Business Internaţional

Companiile straine sunt atrase de potentialul de mare producator alimentar al Poloniei

08.11.2004, 00:00 26

Succesul Poloniei printre ceilalti colegi de Uniune devine din ce in ce mai mult o certitudine, relateaza Financial Times.


In momentul in care cei doi mari producatori danezi de alimente, Arla si MD Foods International, au fuzionat, in 1996, filiala din Polonia era undeva ratacita pe harta. Dar pe masura ce Polonia s-a transformat dintr-o tara de la periferia Europei care se lupta cu regimul comunist, intr-o candidata pentru Uniunea Europeana, si apoi membra cu drepturi depline, interesul companiilor a inceput sa creasca. Directorul regional al Arla, Frede Juulesen, declara ca "Polonia era doar o filiala inainte". "Doar dupa aderarea la UE am spus ca este timpul sa facem urmatorul pas", a adaugat el.


Desi afacerile Arla din Polonia sunt mici in comparatie cu operatiunile companiei din Danemarca, Suedia si Anglia, aceasta tara va avea cu siguranta un rol important. Pana la 1 mai, Arla nu a putut exporta branza produsa la fabrica din Polonia in tarile UE din cauza barierelor tarifare si de export. Dar dupa aceasta data, noua fabrica, care are capacitatea de a produce 10.000 de tone de mozzarella pe an va putea sa distribuie orice cantitate dorita spre occident. "Polonia reprezinta tinta noastra principala de dezvoltare in regiune", spune Juulesen. Parerea sa este sustinuta de un numar din ce in ce mai mare de companii straine care sunt atrase de potentialul agricol al Poloniei si de costurile scazute.


Smithfield Foods din Statele Unite a cheltuit peste 240 de milioane de dolari pentru sediul din Polonia. In anul 1999 a achizitionat Animex, un producator local de carne din porc, pentru 51 de milioane de dolari, anticipand intrarea Poloniei in UE.


"Daca privim harta Europei vom vedea ca Polonia este chiar in centru", spune Morton Jensen, directorul Animex. "Uniunea Europeana a fost un punct cheie. Daca Polonia nu ar fi aderat, Smithfield nu ar mai fi fost asa de interesata".


Cu toate ca, in 1990, Polonia reprezenta un risc pentru investitorii straini, pariul pe succesul tarii dupa intrarea in UE ar fi fost un succes. In timpul negocierilor, fermierii polonezi erau cel mai suspicios grup din tara cand venea vorba de beneficii. Acestia se temeau ca vor fi inlaturati de produsele ieftine si cu o calitate mai ridicata, care veneau din vest. Erau totodata ingrijorati ca preturile produselor lor ar putea scadea dramatic. Totusi. Exporturile Poloniei au crescut dupa 1 mai 2004. Conform ministrului agriculturii, exportul de produse alimentare din primele luni care au urmat aderarii la UE, a crescut cu 43% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Sectoarele care au avut cel mai mult de castigat au fost industria carnii si a laptelui, in special din regiunile apropiate de granita cu Germania.


"Excesul de importuri ieftine nu s-a intamplat", spunea Krzysztof Rybinsky, vice guvernator al Bancii Centrale a Poloniei. "Toate lucrurile care s-au intamplat au fost pozitive, in special in industria alimentara", a continuat acesta.


Pamantul ieftin, forta de munca ieftina si traditia agricola veche transforma Polonia intr-un exportator puternic. Aproximativ 70% din exporturile de alimente din aceasta tara sunt pentru UE, restul fiind pentru Rusia si Ucraina. Majoritatea agricultorilor polonezi, care are parcele mici si ineficiente de pamant, nu a jucat nici un rol in aceasta explozie. Totusi, marii fermieri si din ce in ce mai multi investitori straini, se dezvolta si investesc.


Din 2003, Polonia a atras aproximativ 6,3 miliarde de dolari din investitiile straine, cifra despre care Janusz Rowinski, economist la Institutul de Agricultura si Economie Alimentara, spune ca va creste cu siguranta.


Industia alimentara va beneficia de investitii de aproape 2 miliarde de dolari in acest an, cu 500 de milioane de dolari mai mult decat anul trecut, mare parte din aceste investitii fiind pentru sectorul carnii. Sperand sa beneficieze de o parte mare din piata de export, Animex a decis, la inceputul acestui an sa achizitioneze Morliny, un procesator de carne rival, de la Campofrio Alimentation din Spania, pentru 41 de milioane de dolari. Dupa ce tranzactia se va finaliza, Animex va fi cel mai mare jucator de pe piata carnii din Polonia, controland 13% din acest sector cu cele 8 fabrici pe care le are. Catalizatorul pentru aceasta achizitie a fost nevoia de aprovizionare a lanturilor de magazine alimentare din Europa.


Drumul companiei Smithfield in Polonia nu a fost intotdeauna usor. Prima, o filiala a sa, a cauzat controverse prin incercarea de a aduce stilul american al crescatoriilor care au mii de porci, in Polonia. Animex insista acum ca 90% din carnea sa sa provina fie de pe piata libera, fie de la fermierii cu care au contracte si care cresc intre 300 si 500 de porci fiecare.


Alte companii importante din Europa investesc in Polonia. Danish Crown, o cooperativa din Danemarca si HK Roukatalo din Finlanda au format un joint venture pentru a prelua controlul Sokolow, al doilea mare jucator de pe piata poloneza.


Polonia a inceput sa atraga si fermierii europeni. Cu toate ca lanturile birocratiei sunt inca incurcate pentru strainii care asteapta sa cumpere pamant agricol si vor continua sa fie asa pana in 2016, peste 115.000 de hectare de pamant au fost inchiriate de fermierii straini.


Pamantul este mult mai ieftin in Polonia decat in Europa de vest, aproape o zecime din pretul pentru o parcela similara din Belgia, Irlanda, sau Olanda.




Exporturile Poloniei


Exporturile de produse alimentare ale Poloniei catre Uniunea Europeana au crescut, in primele luni de la aderare, cu 42 de procente, fata de aceeasi perioada a anului trecut, valorile exporturilor ridicandu-se la 2,1 miliarde de euro. Polonia a inregistrat recorduri de export in fiecare tara membra cu exceptia Spaniei. Cele mai importante produse sunt cele din industria carnii si a laptelui. Numai in acest an produse lactate si oua in valoare de peste 196 de milioane de euro au fost exportate in 15 tari membre UE, de patru ori mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. O privire mai atenta asupra cifrelor arata ca Germania ramane cel mai mare importator al produselor poloneze, valoarea importurilor ajungand anul trecut la 730 de milioane de euro.


Totusi, acest trend nu se limiteaza la Uniunea Europeana. Valoarea exporturilor catre Rusia si Commonwealth a evoluat cu 24 de procente din mai si pana in august. Desi Polonia este pe cale sa devina unul dintre cei mai mari exportatori de produse alimentare din Europa, Franta detine inca suprematia. Balanta comerciala cu Franta este aproape echilibrata in acest an, francezii importand cu 50% mai multe produse agricole din Polonia fata de 2003. Deficitul balantei cu Spania poate fi explicat de faptul ca aceasta tara ii asigura Poloniei majoritatea citricelor si a fructelor tropicale.


Nu este nici o surpriza ca cea mai mare parte a surplusului s-a realizat in perioada de patru luni care a urmat aderarii din mai, pe fondul liberalizarii comertului. Gary Granai, directorul Camerei de Comert a Poloniei, spune ca multe companii nu satisfac pe deplin cererea internationala de produse alimentare sI agricole, pe motiv ca sunt prea ocupate si ca nu vor sa se incurce cu exportul. Granai se refera la un exemplu in special:" Am cunoscut pe cineva din Marea Britanie care dorea sa cumpere camioane de carne, iar compania Poznan a refuzat sa ii onoreze comanda".


Pe de alta parte, producatorii polonezi de carne se adreseaza unor tari cu care in trecut nu au avut relatii, precum Portugalia, unde importurile din Polonia au crescut cu 300%, Cipru sau Irlanda. Desi pretul a avut rolul cel mai important in decizia de cumparare, trebuie subliniata si importanta puritatii produselor. Guba spune ca metodele de productie folosesc putine substante chimice, acesta fiind de parere ca vest-europenii au pretentii mai mari cand vine vorba de metodele ecologice de productie. Guba subliniaza faptul ca, asemeni consumatorilor polonezi, piata vest-europeana ia in considerare si altI factori in afara de pret.




In ochii europenilor


Raportul Comisiei Europene spune ca Polonia va avea cea mai mare crestere economica dintre tarile din UE in urmatorii doi ani. Analistii au previzionat o crestere a podusului intern brut de 5,8% in 2004 si de 4,9% anul viitor. Putin mai prudenti, oficialii guvernamentali estimeaza 5,7 procente in 2004 si 5 procente in 2005. Acest boom urmeaza dupa o stagnare a pietei in 2001 si 2002. Polonia a intrat pe panta crescatoare de la sfarsitul anului 2003, inregistrand o evolutie a PIB cu 6,5%. Totusi Comisia asteapta ca aceasta crestere sa se tempereze in urmatorii doi ani, datorita dispartiei stimulilor monetari si fiscali. Prognoza ia in considerare cresterea ratei dobanzii, masura luata de Banca Nationala pentru a controla inflatia in crestere. Avand in vedere usoara apreciere a zlotului fata de euro, conditiile monetare actuale par sa fie mai putin avantajoase in urmatoarea perioada.


Cresterea va fi accelerata de cererea domestica, de consumul individual si de o marire graduala a investitiilor. Comisia se asteapta ca numarul angajatilor sa creasca anul viitor. Totusi, in lumina problemelor de pe piata muncii, aceasta crestere nu este suficienta pentru a determina o scaderea a somajului.


Organizatia Mondiala a Comertului a declarat ca Polonia este pe locul 12 in randul exportatorilor din Uniunea Europeana. Acelasi raport a informat ca tarile din Europa Centrala si de Est exporta mai mult pe piata europeana decat Statele Unite (222 de miliarde de dolari fata de 202 miliarde de dolari).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO