Business Internaţional

China îşi învie şi companiile moarte pentru a întări asaltul cu tehnologie şi maşini electrice asupra lumii

China îşi învie şi companiile moarte pentru a...

Autor: Bogdan Cojocaru

21.03.2024, 00:05 343

Marile oraşe fantomă ale Chinei, consecinţa creşterii econo­mi­ce prin umflarea cu datorii a secto­rului construcţiilor, doar cu greu pot fi readuse la viaţă. Însă guvernul de la Beijing a găsit că este mai uşor să reîn­vie constructori auto de nişă morţi de câţiva ani pentru a forma ceea ce el descrie a fi „noua forţă productivă“.

Este un slogan cu care a venit pre­şedintele Xi Jinping pentru a promova dezvoltarea tehnologiilor avan­sate, scrie Bloomberg. Reînvie­rea acestor zombi auto se încadrează în stategia gu­vernului chinez de a impulsiona creş­terea economică şi expansiunea comercială a Chinei construind fabrici noi şi surplus de producţie după pră­bu­şi­rea sectorului imobiliar. Bloom­berg scrie de cel puţin trei companii auto defuncte readuse la viaţă.

Zhidou Electric Vehicle, un pro­ducător de micromaşini care a dat fali­ment în 2019, a anunţat că a ieşit din procesul de restructurare cu ajutorul Aima Technology Group şi al producătorului de automobile Zhejiang Geely Holding Group. De asemenea, anunţul spune că Zhidou a reluat producţia şi va lansa o nouă maşină electrică numită Zhidou Rainbow în aprilie.

Haima Automobile, care func­ţio­nează în pierdere de ani de zile din cauza vânzărilor slabe, şi-a transferat în ianuarie managementul şi activele unei entităţi susţinute de guvernul local din Zhengzhou, din centrul Chinei, unde constructorul auto are o uzină care produce monovolumul electric EX00.

Aiways Automobile a oprit pro­ducţia şi a încetat să-şi plătească an­ga­jaţii la jumătatea anului trecut. Cele mai recente veşti despre compa­nie spun că a primit finanţare în acest an şi că pregăteşte reluarea produc­ţiei. Brandul se va concentra mai degrabă pe exporturi decât pe piaţa internă, se arată în presa chineză.

„Noua forţă productivă“ a deve­nit un slogan la modă în dezbaterile Congresului Naţional al Poporu­lui din acest an şi a fost definit de agenţia de presă de stat Xinhua drept eficienţă ridicată şi producţie de înaltă calitate conduse în principal de inovaţia tehnologică, spre deosebire de producţia convenţională, care se bazează pe investiţii mari.

Termenul este folosit în legătură cu reînvierea Zhidou şi a Haima. Ren Zhenhe, guvernatorul provinciei Gansu – unde se află fabrica Zhidou – a vizitat fabrica recent şi s-a declarat mulţumit de pornirea producţiei şi speră că producătorul auto se poate dezvolta rapid pentru a îmbunătăţi „noile forţe productive“.

Între timp, CEO-ul de la Renault, Luca de Meo, care este şi preşedintele Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA), a cerut o mai mare cooperare la nivel european pentru ca industria auto locală să poată concura cu producătorii chinezi de maşini electrice, notează Reuters. „Cu Airbus, am văzut deja ce poate face Europa“, a spus el, referindu-se la producătorul european de avioane cu fabrici în mai multe ţări europene şi care are în acţionariat mai multe guverne europene. „Tranziţia ecologică este un sport de echipă“, a spus de Meo. „Sub presiunea pieţelor financiare, producătorii europeni sunt adesea forţaţi să se concentreze mai degrabă pe profituri pe termen scurt decât să facă investiţiile necesare pe termen lung. China a rezolvat problema consolidându-şi toate forţele, inclusiv instituţiile financiare, în jurul unui singur obiectiv.“ Industria auto din Europa se pregăteşte pentru venirea unui val de modele de maşini electrice din China mai ieftine şi cu tehnologie superioară a bateriilor. Pentru a contracara acest lucru, de Meo recomandă lansarea a zece proiecte europene majore în domenii strategice, cum ar fi maşini mici, încărcare inteligentă şi aprovizionare cu materiale critice. De asemenea, el propune crearea de zone economice verzi inspirate de zonele economice speciale ale Chinei, oferind un amestec de subvenţii şi investiţii pentru producătorii de vehicule electrice timp de zece ani.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO