Business Internaţional

Euro 2004 - o orgie de bugete de marketing cheltuite degeaba

11.05.2004, 00:00 20

Campionatul de fotbal EURO 2004,  care urmeaza sa inceapa peste aproximativ o luna, este echivalentul european  al Super Bowl-ului american, cel putin in lumea advertiserilor. Totusi, nu va asteptati sa apara la pauza Janet Jackson, arata International Herald Tribune.
Agentiile de publicitate din Statele Unite s-au folosit de Super Bowl, marea finala a sezonului de fotbal american, ca un bun prilej pentru lansarea unor noi campanii, pentru ca sunt putine evenimentele televizate din Statele Unite care au abilitatea de a ajunge la atat de multi clienti.
Atingerea unei astfel de audiente in Europa este si mai greu de realizat. Majoritatea spectacolelor TV, chiar si acelea foarte populare, sunt difuzate in  intervale orare diferite de la piata la piata. Dar evenimentele sportive pot aduce laolalta telespectatori de pe tot cuprinsul Europei. Iar Euro 2004 este cel mai mare eveniment de acest gen in acest an, fiind asteptat sa genereze o audienta in Europa chiar mai mare decat Jocurile Olimpice programate sa se desfasoare in cursul acestei veri in Atena.
Pentru a fii "parteneri oficiali" ai Euro 2004, opt companii multinationale au platit  aproximativ  cate 20 mil. euro (sumele exacte nu au fost dezvaluite), multe alte companii intentionand sa cheltuiasca chiar si mai mult pe activitati de marketing si publicitate legate de acest eveniment.
"Nu este chiar fizica nucleara - cele mai mari companii vor sa fie vazute in cele mai importante competitii", a declarat Rodney Marsh, membru al echiperi de fotbal a Angliei in 1970, in prezent comentator sportiv si consultant pe probleme de marketing.
Dar sunt toti banii acestia cheltuiti cu folos?
Masurarea efectelor activitatilor promotionale este in general greu de facut. In sport, aceasta incercare de cuantificare este  ingreunata de doza de senzationalism cu care sunt prezentate competitiile.
Liga Nationala de Fotbal American (NFL) pretinde ca un miliard de oameni din intrega lume urmaresc Super Bowl. In acelasi timp, o companie media  estimeaza audienta live la 100 milioane de persoane, in mod deosebit din Statele Unite.
In 2002, 110 milioane de oameni din 21 tari europene au urmarit turneul Euro din acel an, audienta cumulata pentru cele 31 meciuri depasind 1,5 miliarde de persoane.
Desi turneele de fotbal precum Euro 2004 care se intind pe o durata de cateva saptamani, nu au poate impactul concentrat pe care il are finala Super Bowl, advertiserii din ce in ce mai mult treateaza cele doua tipuri de evenimente intr-o maniera asemanatoare.
Unii advertiseri si-au gandit implicarea lor prin programe de marketing pe un termen mai lung de desfasurare.
Utilizand promotii in restaurantele sale dar si alte activitati, McDonald's , unul din cei opt sponsori principale, a ales 700 copii drept "escorte pentru jucatori", care vor insoti competitorii la intrarea pe teren la fiecare meci.
Totusi, unii analisti considera ca sponsorizarile si cheltuielile mari pe activitati de promovare  nu sunt cea mai buna metoda de a profita de pe urma acestui gen de evenimente sportive. De ce sa cheltuiesti milioane de euro pentru a te alatura unor alti marketeri multinationali pe un teren extrem de echilibrat?
"O sa fie o orgie de bugete de marketing cheltuite degeaba" a spus Mark Ritson, consultant marketing care preda la London Business School.
Totusi, un singur lucru ramane cert: David Beckham va fi peste tot. El sprijina, printre alte marci, mari cheltuitori precum Pepsi, Vodafone si Adidas, care au incercat sa gaseasca personalitatea care se poate adresa unei mari varietati de clienti .
In acelasi timp, divizii ale TBWA Worldwide au dezvoltat o campanie pro bono pentru sustinerea miscarii "Noi suntem Viitorul", care incearca sa ajute copiii din zonele distruse de razboi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24