Business Internaţional

Dupa 16 ani, Europa liberalizeaza piata publicitatii

16.12.2005, 17:37 22

Comisia Europeana a lansat un plan de liberalizare a pietei publicitatii televizate. Ea propune, astfel, cea mai importanta schimbare din domeniul media european de dupa 1989, relateaza cotidianul Financial Times.

Pentru prima data in istoria publicitatii europene, li se va permite producatorilor de televiziune si agentiilor de publicitate sa beneficieze de profiturile specifice "plasamentelor de produse", precum si de o mai mare flexibilitate a limitelor de timp impuse pauzelor publicitare. "Plasamentele de produse" se refera la aparitia unor branduri in diferite productii de televiziune (emisiuni, filme, videoclipuri) in schimbul unei sume importante de bani. Ele reprezinta o afacere de milioane, chiar miliarde de dolari, in Statele Unite, insa pe teritoriul Uniunii Europene erau, pana in acest moment, interzise.

Viviane Reding, liderul intalnirii pentru stabilirea normelor directivei europene "televiziune fara frontiere", crede ca aceste schimbari ii vor ajuta pe producatorii de televiziune "sa razbata in aceasta noua era media".

Insa, noua legislatie trebuie sa faca fata criticilor din partea altor membri ai Comisiei Europene, precum si formelor de publicitate ce s-au dezvoltat puternic in ultima perioada, precum publicitatea prin intermediul Internetului. Au fost introduse acum, pentru prima data, unele norme cu privire la acest gen de publicitate.

Insa, furnizorii de servicii de Internet sunt nemultumiti de natura noilor norme introduse, spunand ca nu sunt foarte clare. "Suntem foarte dezamagiti de noua legislatie. Nu credem ca ea poate proteja interesele tuturor jucatorilor de pe piata", a declarat reprezentantul furnizorilor de servicii de Internet, Richard Nash, de la Euro ISPA.

Intr-un interviu acordat publicatiei Financial Times, Viviane Reding a afirmat ca noua directiva europeana va contribui la crearea de noi locuri de munca, la sporirea numarului de productii europene si va permite noilor tehnologii sa se dezvolte. Ea a respins acuzatiile ca legislatia ar impiedica dezvoltarea unor produse noi ale industriei media, precum televiziunea prin intermediul Internetului si cea transmisa pe telefonul mobil, prin introducerea unor limite in privinta continutului audio-vizual al acestora.

Directiva face totusi distinctie clara intre serviciile de publicitate "lineare" sau "programate" si cele "non-lineare". Acestea din urma includ produsele video "comandate" de public sau clipurile downloadate pe telefonul mobil. Specialistii in domeniul publicitatii spun insa ca aceasta distinctie pe care vrea sa o faca noua directiva europeana nu este destul de clara si va contribui la crearea unei stari de incertitudine pe piata publicitatii.

Relaxarea normelor din 1989 cu privire la plasamentele de produse in cadrul productiilor de televiziune va contribui la crearea unei importante noi surse de venit pentru producatorii de televiziune, mai ales in conditiile in care acestia din urma au fost nevoiti, in ultima perioada, sa faca fata competitiei din partea canalelor digitale si de cablu.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO