Business Internaţional

Germanii prefera Porsche si Aldi

18.11.2004, 00:00 29



Producatorul de automobile Porsche este intreprinderea cu cel mai bun renume in Germania, urmata indeaproape de Aldi, se arata intr-un studiu preluat de cotidianul german Handelsblatt. Studiul a fost realizat de firma americana de cercetari de piata Harris Interactive si Institutul Reputation, condus de fostul profesor al Universitatii din New York, Charles J. Formbrun.



La capitolul imagine, luxul sau aspectele financiare nu joaca nici un rol. Dimpotriva, din cele 100 de puncte posibile, producatorul de masini de lux a primit 75,41, abia putin mai mult decat regele reducerilor din Germania, Aldi, care a primit 75,19 puncte. Ambele extreme par sa exercite asupra cumparatorilor germani o atractie considerabila.



Paradoxal, cel mai rau renume il au, dintre primele 15 companii germane, patru concerne, care prezinta cuvantul "deutsche" (german) in denumire: Deutsche Bank, Deutche Post, Deutsche Telekom si, cu numai 45,88 de puncte, Deutsche Bahn (compania cailor ferate germane).



"Intreprinderile tind sa aiba un bun renume atunci cand realizarile corespund asteptarilor publicului", a declarat Carsten Frigge, seful firmei de consiliere C4 Consulting, din Dusseldorf. In opinia lui, imaginea reprezinta cu totul altceva decat un scop in sine, ea ar trebui sa permita realizarea propriilor interese.



Semnificatia acestui fapt o experimenteaza in prezent pe propria piele gigantul Wal-Mart, pe piata americana. Neincrederea consumatorilor in marimea concernului a determinat mai multe initiative cetatenesti impotriva lantului de supermarket-uri, care au impiedicat cu succes deschiderea de noi centre comerciale ale gigantului din industria de retail.



Cel de-al doilea furnizor de produse de larg consum din Germania este insa la adapost fata de astfel de riscuri: dintre toate intreprinderile germane, Aldi se bucura de cea mai mare incredere din partea consumatorilor. In timp ce cele mai cunoscute 15 companii din Germania au obtinut la acest capitol, in medie, un punctaj de 57 de puncte din 100, Aldi a reusit sa obtina 84.



95% dintre respondenti au declarat, in plus, ca Aldi ofera mult pentru banii platiti. In legatura cu rivalul Schlecker, acelasi lucru l-au afirmat 75% dintre cei chestionati.



Aldi a luat note note bune si la capitolul "apel emotional". In aceasta privinta, magazinele nedecorate, care isi ofera marfa la lumina neoanelor, pe categorii ordonate, s-au lansat intr-o intrecere stransa cu producatorul auto Porsche.



Marca BMW ("bucuria de a conduce") a fost lasata mult in urma de supermarket-urile ieftine.



Si la categoria "produse si servicii" , cei 6.947 consumatori chestionati on-line au acordat Aldi un punctaj bun, in ciuda faptului ca lantul de magazine ofera numai strictul necesar. Articolele vandute, majoritatea marca proprie a lantului de magazine cu discount, se bucura de renume in randul publicului, se arata in acelasi studiu.



Imaginea Aldi este rezultatul unor eforturi considerabile. Ambele divizii Aldi, Nord si Sud, sunt renumite in randul furnizorilor pentru controalele de calitate foarte stricte. In mod regulat, marfurile lor sunt trimise pentru teste suplimentare.



Un rezultat surprinzator de pozitiv a obtinut compania si in ceea ce priveste comunicarea. In opinia consumatorilor intervievati, nici una din firmele germane de top nu este mai deschisa, mai transparenta si mai demna de incredere decat Aldi. Se pare ca, pentru public, a trecut nebservat faptul ca regele discount-ului nu lasa nici o informatie sa iasa din intreprindere, in afara anunturilor oficiale ("Aldi informeaza").



"Cu cat este mai complexa o companie, cu atat mai mult trebuie sa investeasca in imaginea sa", a observat Carsten Frigge. Astfel ca, pentru un comerciant de tipul Aldi, situatia ar trebui sa fie mai usoara decat pentru un concern din industria chimica.



In cazul multor companii, investitiile in propria imagine nu par a fi suficiente. De exemplu, in cadrul sondajului, Deutsche Telekom s-a clasat pe unul din primele locuri in Germania, la intrebarea ce firma isi face cel mai mult publicitate si ofera cele mai multe sponsorizari. Insa nici macar unul din zece respondenti nu ar recomanda compania prietenilor.



Cu totul altfel stau lucrurile in cazul Aldi: cu toate ca lantul de magazine nu cheltuieste foarte mult pe publicitate, iar in calitate de sponsor formeaza, impreuna cu Schlecker, ariergarda companiilor germane, firma este mai iubita de consumatorii germani decat oricare alta. 60% dintre cei chestionati ar recomanda Aldi prietenilor lor. Acelasi lucru ar face insa pentru Deutsche Bahn numai unul din 20 de respondenti.
ioana.leaua@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO