Business Internaţional

De ce a pierdut GM miliarde de euro cu Opel? "A fost proiectat într-o pauză de cafea de oameni cărora puţin le pasă de maşini"

De ce a pierdut GM miliarde de euro cu Opel? "A fost proiectat într-o pauză de cafea de oameni cărora puţin le pasă de maşini"

Autor: Catalina Apostoiu

07.03.2017, 00:05 18090
Puţin cunoscute în SUA, mărcile Vauxhall şi Opel pe care General Motors (GM) le vinde au produs maşini destul de ciudate, scrie Bloomberg. Acum constructorul auto american se separă complet de Europa. 

Compania-mamă a Peugeot şi Citroën, PSA Group, va deveni noul proprietar al mărcilor Vauxhall şi Opel după preluarea diviziei europene a GM. Constructorul auto american, care a căpătat controlul asupra mărcilor în anii '20, a pierdut aproximativ 9 mld. dolari din anul 2009 în Europa, nereu­şind să ofere vehicule crossover pe piaţă, mo­dele care în mod ironic au succes acum.

Acordul, în valoare de aproximativ 2,3 mld. dolari, va fi unul pozitiv pentru PSA Group, spune David Bailey, pro­fesor la Aston University din Birmin­gham. "Peugeot realizează că acordul survine într-un moment bun, la un preţ bun şi că deţine o serie de modele care pot revitaliza compania", spune Bailey. Candva un simbol al poziţiei sociale, ma­şinile au ajuns de-a lungul deceniilor să fie folosite pentru transportul de zi cu zi.

Iată părţile mai slabe (şi cateva părţi mai bune) ale incursiunii GM în Europa. Modelul Opel Kapitan a fost pentru prima dată produs în 1939 şi a continuat să iasă de pe liniile de producţie pană în 1970. "Kapitan a fost o maşină care în Germania îi reprezenta pe cei care atinseseră succesul eco­nomic", spune Ferdinand Duden­hoffer, profesor la Center for Automotive Research de la Universität Duisburg-Essen. Astfel, dacă aveai un Kapitan, însemna că ai dat lovitura.

Lansat în 1968, modelul Opel GT a fost o încercare de pătrundere pe piaţa autovehiculelor sport. Peste 70% din toate modelele GT produse au ajuns în SUA. "Era foarte popular", spune Gil Wesson, preşedinte al Opel Motorsport Club din North California. "Stilul maşinii era foarte avansat."

Aproximativ 850.000 de modele Olympia Rekord P1 au fost vandute în decurs de trei ani după momentul lansării în Frankfurt. Un loc unde nu s-au vandut bine? SUA. "Arătau ca nişte mici maşini Chevrolet. Oamenii preferau maşinile Chevrolet pentru că erau mai mari şi aveau şase cilindri", spune Wesson.

În anii '70, GM a început să fuzioneze Opel cu Vauxhall. Un model supermini, Vauxhall Chevette, "a fost probabil maşina care a contribuit la revitalizarea Vauxhall din punctul de vedere al imaginii", spune Bailey.

În 2010, Opel şi Vauxhall au produs un nou Astra care le-a catapultat în competiţie cu Volkswagen şi Ford. "Această generaţie a Astra este considerată o rivală adevărată a Ford Focus", spune Bailey.

Un nou model, Kadett, a ieşit de pe liniile de producţie la începutul anilor '60. Kadett B series, lansat în 1965, a devenit cea mai de succes maşină a Opel de pană acum, vanzand 2,6 milioane de unităţi în opt ani. "Mulţi oameni încă n-au renunţat la combi-urile lor Kadett", spune Wesson. "Pur şi simplu le adoră".

Nu toate modelele au succes. Vauxhall Frontera din 1991 a avut probleme de fiabilitate care au afectat imaginea atat a modelului, cat şi a producătorului. "Era văzut ca avand ceva cainesc", spune Bailey.

În anii '70 şi '80, Opel Manta a fost un coupe sport care a concurat cu Ford Capri.

Aproximativ 7.200 de modele Vauxhall VX220 şi Opel Speedster au fost produse la începutul anilor 2000, compania încercand să-şi reînvie reputaţia pentru sportivitate.

În anii '80, consumatorii căutau furgonete, iar din această perspectivă modelul Vauxhall Belmont este cu atat mai confuz. "Era în linii mari un Astra cu un portbagaj, o maşină extrem de urătă", spune Bailey.

Modelul Zafira, lansat simultan de Opel şi Vauxhall în 1999, a reprezentat un pas important înainte pentru companie. Un model compact cu şapte locuri, era perfect pentru cei pasionaţi de călătorii.

Modelul Vauxhall Cavalier, o versiune refăcută a Opel Ascona, a sosit în 1975, şi urma să fie produs în următorii 20 de ani. "Era văzut ca rival al Ford Cortina, şi a fost un model popular care a repoziţionat Vauxhall în Marea Britanie", spune Bailey.

Modelul Corsa compact a ajuns pe piaţa britanică în 1993 şi a devenit extrem de popular, spune Bailey.

Modelul care a înlocuit Cavalier (introdus de Opel în 1998 şi Vauxhall în 1995) a fost un best-seller, dar nu la fel de uibit. Jeremy Clarkson, fosta gazdă Top Gear, spunea că acesta "a fost proiectat într-o pauză de cafea de oameni cărora puţin le pasă de maşini".

AFACERI DE LA ZERO