Business Internaţional

Cum au ajuns echipamentele de monitorizare antiteroriste instrument de depistare a fraudelor bancare

Cum au ajuns echipamentele de monitorizare antiteroriste...

Autor: Ştefan Stan

15.12.2013, 12:00 729

După ce băncile au interzis telefoanele mobile, canalele electronice de comunicare şi au trimis brokerii în vacanţă forţată, o nouă armă este pusă la înaintare, pentru a evita scandalurile de tranzacţionare: algoritmi care detectează tipare suspecte în discuţiile traderilor, scrie The Wall Street Journal.   

Algoritmii analizează orice schimbare sau dereglare în comunicarea dintre traderi, factorii luaţi în considerare variând de la un nivelul de stres din voce, până la referinţe despre mâncare chinezească.

După potopul de scandaluri de tranzacţionare, multe companii din industria IT au oferit băncilor soluţii tehnologice care ar ajuta instituţiile financiare să depisteze activităţi suspecte. Algoritmii filtrează e-mail-urile şi “ascultă” conversaţiile telefonice, pentru a căuta tipare vocale care indică activităţi suspecte.

Chase Information Technology Services, o companie IT, a creat un soft poate să caute expresii precum “manipulare”, “neoficial”, “să nu vorbim pe internet”, si poate detecta când angajaţii fac afaceri.

Software-ul numit Intelligent voice caută de asemenea şi nivelul de stres din vocea traderilor, care este verificat în concordanţă cu traficul de mesaje, pentru a căuta orice ilegalitate. Softul este adaptat cultural: spre exemplu britanicii tind să îşi întrerupă interlocutorii în mijlocul conversaţiei numai când sunt stresaţi, spre deosebire de italieni, care întrerup des în mod normal, spune Nigel Cannings, directorul tehnic de la Chase.

Compania americană SAS calculează scoruri de risc pentru traderi, bazate pe factori precum numărul de tranzacţii anulate, comparativ cu cel al colegilor.

În timp ce software-urile care scanează şi caută probleme sunt încă în stadiu incipient de implementare de către bănci şi instituţii financiare, interesul pentru o astfel de tehnologie creşte rapid.

Băncile iau măsuri să adopte software-uri de monitorizare din cauza presiunii din partea autorităţilor de reglementare, a progresului tehnologic şi a faptului că unele guverne au adoptat deja tehnici de supraveghere, a spus David Remnitz, care conduce serviciul juridic de tehnologie de la Ernst & Young.

Cea mai mare bancă spaniolă, Santander, a semnat un contract cu firma IT Fonetic pentru a le testa serviciile chiar în cadrul băncii. Grupul american KCG Holdings a cumpărat de la compania IT Chase o versiune a tehnologiei de cercetare a vocii.

Rabobank şi Morgan Stanley au cumpărat software-uri de monitorizare de la compania IT HP Autonomy, care le permite să scaneze prin documentele scrise.

Băncile urmăresc de mult telefoanele traderilor, dar în ultimii ani au folosit alte metode pentru înlăturarea comportamentului dăunător, printre care şi măsuri de interzicere a telefoanelor mobile în clădirile unde se tranzacţionează şi obligarea angajaţilor să-şi părăsească biroul şi să meargă în vacanţă, îngreunând ascunderea dovezilor de tranzacţionare frauduloasă. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO