Business Internaţional

Excentrica hrana pentru animale aduce bani buni marilor retaileri. Si nu numai lor

21.11.2005, 18:49 38

Cat de dinamica este oare piata mancarii pentru animale? Daca ar fi sa ne gandim numai la posetele pentru caini, la hrana cu aroma de vin sau la persoanele special angajate pentru a se uita la televizor cu Fido, ne-am putea face o vaga idee, scrie The New York Times.

Pana acum boom-ul a creat oportunitati pentru proprietarii afacerilor de dimensiuni mai mici, insa pe masura ce companiile mari incep sa se implice, piata ar putea deveni mai dificila pentru afacerile de nisa care infloresc in prezent.

Companiile de dimensiuni mari ce domina alte sectoare de consum, ca de exemplu Wal-Mart si Target, isi adauga din ce in ce mai multe rafturi, iar principalii jucatori din domeniu, Petco si Petsmart, se extind intr-un ritm sustinut.

"Sunt putin ingrijorat", a spus Tom Measday, unul din cofondatorii NJ Pets, care detine trei magazine in New Jersey. In curand, Petsmart va deschide un magazin in vecinatatea celui detinut de Measday.

"Din cate am observat noi pana acum, marile companii, sa spunem Petco si Petsmart, cauta sa-si deschida noi locatii, langa magazinele mai vechi, explica acesta.

Nu este insa pentru prima data cand compania s-a confruntat cu o astfel de situatie, insa de data acesta lucrurile s-ar putea sa stea altfel.

Cu aproximativ 75 de angajati, NJ Pets este o afacere solida de dimensiuni medii, insa pentru companiile mai mici, actualul trend reprezinta mai mult o oportunitate decat o amenintare.

Pet Dreams, o companie mica din Manhattan care vinde accesorii folosite la antrenamentul cainilor, a fost fondata de Annette A. Grignard, unul dintre acei antreprenori care castiga bani buni vanzand solutii la problemele pe care clientii nici nu stiau ca le au.

Astfel, in setul pe care ea il ofera sunt incluse o saltea pe care animalul poate dormi, echipamente de protectie care sa-l apere in timpul antrenamentului si diferite invelitori pentru a face dispozitivele mai atractive.

"Primul astfel de set l-am conceput pentru uzul personal", a declarat Grignard, care a lucrat pentru o companie farmaceutica din Manhattan. Ea si-a inceput afacerea in 1999, iar mai tarziu a primit un imprumut in valoare de 250.000 de dolari de la Small Business Administration.

In prezent, colaboreaza cu producatori din China si foloseste un depozit din New Jersey. Afacerea s-a dezvoltat rapid, in fiecare luna furnizand mii de astfel de seturi retailerilor printre care se afla si marile nume din domeniu precum Petsmart.

Hrana pentru animale alimenteaza o industrie de 37 de miliarde de dolari (31,69 miliarde de euro).

Vanzarile in retail ale articolelor pentru animale, neincluzand aici hrana si serviciile, au crescut cu 8,5 miliarde de dolari (7,28 miliarde de euro), conform datelor furnizate de Packaged Facts, o divizie a MarketResearch.com. Vanzarile acestor articole cresc cu 7 procente anual, in conditiile in care cele pentru nou-nascuti se inscriu pe un trend descendent. Multe din aceste companii sunt mici, a spus la randul sau Bob Vetere, director operational in cadrul American Pet Products Manufacturers Association, un grup comercial din Greenwich.

In ultimii trei ani, numarul membrilor organizatiei sale a atins aproape 900 de companii de la putin peste 500.

"Aproximativ 60 sau 70% din acestea sunt noi, iar procentul continua sa creasca", a adaugat Vetere.

Fiecare are o ipoteza cu privire la motivele pentru care indivizii cheltuie mai mult cu animalele lor de casa, in special caini si pisici.

In cele 69 de milioane de gospodarii care detin un animal exista 90 de milioane de pisici si 77 de milioane de caini, spune Vetere, insa aceste teorii sunt greu de demonstrat. Oamenii care sunt singuri sau ai caror copii s-au mutat tind sa devina mai atasati de animalul lor, tratandu-i mai degraba ca membri ai familiei.

"As putea sa-i cumpar numai o minge veche de tenis, pentru ca nu i-ar pasa. Insa personal ma simt mult mai bine daca reusesc sa-i dau mai mult decat atat", a spus Vetere, referindu-se la cainele sau, Dakota. "Are sens ceea ce am spus? Nu!", a conchis acesta.

Mesajul transmis este insa clar. Multi oameni au refuzat sa paraseasca New Orleansul fara animalele lor in timpul uraganului Katrina, iar tinand cont de aceste aspecte, mai multi membri ai Congresului au luat in considerare varianta introducerii de masuri care sa permita si evacuarea animalelor in caz de necesitate.

Oamenii isi implica animalele in tot mai multe activitati, ca de exemplu sportul de dimineata. Acest lucru este ceva nou, crede Measday. Insa omul este indemnat sa cheltuie de un lucru mult mai terestru: marketingul.

Tot mai multi proprietari de afaceri dau exemplul celebrei Paris Hilton care isi poarta animalul de casa intr-o poseta.

"In urma cu trei ani, nu vindeam astfel de posete. Acum oferim chiar si carucioare pentru animalele foarte mici", spune Measday.

Oamenii de afaceri castiga la acest capitol exploatand simtul loialitatii pe care il are orice proprietar, spune David Lummis, un analist al pietei de la Packaged Facts.

Cu toate acestea exista un oarecare exces pe piata. "Multi isi pot permite sa cheltuie 20 de dolari in loc de 2,99 dolari pentru o punga cu hrana pentru animale", explica Lummis.

Insa piata este plina de bunatati pentru animalele de casa.

La Fideaux, un boutique din Healdsburg, California, poti gasi spre exemplu gulere elvetiene din piele la peste 60 de dolari fiecare, hrana cu aroma de vin la 9,95 de dolari sau paturi in diverse culori pentru vacante la peste 60 de dolari.

"Cu toate acestea este o afacere sezoniera", spune Erin E. Morris, unul dintre proprietarii Fideaux. Afacerile sale au explodat in principal datorita turistilor care viziteaza regiunea si care simt lipsa animalelor de acasa.

Unul dintre furnizorii Fideaux este Up Country Inc., o companie producatoare de gulere, jucarii, paturi si alte obiecte pentru animale. Alice M. Nichols si-a inceput afacerea in 1984 pentru a avea mai mult timp liber pe care sa-l petreaca alaturi de copii sai.

"Atunci cand am inceput sa ma interesez despre piata, industria mi s-a parut cea mai atractiva, datorita ritmului sau rapid de crestere. Nu am dorit de la inceput sa realizez gulere pentru caini, insa am observat ca cererea este mare pentru aceste produse, pe care ulterior, m-am si specializat", a declarat Nichols.

Se pare ca sectorul serviciilor are un ritm de crestere si mai accentuat. Reba Jackson din Austin, Texas a deschis anul trecut o afacere impreuna cu sotul sau Nelson, care asigura supravegherea animalelor atunci cand stapanii sunt in vacanta.

"Afacerea a avansat imediat dupa ce am lansat-o", spune Jackson. Acum ei detin contracte cu mai multi administratori de cladiri, iar atunci cand cineva are nevoie de astfel de servicii, vor sti la cine sa apele.

"Verificam daca animalele au apa si mancare, dar de cele mai multe ori mergem acolo pentru a ne juca cu ele. Suntem disponibili oricand si avem un tarif de 15 dolari pe ora", a mai spus Jackson.

Supravegheatul costa mai mult, aproximativ 35 de dolari pe noapte. Intr-o luna mai putin dinamica, au castigat 3.000 de dolari, insa cred ca in timpul Sarbatorilor suma se va dubla, intrucat numarul celor care pleaca in vacanta creste considerabil. Pe langa toate acestea exista si servicii speciale, ca de exemplu vizionarea unui film impreuna cu animalul clientului. De obicei, spune Jackson, este vorba de filme de genul, "Toti cainii merg in rai".

Intrebata daca se astepta la asa o cerere pentru astfel de servicii, Jackson a facut o pauza dupa care a exclamat: "Este o nebunie".

Ea a cercetat cu mare atentie domeniul inainte sa demareze afacerea si a petrecut aproape un an citind despre caini si serviciile pe care oamenii le-ar plati pentru ei. "Oamenii sunt in stare sa faca multe lucruri nebunesti pentru animalele lor. Noi facem astfel de lucruri, de ce nu ar fi si altii ca noi?"

Numarul stapanilor de caini cu o astfel de atitudine a crescut semnificativ, ceea ce a contribuit la majorarea cu 100% a preturilor serviciilor. Cei doi giganti, Petco si Petsmart, isi maresc numarul de magazine constant, dar si oferta de servicii.

Petco, spre exemplu, detine deja 765 de shopuri si 17.000 de angajati, dar va mai deschide inca 90 pana la sfarsitul acestui an, a spus Kevin Wayland, purtatorul de cuvant al companiei.

Petsmart, cea mai mare companie ca nivel al vanzarilor, are peste 750 de magazine, dar deschide 20 aproape in fiecare trimestru.

Wal-Mart acorda din ce in ce mai multa atentie animalelor, spune Karen Burk, purtatoarea de cuvant a companiei.

"Probabil ca ati observat ca am marit consistent oferta pentru a tine pasul cu ceea ce clientii nostri cauta. Noi stim ca animalele de casa sunt membri ai familiei si ca stapanii doresc sa-i protejeze si sa-i rasfete", declara ea.

Cu toate ca astfel de declaratii ingrijoreaza retailerii medii precum Measday, el continua sa creada ca marile magazine vor avea mult de munca pana sa poata depasi experienta pe care au acumulat-o la acest capitol. Magazinele sale ofera echipament specializat, posete sau custi costisitoare, iar personalul petrece mult mai mult timp pentru a se asigura ca articolele sunt corect ambalate.

In urma cu cativa ani, hrana pentru animale se vindea in supermarketuri precum Woolworths, insa astfel de afaceri s-au destramat si au facut loc lanturilor specializate. Este putin probabil sa se revina la acest tip de magazin, spune el. ioana.david@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO