Business Internaţional

Companiile media şi telecom, altă pacoste pentru Italia

Companiile media şi telecom, altă pacoste pentru Italia

Autor: Bogdan Cojocaru

29.07.2016, 00:04 221
Italia n-are probleme doar cu băncile. Viitorul unor mari companii media şi telecom este şi el nesigur. Telecom Italia, liderul din sectorul broadband şi pe aceeaşi linie cu Vodafone pe segmentul telefoniei mobile, face eforturi uriaşe de a reduce costurile şi de a investi pentru a-şi dezvolta reţeaua de fibră cu viteză ridicată, scrie Bloomberg.

De când Vivendi-ul lui Vincent Bollore a făcut extravaganţa de a cheltui 3 miliarde de euro pe o participaţie de 24,7% la Telecom Italia, acţiunile s-au prăbuşit cu 35%, distrugând tot ce au câştigat în doi ani. Acţiunile şi-au revenit miercuri, după ce compania a afişat rezultate trimes­triale decente şi după ce a încheiat un parteneriat cu un operator broadband regional. Însă afacerea, deşi deşteaptă, este doar un răspuns defensiv la o nouă ameninţare pentru operaţiunile de telefonie fixă ale Telecom Italia, cea mai stabilă sursă de cash.

Pe acest segment Telecom Italia a avut monopol, însă furnizorul de utilităţi Enel va cheltui 2,5 miliarde de euro pe o reţea de fibră ca alternativă pentru firme de a închiria capacitate. Vodafone s-a angajat deja să folosească serviciile Enel. Lucrurile nu arată mai bine nici în telefonia mobilă. Xavier Niel, companie cu o politică feroce de reducere a preţurilor şi care a zguduit piaţa franceză de profil, va veni curând în Italia. Ea profită de concesiile generoase oferite de Hutchison şi Vimpelcom pentru a primi aprobare pentru fuziunea lor italiană.

Ca rezultat, Goldman Sachs a prognozat o scădere de 6-12% a veniturilor din servicii mobile pentru operatorii italieni până în 2020. Cash flow-ul Telecom Italia se va diminua cu 5-10%. Venirea Xavier Niel va produce durere şi în altă parte. Pentru Vodafone, Italia are cea mai mare contribuţie la cash flow-ul operaţional liber după Germania. Italia i-a adus companiei britanice 13% din EBIDA anul trecut. Dacă Iliad a lui Niel răpeşte un euro din venitul mediu pe utilizator din segmentul de telefonie mobilă - ţintă modestă având în vedere istoricul francezilor -, Ebitda Telecom Italia se va micşora cu 3,8%, iar Ebitda Vodafone cu 1,8%. Iliad şi Enel reprezintă cele mai mari provocări din ultimele decenii pentru concurenţa din telecomul italian. Nici planul lui Bollore de a crea un lider mediteranean media şi telecom nu merge prea bine. Marţi, Bollore s-a retras dintr-o înţelegere în care ar fi cumpărat 89% din unitatea de TV cu plată a Mediaset, o afacere care merge pe pierdere. Vivendi şi compania susţinută de Silvio Berlusconi ar fi trebuit să facă un schimb de participaţii de 3,5% din capitalul fiecăreia ca fundaţie pentru un parteneriat fericit. Lucrurile s-au complicat, Mediaset ameninţând că atacă în instanţă Vivendi pentru că aceasta s-a răzgândit. Este greu de ghicit ce joc face Bollore, însă noile condiţii oferite de Vivendi sunt atât de greu de înghiţit încât sunt puţine şanse să fie acceptate. Oricare ar fi planul lui Bollore, zăpăceala ridică întrebarea de ce Vivendi mai investeşte în această ţară. În ceea ce-l priveşte pe Berlusconi, acesta rămâne cu o afacere de TV cu plată care a înregistrat anul trecut pierderi operaţionale de 115 milioane de euro, potrivit HSBC.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO