamenii devin mult mai interesati de ceea ce mananca pentru ca rapididitatea si calitatea sunt prezente in majoritatea restaurantelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO