Business Internaţional

Costurile în creştere ale transportului de mărfuri îngreunează revenirea economică din pandemie

Costurile în creştere ale transportului de mărfuri...

Autor: Catalina Apostoiu

15.01.2021, 00:05 183

Costurile în creştere ale transportului de mărfuri îngreunează eforturile companiilor de a supravieţui unui nou an ca 2020. Tot mai multe părţi din economia mondială suferă şocuri la nivelul lanţurilor de aprovizionare pe fondul accelerării pandemiei, tendinţa ameninţând să sufoce recuperarea acesteia, scrie Bloomberg.

Crizele de bunuri de consum ca prosoapele de hârtie şi echipamentele de lucru de la distanţă de la începutul crizei coronavirusului sunt înlocuite acum de deficite de componente într-una din industriile cu cel mai ridicat grade de integrare globală: producţia auto.

„Blocajele apărute la nivelul ofertei par a fi mai pronunţate în SUA şi Europa, unde timpurile de livrare încetinesc din nou“, spune Rob Subbaraman, de la Nomura Holdings. „Impactul este unul negativ pentru producţia industrială din Vest şi ar urma să genereze presiuni de creştere pe preţurile de producţie“.

Dezechilibrele industriale sunt intensificate de temerile le­g­ate de transport cu care se confruntă sectoarele bunurilor de consum şi al sănătăţii, care se lovesc în continuare de un deficit de containere disponibile pentru exportul de componente şi produse finite din China, Taiwan, Coreea de Sud şi alte ţări asiatice.

Între timp, costurile de transport pe rute transpacifice au crescut de patru ori faţă de anul trecut. Iar Nerijus Poskus, vicepreşedinte al Flexport, un transportator de mărfuri din San Francisco, se aşteaptă ca această creştere să continue.

Cu numai câteva săptămâni în urmă, blocajele din porturi păreau doar probleme pe termen scurt, însă acum ameninţă să acţioneze mai degrabă ca o frână asupra redresării globale.

Acest lucru se întâmplă pentru că problemele se propagă dincolo de lanţurile de aprovizionare către operaţiuni, fie restrângând producţia, fie împovărându-i pe producători cu bunuri pentru care nu s-a plătit, provocând haos la nivelul stocurilor şi cash flow-ului. În unele cazuri, problemele se răsfrâng asupra cererii.

Deşi majoritatea analiştilor cred că blocajele nu vor dura dincolo de primul trimestru, ar putea exista costuri economice pe termen mai lung.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO