Business Internaţional

Europa se zdruncină într-un nou scandal: Rusia a exportat spre Europa petrol contaminat de 2,7 miliarde de dolari

Europa se zdruncină într-un nou scandal: Rusia a...

Autor: Izabela Cutieru

02.05.2019, 16:24 16783

Rusia este din nou subiectul unui scandal, în urma contaminării masive a petrolului transportat prin conducta Drujba către Belarus, Germania, Polonia, Republica Cehă, Slovacia şi Ungaria. Semnalul de alarmă a fost dat de o scrisoare trimisă de compania Gomeltransneft, din Belarus, potrivit Reuters.

„Vă rugăm să luaţi imediat toate măsurile necesare pentru evitarea eventualelor pierderi şi a altor consecinţe negative”, se arată în scrisoarea companiei de transport petrolier, datată în 19 aprilie.

Gomeltransneft a descoperit, în perioada 19 - 22 aprilie, că petrolul din conducta Drujba, operată de firma rusă de transport petrolier Transneft, deţinătoare de monopol din punct de vedere al exportului petrolului rusesc, este contaminat cu compuşi clorizi organici, care sunt utilizaţi în puţurile de petrol pentru curăţare şi creşterea producţiei. Transneft, condusă de Nikolai Tokarev, a refuzat să comenteze situaţia. Managerii tuturor marilor companii producătoare de petrol din Rusia au declarat, de asemenea, că încercările lor de a obţine informaţii de la Transneft au eşuat, iar modul în care petrolul a fost contaminat sau cine a fost vină a rămas un mister.

Testele efectuate în perioada respectivă în Belarus au relevat contaminarea cu cloridă în proporţie de 150-330 la milion, mult peste limita de10 părţi la milion admisă la acest tip de transport, potrivit criteriilor Transneft.

În următoarele 10 zile, rafinăriile şi firmele de petrol din Europa au redus achiziţiile de petrol rusesc cu până la un milion de barili pe zi - sau 10% din importurile de petrol ale Europei - într-o perturbare majoră a aprovizionării de la al doilea exportator mondial de petrol.

Contaminarea petrolului nu este o problemă specifică Rusiei - cumpărători europeni şi asiatici de petrol american au respins o serie de încărcături din Texas în ultimul an, invocând calitatea slabă a acestora. Cu toate acestea, situaţia prezentă din Rusia prezintă o amploare şi o gravitate rare, potrivit surselor din industrie.

Cumpărătorii care au primit petrol contaminat trebuie acum să-l depoziteze şi să-l dilueze cu ţiţei mai curat, o operaţiune care ar putea costa milioane de dolari. Iar dacă, spre exemplu, portul Ust Luga poate realiza aceste proceduri în timp, pentru rafinării lucrurile nu sunt la fel de realizabile. Astfel, numai aducerea petrolului curat pe calea ferată pentru a-l combina cu cel contaminat sau inversarea fluxului din Drujba şi trimiterea petrolului cu probleme în porturile poloneze pot reprezenta o soluţie. Însă toate acestea constituie costuri semnificative.

„Aceasta reprezintă o problemă enormă pentru rafinăriile europene care depind de fluxurile ruseşti de gazoducte”, a declarat economistul Amrita Sen. „Deşi acest eveniment pare a fi o situaţie excepţională, întâmplată o singură dată, el ridică problema necesităţii de a căuta furnizori alternativi, pentru siguranţă.”

Portul Ust Luga a fost redeschis pe 26 aprilie, dar potrivit datelor din 29 aprilie, nivelurile contaminării cu cloridă se situau la 80 la milion. Pierderile înregistrate de Belarus, conform estimărilor preliminare, se ridică 100 de milioane de dolari. De asemenea, companii precum Total, Vitol, Glencore şi Trafigura, care au preluat petrol contaminat din portul Ust Luga au fost afectate, refuzând însă să comenteze situaţia.

Deocamdată, nu există nicio explicaţie cu privire la modul în care a fost contaminat petrolul. Scara contaminării sugerează că acesta ar fi putut fi pompat în conductă pe parcursul multor zile, dacă nu chiar săptămâni.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO