Business Internaţional

Cum incearca producatorii auto americani sa faca fata competitiei nipone

Cum incearca producatorii auto americani sa faca fata competitiei nipone
05.06.2007, 17:22 16

Avand in spate peste 12 miliarde de dolari (8,9 miliarde de euro), fondul de investitii private Cerberus, care a preluat de curand Chrysler, poate adopta o strategie mai dura in ceea ce priveste contractul de munca al angajatilor Chrysler la discutiile ce vor dura din iulie pana in septembrie cu cei din cadrul sindicatului United Auto Workers (UAW), scrie Bloomberg. Din aceste negocieri ar putea beneficia toti cei trei mari constructori auto din Statele Unite deoarece un contract de munca al unei companii reprezinta baza pentru negocierile dintre muncitori si companie ale celorlalte.
In timp ce oficialii General Motors si Ford au declarat ca trebuie sa reduca salariile si primele angajatilor pentru a concura cu Toyota si a pune capat pierderilor, acestia nu pot risca o eventuala greva a muncitorilor. Cerberus, fond de investitii ce a achizitionat Chrysler de la DaimlerChrysler pentru suma de 7,4 miliarde de dolari (5,5 miliarde de euro), a adoptat o strategie diferita, fiind capabila de a suporta o greva a angajatilor.
"Membrii sindicatului United Auto Workers au realizat ca trebuie sa fie mult mai flexibili de aceasta data", a declarat Dan Poole, managerul unui fond de 34 de miliarde de dolari (25,2 miliarde de euro), printre care si actiuni la General Motors si Ford in cadrul National City Corp. cu sediul in Cleveland.
"Noile contracte incheiate cu sindicatul ar putea face GM, Ford si Chrysler mult mai competitivi in raport cu Toyota, ceea ce ar duce la aprecierea actiunilor", a declarat Peter Nesvold, analist in cadrul bancii Bear Stearns, care estimeaza reduceri considerabile ale salariilor in acest an.
Reducerea diferentei costurilor cu forta de munca de pana la 26 de dolari (19,3 euro) in comparatie cu Toyota ar permite constructorilor americani sa reduca pierderile care combinate au ajuns la peste 15 miliarde de dolari (11,1 miliarde de euro) in 2006.
"Actiunile lor (constructorilor americani n.red.) ar trebui sa creasca", a declarat Nesvold.
Actiunile General Motors s-au facut remarcate in cadrul indicelui Dow Jones Industrial Average, cu un avans de 58% anul trecut, in timp ce actiunile Ford au avansat cu 11% in acest an. Obligatiunile convertibile in actiuni emise de catre Toyota s-au apreciat cu 28% anul trecut, in timp ce in 2007 au scazut cu 8,4%. Chiar daca Toyota depaseste estimarile de crestere pentru acest an, expansiunea sa va fi una mai inceata in comparatie cu anii trecuti, situatie ce va influenta negativ pretul actiunilor.
"Actiunile Toyota sunt valorificate conform performantelor pe termen lung ale companiei", a declarat Brian Johnson, analist la banca de investitii Lehman Brothers cu sediul in Chicago.
"Investitorii privesc Toyota in acelasi mod precum Procter & Gamble sau General Electric - este o strategie de crestere pe termen lung", a subliniat Johnson. "Actiunile GM sunt in prezent pe placul fondurilor de hedging", a adaugat el.
Fondul de investitii Cerberus si-a exprimat deja intentia de a reduce drastic costurile cu forta de munca. Compania s-a retras dintr-o investitie de 3,4 miliarde de dolari (2,5 miliarde de euro) in cadrul furnizorului de piese de schimb Delphi la inceputul acestui an dupa ce nu a ajuns la rezultatul asteptat dupa negocierile cu sindicatul UAW, potrivit oficialilor din domeniu. O abordare similara la Chrysler ar ajuta si GM si Ford in negocierile cu sindicatul muncitorilor din industria auto.
Roger Kerson, purtator de cuvant al UAW, a refuzat orice comentariu pe aceasta tema, la fel si cei ai GM si Ford.
"Chrysler va contiuna negocierile directe cu sindicatul angajatilor", a declarat Peter Duda, purtator de cuvant al companiei Cerberus.
