Business Internaţional

Fuziunea Opel-Peugeot a picat după ce francezii au acceptat să fie salvaţi de stat

Fuziunea Opel-Peugeot a picat după ce francezii au acceptat să fie salvaţi de stat

Fuziunea dintre Opel şi Peugeot este cel mai probabil „îngropată“

Autor: Radu Bostan

16.11.2012, 00:02 572

Grupul american auto General Motors (GM) a renunţat la fuziunea dintre marca sa germană Opel şi partenerul său PSA Peugeot Citroën, din cauza temerilor în legătură cu starea financiară precară şi a ajutorului din partea statului pentru producătorul auto francez, a declarat pentru ziarul La Tribune o sursă apropiată discuţiilor. În loc de fuziune, cei doi producători auto îşi vor continua alianţa strategică încheiată în februarie anul acesta, când GM a preluat 7% din acţiunile PSA printr-un parteneriat în vederea a patru proiecte specifice pentru fabricarea de minivanuri şi maşini mici.

Tranzacţia a fost "suspendată, în cel mai bun caz, dar cel mai probabil este îngropată", a spus sursa citată de cotidianul francez.

Negocierile pentru o alianţă mai profundă dintre cele două grupuri au fost suspendate după ce Peugeot a acceptat un bailout din partea guvernului francez, potrivit surselor agenţiei Thomson Reuters. Ajutorul din partea guvernului, cea de-a doua intervenţie pe care o face Parisul pentru a sprijini industria auto din ţară, condiţionează emiterea de garanţii de stat de până la 7 miliarde de euro pentru divizia de finanţare a PSA de cumpătarea financiară a companiei şi, esenţial, de prevenirea concedierilor în Franţa.

"Un parteneriat mai strâns este puţin probabil înainte de 2014, când îşi va reveni piaţa. Condiţiile bailout-ului guvernamental exclud disponibilizările în Franţa, deci nu se poate ajunge la o înţelegere mai devreme. Ar fi imposibil politic ca toate reducerile de personal să fie făcute de partea germană", a declarat o sursă Reuters.

Oficialii celor două grupuri au refuzat să comenteze informaţiile din presă.

"Alianţa dintre GM şi PSA progresează conform planului şi ne concentrăm complet pe dobândirea de beneficii pe care le-am identificat. Zonele principale sunt logistica, unde am semnat un acord astă-vară, achiziţiile şi dezvoltarea de produse. Mai departe, nu am niciun comentariu", a spus Greg Martin, purtător de cuvânt al GM, pentru agenţia AFP. Potrivit planului de fuziune, Opel şi Peugeot urma să-şi combine lanţurile de aprovizionare şi să producă la comun componente precum şasiurile.

Peugeot a pierdut oportunităţile din afara Europei

Piaţa auto din Europa suferă din cauza cererii reduse în contextul crizei datoriilor din zona euro, iar companiile din industrie se confruntă cu pierderi masive şi capacitatea excesivă de producţie. Peugeot, care a raportat pierderi de 819 milioane de euro în primul semestru, a anunţat în iulie că vrea să disponibilizeze 8.000 de angajaţi. GM se aşteaptă la pierderi de 1,5-1,8 miliarde de dolari din Europa anul acesta şi este în negocieri cu sindicatele pentru închiderea uzinei Opel din Bochum, Germania.

În încercarea de a se diversifica, Peugeot şi GM aveau în plan producerea unei maşini mici în Brazilia, însă companiile au renunţat la acest proiect luna trecută. Peugeot a sacrificat unele parteneriate şi pieţe pentru a dezvolta alianţa cu GM, care acum nu se ridică la nivelul aşteptărilor. Ford, un colaborator vechi al grupului francez, a anunţat în aprilie că nu va mai fabrica motoare diesel cu Peugeot, iar acordul cu BMW pentru producerea hibridelor a fost anulat după ce nemţii s-au orientat spre un parteneriat cu Toyota. Peugeot intenţiona să producă automobile cu GM în India şi să construiască hibride reîncărcabile, dar grupul american nu a fost interesat de niciunul din proiecte.

AFACERI DE LA ZERO