„Cele trei părţi au stins focul cel puţin deocamdată, un lucru benefic pentru stabilitatea preţului acţiunilor“, afirmă Seiji Sugiura, analist al Tokai.
Boardul Renault, care include doi reprezentanţi ai guvernului francez, a convenit în unanimitate la finalul săptămânii trecute ca statul să-şi menţină dreptul de a dubla puterea de vot a participaţiei sale începând cu aprilie 2016, reducând în acelaşi timp drepturile respective la 17,9% cu excepţia anumitor circumstanţe. Deşi Nissan nu a reuşit să-şi activeze drepturile de vot pentru deţinerea de 15% din cadrul Renault, cei doi producători auto vor încheia un contract care va impune neinfluenţarea deciziilor companiei japoneze.
Acordul reprezintă o încercare de stabilizare a alianţei de 16 ani a celor doi producători auto după ce Franţa şi-a majorat participaţia la Renault la 19,74% fără a-l informa pe CEO-ul Carlos Ghosn în prealabil. Mişcarea a avut menirea de a spori influenţa Franţei în cadrul unuia dintre cei mai importanţi constructori auto ai ţării prin intermediul unui program de loialitate a acţionarilor, ce dubla drepturile de vot ale acţionarilor care au deţinut acţiuni timp de peste doi ani.
Mişcarea a generat discuţii de reechilibrare a structurii alianţei, care a fost creată în perioada în care Nissan se afla în pragul falimentului. De atunci, producătorul japonez a devenit mai profitabil decât Renault. Nissan are de asemenea o valoare mai mare de piaţă decât cea a Renault, ridicând semne de întrebare privitoare la viabilitatea structurii alianţei chiar înainte de acţiunea Franţei.
În urma anunţului de săptămâna trecută, Nissan nu va mai fi nevoit să plătească pentru o majorare a participaţiei la Renault pentru a contracara influenţa Franţei, potrivit Tachibana Securities.
Koji Endo, analist la Advanced Research Japan, susţine că tensiunile ar putea reizbucni pe viitor atâta timp cât Franţa va continua să aibă o influenţă dominantă în cadrul alianţei, iar Nissan va rămâne slab reprezentat.
„Aceasta este doar prima rundă a bătăliei“, afirmă Endo.