Scopul sindicatului este de a proteja locurile de munca si a minimiza viitoarele reduceri ale salariilor si beneficiilor, dupa ce au acceptat scaderi de miliarde de dolari in ceea ce priveste asigurarile de sanatate la Ford si General Motors, este de parere Laurie Harbour-Felax, analist la Royal Oak. "Cerberus va cauta sa reduca asigurarile de sanatate ale celor care ies la pensie cu 19 miliarde de dolari (14,1 miliarde de euro)", a declarat Robert Bruner, decan la Darden School of Business din cadrul University of Virginia. Dieter Zetsche, directorul executiv al DaimlerChrysler, a preconizat pe 18 mai faptul ca Cerberus va reusi sa reduca costurile asigurarilor de sanatate.
Chiar si cu reducerile din prezent de la GM si Ford, fondurile de pensii reprezinta cel mai mare dezavantaj pe care il au companiile auto americane in comparatie cu Toyota in Statele Unite. Din totalul diferentei costurilor per ora de 26 de dolari (19,3 euro) dintre companiile americane si Toyota, 22 de dolari (16,3 euro), reprezinta beneficiile angajatilor, potrivit unui raport al companiei de analiza Harbour-Felax.
General Motors a avut la sfarsitul anului trecut 357.000 de pensionari in Statele Unite, in comparatie cu cei 269 pe care ii are Toyota.
Diferentele in ceea ce priveste compensatiile pentru angajati fata de Toyota reprezinta aproximativ 7,5 miliarde de dolari (5,5 miliarde de euro) numai la GM, potrivit lui Johnson din cadrul Lehman Brothers. Adica un profit de 10 dolari (7,4 euro) per actiune, suficient pentru a realiza doua sau trei noi linii de asamblare pentru automobile sau camioane, a adaugat el.
Toyota estimeaza o crestere a vanzarilor pe piata nord-americana de numai 1,6%, in anul fiscal care se va incheia pe 31 martie 2008, in comparatie cu cresterea de 15% inregistrata in anul precedent. Compania japoneza a estimat luna trecuta cea mai scazuta crestere a profitului din ultimii sase ani pentru anul fiscal in curs.
"Deoarece atat UAW, cat si Canadian Auto Workers (sindicatul angajatilor din industria auto din Canada - n. red.) au sustinut achizitia de catre Cerberus a Chrysler, fondul de investitii ar putea evita un eventual conflict cu sindicatele", a declarat intr-un raport Mark Warnsman, analist in cadrul Prudential Equity Group.
Chrysler deja a anuntat ca intentioneaza sa concedieze aproximativ 13.000 de angajati, sa inchida uzina de SUV-uri din Delaware si sa elimine cateva din liniile de productie la alte fabrici pentru a reveni pe profit pana in 2009. Potrivit lui Warnsman, Cerberus ar putea beneficia de reducerile de costuri si sa se concentreze pe cresterea vanzarilor.
Potrivit presei internationale, o sursa din interiorul companiei Ford a spus ca BMW analizeaza optiunea de a achizitiona Volvo, dupa ce o informatie similata a aparut cu o saptamana in urma in cotidianul Financial Times.
"Nu putem comenta aceste speculatii. Aceasta intrebare trebuie adresata proprietarului", a declarat un purtator de cuvant al Volvo.
Ford a cumparat Volvo in anul 1999. In prezent, marca suedeza face parte din portofoliul Premier Automotive Group, divizie a grupului american, alaturi de Jaguar si Land Rover.
Constructorul auto american nu publica rezultatele financiare obtinute individual de marcile detinute, dar, in ansamblu, linia de autoturisme de lux a inregistrat pierderi de 327 de milioane de dolari anul trecut.
Chrysler va investi 570 de milioane de dolari (424 milioane de euro) pentru constructia unei fabrici in Mexic. Productia la noua unitate, care va avea 485 de angajati, este programata sa inceapa in 2009.
Fabrica din Mexic va fi a doua unitate destinata productiei noii familii de motoare Chrysler V6, cunoscute sub denumirea Phoenix. Motoarele vor fi produse, de asemenea, la o fabrica din Trenton, Michigan.
Investitia anuntata de companie este parte a unui plan mai amplu de relansare si restructurare, estimat la trei miliarde de dolari (2,2 miliarde de euro).
DaimlerChrysler, compania-mama a Chrylser, a anuntat recent ca va vinde fondului de investitii Cerberus 80,1% din actiunile Chrysler si ale unor firme aferente, intr-o tranzactie de 7,4 miliarde dolari (5,5 miliarde de euro).
Chrysler va controla 19,9% din titlurile noilor companii Chrysler Holding si Chrysler Corporation, care vor produce si vinde marcile Chrysler, Dodge si Jeep.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO