Business Internaţional

Cum s-a transformat Nvidia dintr-un umil producător de cipuri pentru jocuri video într-o companie strategică pentru economia mondială pariind pe un viitor SF

Cum s-a transformat Nvidia dintr-un umil producător de...

Autor: Catalina Apostoiu

25.08.2023, 00:05 372

Până de curând, Nvidia obţi­nea cea mai mare parte a veniturilor din vânzări de cipuri pentru redarea imaginilor în jocurile video, însă cercetătorii din domeniul inteligenţei artificiale au început să utilizeze cipurile respective în 2012 pentru taskuri cum ar fi machine learning, o tendinţă pe care Nvidia a exploatat-o de-a lungul anilor aducând îmbună­tăţiri cipurilor sale pentru a uşura munca programatorilor AI, scrie The New York Times.

Vânzările de cipuri pentru centre de date, unde se realizează cea mai mare parte a trainingului AI, repre­zintă acum cel mai mare business al companiei.

Produsele companiei din Silicon Valley, denumite GPU-uri, sunt folo­site pentru a crea vasta majoritate a sistemelor AI, incluzând popularul chatbot ChatGPT. Companii tech de la startup-uri la giganţi ai industriei se bat pentru a pune mâna pe ele.

Jensen Huang, CEO-ul compa­niei, arată că marile servicii de cloud şi alte companii investesc pentru a duce tehnologia AI a Nvidia în fie­care industrie. Patrick Moorhead, analist la Moor Insights & Strategy, subliniază că adăugarea de capabili­tăţi de inteli­genţă artificială generati­vă a devenit un imperativ fundamen­tal pentru şefii de companii.

Nvidia, împreună cu TSMC din Taiwan şi Samsung din Coreea de Sud, sunt de asemenea lideri într-un sector strategic unde interesele co­mer­ciale şi geopolitice se suprapun.

Ca semn că următorul mare boom al industriei tech capătă viteză, Nvidia a anticipat recent o creştere rapidă a cererii deja foarte mari pen­tru cipurile pe care le produce pentru construirea de sisteme AI.

Compania a anunţat că cererea uriaşă venită din partea serviciilor de cloud computing şi alţi clienţi pentru cipuri aflate la baza sistemelor AI a determinat o creştere cu 101% a ve­ni­turilor sale pe trimestrul doi, înche­iat în iulie, faţă de perioada similară a anului trecut, la 13,5 miliarde de do­lari, în timp ce profitul a înregistrat o creştere de peste nouă ori, la aproape 6,2 miliarde de dolari.

Cifrele au depăşit chiar şi estimările lansate de companie la finalul lunii mai, estimări care au uimit Wall Street-ul şi au contribuit la creşterea valorii de piaţă a companiei la peste 1.000 miliarde de dolari pentru prima dată.

Predicţiile Nvidia şi capitalizarea de piaţă a companiei au devenit un simbol al exuberanţei în creştere privind AI. Nvidia previzionează vânzări de 16 miliarde de dolari pe T3, aproape triplul nivelului de anul trecut.

Şi alte companii tech ca Google şi Microsoft cheltuie miliarde pe AI, însă Nvidia profită din plin. Deşi Google, Amazon, Meta, IBM şi alte companii produc la rândul lor cipuri AI, Nvidia reprezintă în prezent peste 70% din vânzările de astfel de cipuri.

Nimeni nu se bucură mai mult de urcuşul spectaculos al Nvidia decât Jensen Huang, miliardarul fondator şi CEO-ul companiei, potrivit Forbes. Acesta şi-a dublat averea în doar o zi în luna mai, la aproximativ 27,5 miliarde de dolari. Averea sa a ajuns la 46 miliarde de dolari, potrivit Bloomberg Billionaires Index.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO