Business Internaţional

Cum a cazut victima seful Boeing propriului regulament de etica

11.03.2005, 00:00 35

La numai cateva minute dupa anuntarea concedierii directorului executiv al Boeing, Harry Stonecipher, grupul american aerospatial a si modificat biografia acestuia de pe site-ul companiei, notand in a doua propozitie ca acesta "a demisionat din postul pe care il ocupa in martie 2005", relateaza Financial Times.


Stonecipher, personalitate ferma si brutala, s-a delectat fara indoiala la vederea rapidei schimbari a biografiei, desi continutul mesajului i-a displacut cu siguranta. Miscarea ii va lasa timp pentru golf, joc pe care l-a abandonat mai mult decat incantat cu doi ani in urma, atunci cand s-a realaturat companiei Boeing cu misiunea de a o scoate la liman.


Mai multe scandaluri recente au daunat imaginii de lider a companiei Boeing si au pus capat carierelor fostului ofiter al  Pentagonului Darleen Druyum (care acum executa o pedeapsa de 9 luni in inchisoare), a fostului director de finante Mike Sears (care a primit 4 luni de inchisoare) si cea a fostului director executiv al Boeing, Phil Condit (fortat sa demisioneze).


Stonecipher a fost in centrul campaniei de refacere a reputatiei companiei. A facut personal lobby la Pentagon si s-a straduit sa imbunatateasca imaginea Boeing pe Wall Street. Totodata, a condus campania interna de impunere a codului de conduita si a accentuat faptul ca pana si cea mai mica abatere va fi luata in serios.


Existau deja semnale ca actiunea lui Stonecipher da roade. Vineri, la mai putin de 24 de ore inainte de intalnirea Consiliului de Administratie pentru hotararea sortii lui Stonecipher, Fortele Aeriene Americane au anulat decizia de a interzice companiei Boeing sa concureze pentru contracte privind lansarea de sateliti militari. Interdictia a durat 20 de luni.


Concedierea va readuce in atentie, cel putin temporar, imaginea unei companii urmarite de scandaluri si se succede preocuparilor legate de multiplele legaturi intime ale lui Condit, devenite publice o data cu demisia sa. Fostul CEO, casatorit in prezent pentru a patra data, a avut numeroase relatii cu subalternele sale la Boeing.


Anul trecut in iulie, compania a facut o intelegere in afara salii de judecata in privinta unui proces de discriminare sexuala care implica 28.000 de angajate. Boeing le-a platit acestora 72,5 milioane de dolari (54,7 milioane de euro). 


Provocarea pentru Boeing este in prezent de a se concentra pe linia etica impusa de Washington, intr-un moment in care se confrunta cu examinari pentru obtinerea unor contracte de securitate.


Stonecipher a initiat si dezbaterea subventiei primite de Airbus, aplicand presiune asupra administratiei americane de a lua masuri la Organizatia Mondiala a Comertului. Fara Stonecipher, este neclar daca Boeing va continua aceasta actiune intr-un mod la fel de agresiv.


In ciuda scandalurilor etice, actiunile Boeing si-au revenit sub conducerea lui Stonecipher. Saptamana trecuta au atins nivelul la care se aflau inainte de 11 septembrie 2001, pe fondul cresterii increderii in industria aviatiei comerciale.


Lew Platt, presedinte, a subliniat faptul ca plecarea lui Stonecipher "nu a avut nici o legatura cu performanta operationala a companiei".


Totusi, golul la conducerea Boeing survine intr-un moment critic. Lansarea modelului 787, noul avion de talie medie, atrage dupa sine speranta recastigarii locului fruntas al pietei. Preocupat de progresul companiei, Stonecipher a apelat in mod repetat la exercitarea autoritatii asupra diviziei aeriene comerciale. Ca o mustrare la adresa lui Alan Mulally, conducatorul diviziei, Stonecipher l-a concediat pe directorul de vanzari al aceleiasi diviziii.


Gasirea unui inlocuitor pentru Stonecipher va fi un demers dificil. Acesta planuia sa se retraga in mai 2006, la varsta de 70 de ani, asa ca deja se incepuse cautarea unui succesor. James Bell, directorul de finante, va fi CEO interimar.


"Sunt luati in considerare atat candidati din interiorul companiei, cat si din exteriorul sau. Bell, care nu se regaseste printre candidati, va ocupa postul pana la incheierea procesului", au declarat reprezentanti ai companiei.


Mulally este un posibil candidat, insa s-ar putea ca la varsta de 59 de ani sa fie prea batran. Politica firmei mentioneaza ca varsta obligatorie de pensionare 65 de ani. Platt a admis ca se cauta o persoana care sa fie capabila sa isi indeplineasca atributiile pentru cel putin 10 ani.


James Albaugh, directorul diviziei integrate de aparare, a ramas modest si si-a condus divizia catre o marja de profit cu doua cifre. Totodata, el a fost director si in timpul scandalului de la divizia de sateliti comerciali, care a implicat probleme de ordin etic.



Un candidat din exterior ar putea fi mai in masura sa dea startul unei schimbari la Boeing. Compania are ca alternative doi membri ai consiliului director: James McInerney (sef la 3M si fost director la General Electric), caruia i s-a mai oferit respectiva functie, fara insa a o accepta, si Mike Zafirovski (a demisionat la sfarsitul lui ianuarie de la Motorola, dupa ce nu a primit postul de CEO si a avut o cariera de 24 de ani la General Electric), care s-a alaturat consiliului Boeing in octombrie anul trecut.



Dupa declaratiile lui Platt, consiliul de administratie cauta "o persoana cu experienta semnificativa de lucru la conducerea unei companii mari". Gandindu-ne la "istoria" sa, poate ar trebui totusi ca Boeing sa isi aleaga conducatorul dupa criterii de impecabilitate etica.



 



Fostul CEO a dovedit erori de judecata



Dupa o cariera indelungata si respectata in domeniul industriei americane de aparare si aerospatiale, Harry Stonecipher a parasit scena intr-un mod ingrat.



In decembrie 2003, el a fost rugat sa se intoarca la conducerea companiei, dupa concedierea lui Mike Sears, directorul financiar, si demisia lui Phil Condit, director executiv, ca urmare a unui scandal care a afectat puternic reputatia Boeing.



Stonecipher, a cazut victima, zilele trecute, propriului cod etic, pe care l-a promovat timp de 15 luni, cat a fost director executiv.



Boeing declara ca Stonecipher, in varsta de 68 de ani, a fost rugat sa demisioneze in urma "investigarii circumstantelor legate de aventura sa amoroasa cu o doamna din executivul companiei, care nu ii era subordonata direct".



Se pare ca un informator a retinut o parte din corespondenta dintre Stonecipher si amanta sa, trimitand-o in urma cu doua saptamani lui Lew Platt, presedintele Consiliului de Administratie, laolalta cu alte dovezi de incalcare a regulamentului de ordine interioara al companiei. Dupa cum declara Pratt, doamna in cauza inca este angajata la Boeing si planurile ei de viitor nu sunt cunoscute.



Dar ce limita a intrecut Stonecipher? Pratt afirma ca a cerut demisia nu deoarece a considerat aventura o incalcare a codului etic al companiei, ci pentru ca fostul CEO  "a dovedit erori de judecata care au impiedicat Boeing sa mearga inainte".



Intrebat de natura incalcarii codului etic, Pratt a citit un paragraf referitor la acest caz, din regulamnetul de ordine interioara, care le impunea salariatilor "a nu se angaja in comportamente sau activitati care ar putea in vreun fel sa afecteze onestitatea, impartialitatea, reputatia sau sa prejudicieze in vreun alt fel compania".



A fost un epilog trist al unei cariere care parea sa se fi prelungit neasteptat si victorios. O data cu intoarcerea sa acum 15 luni, Stonecipher parea sa fi ajutat foarte mult refacerea reputatiei Boeing.



Pretul actiunilor explodase, iar el se straduia sa refaca relatiile cu Pentagonul. A facut ocolul pamantului pentru a castiga cota de piata pierduta in fata Airbus.



Desi avea 67 de ani cand a revenit, nu voia sa devina un director executiv ghinionist si sa paraseasca conducerea companiei mai devreme de implinirea varstei de 70 de ani. El a insistat ca nu doreste sa fie privit ca o solutie de moment. "Nu am venit aici pentru a gasi un succesor... Voi sta aici atata timp cat consiliul se bazeaza pe mine, sau pana cand sanatatea mea se va deteriora", spunea el.



Aceasta cadere este cu atat mai spectaculoasa cu cat Stonecipher a fost pentru o perioada indelungata una dintre personalitatile marcante ale industriei aerospatiale. El a fost director executiv la McDonnell Douglas, unul dintre contractantii de top  ai industriei de aparare americane. Compania a fost preluata in 1997 de Boeing, care se afla atunci sub conducerea lui Phil Condit. Inainte de a veni la Boeing, Stonecipher a fost in conducerea General Electric, dar si la Sundstrand, furnizorul de sisteme aerospatiale.



Actionarii Boeing sperau ca acesta sa realizeze aceleasi trucuri ca la McDonnell Douglas, cand pretul a crescut de la 18,48 dolari (13,94 euro) pe actiune la 70 dolari (52,83 euro) pe actiune, inainte de a fi preluata.



Desi fermecator la prima vedere, Stonecipher este un tip dur, care se enerveaza usor, iar expunerea la aceasta retragere umilitoare trebuie sa-l fi lovit puternic in orgoliu.



 



Puritanismul american si etica profesionala



Oricare ar fi detaliile picante legate de aventura scandaloasa ce a provocat demiterea lui Stonecipher, o fraza e reprezentativa pentru politica acestei corporatii: "Directorul executiv trebuie sa fie un model de comportament personal si profesional", declara Lew Platt, presedintele Consiliului de Administratie.



Standardele de etica profesionala au fost rareori atat de atent cercetate cum sunt in America corporatista de astazi. Dar de cand viata personala a unui director executiv trebuie sa fie exemplara?



In trecut, desi multi conducatori de companii au fost prinsi in situatii "indiscrete", toti au supravietuit cu cariera intacta. Dar in ultimii ani, multe reputatii au fost patate de dezvaluirile senzationale legate de viata lor sentimentala. Un exemplu este Jack Welch, fostul director general de la General Electric, a carui relatie amoroasa cu un editor de la Harvard Business Review, acum sotia sa, a fost mai mediatizata decat cresterea spectaculoasa a actiunilor companiei pe care o conducea.



Chiar si standardele pentru politicieni sunt mai permisive. Atat Bill Clinton, fostul presedinte al SUA, cat si David Blunkett, fostul secretar de stat al Marii Britanii nu au fost condamnati pentru infidelitatea lor, ci pentru ca au fost nesinceri in legatura cu ce s-a intamplat.



In cazul Boeing, situatia era mai complicata, deoarece Stonecipher a fost adus pentru a reface reputatia companiei.



Peste ocean, acest amestec intre viata profesionala si cea sentimentala este privit cu un fel de puritanism specific americanilor, mai ales ca este vorba de o companie care se bazeaza pe contracte cu guvernul.



"Este vorba de puritanism american. Ei sunt impotriva a tot ceea ce implica intruziunea vietii personale a angajatului in performantele lui profesionale", declara Peter Hogarth, director executiv la The Change Partnership. El afirma ca a intalnit multe cazuri de companii americane care refuza sa angajeze persoane care formeaza un cuplu.



Luke Visconti, fondatorul grupului american Diversity, care evalueaza comportamentul companiilor, spune: "Standardele s-au modificat enorm in ultimii 10 ani. Exista un raspuns negativ foarte palpabil la vechea mentalitate, "baietii sunt baieti".



Relatiile la birou se pot dovedi oricum prea complicate. Boeing, de exemplu, a declarat ca, desi demisia nu avea nici o legatura cu aventura lui Stonecipher, aceasta i-ar fi primejduit abilitatea de a conduce compania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO