Articolul apărut în ziarul dumneavoastră ne-a pus în situaţia de a reevalua în ce măsură principiile pe care le urmărim în SEB determină "facerea de carte" şi de a găsi o unitate de măsură potrivită pentru acest proces. La final, putem spune cu mândrie că în Şcoala Europeană Bucureşti facem mai mult decât carte, facem educaţie, fiind o şcoală de elită, nu de elite.
Cuvintele transmise de Codruţ Sarafoleanu M.D. Ph.D, în calitate de părinte al unui absolvent SEB, ca şi multe alte testimoniale (https://scoalaeuropeana.ro/testimoniale/) confirmă acest lucru:
"În primul rând, vă mulţumesc pentru că, dincolo de profesionalism, aţi arătat cu toţii empatie cu diversele tipologii umane sau constelaţii psihice ale copiilor noştri. Aţi reuşit să îi aduceţi pe fiecare pe un făgaş firesc şi mai lesne de străbătut în demersul de a se înţelege pe sine şi de a parcurge un proces didactic modern şi dedicat.
Vă mulţumesc pentru că aţi respectat ceea ce aţi promis la începuturi, când nu ne cunoşteam reciproc şi aţi reuşit să faceţi şcoală şi educaţie, nu doar contracte între părţi."
Revenind la analiza făcuta de noi, referitor la rezultatele obţinute de absolvenţii clasei a VIII-a, am avut în vedere mai multe criterii:
1. Punctul de plecare
Este adevărat că, la înscriere, Şcoala Europeană Bucureşti aplică nişte criterii de selecţie, însă acestea se referă la compatibilitatea între principiile instituţiei noastre şi cele ale familiilor care solicita înscrierea, spre deosebire de şcolile publice pe care Ziarul Financiar le numeşte ca fiind şcoli unde se face carte, unde criteriile de selecţie fac o triere drastică de care trec copiii care au deja un bagaj semnificativ de cunoştinţe si cultura studiului, aşa cum aţi remarcat şi dumneavoastră în analiza făcută într-un articol apărut ulterior. Din acest punct de vedere, suntem mândri că elevii noştri ajung să aibă rezultate bune şi foarte bune, având un alt punct de plecare, primind în SEB instrumente de lucru, acces la învăţarea autentica. Acesta este motivul pentru care verdictul pe care îl daţi, ”Tot la stat se învaţă carte mai multă”, ni se pare profund nedrept şi neancorat în realitatea şcolii româneşti. Sistemul de educaţie public nu este format doar din câteva colegii care au posibilitatea să îşi selecteze elevii, ci cuprinde alte mii de şcoli care trebuie să lucreze cu toţi copiii, nu doar cu elevi selectaţi. Şcoala, prin profesorii ei, are menirea de a-i ajuta pe toţi elevii să îşi atingă pe deplin potenţialul. Ca dascăli dedicaţi, vă spunem că aceasta este adevărata provocare, adevărata măiestrie, care, din păcate, nu se poate măsura doar prin rezultatele de la examene.
2. Numărul de elevi pentru care s-a realizat clasamentul propus de dumneavoastră
Nu este nevoie să detaliem faptul ca vorbim despre diferenţe foarte mari între efectivele de elevi din şcolile între care se face comparaţie. Dintre şcolile private, Şcoala Europeană Bucureşti este a doua ca număr de absolvenţi.
3. Măsura în care este relevantă comparaţia, având în vedere doar rezultatele elevilor de vârf, cu medii peste 9.00, şi nu media tuturor absolvenţilor
Deşi jumătate dintre absolvenţii SEB au obţinut medii peste 9.00 la Examenul de Evaluare Naţională, o medie de 8.90 calculată pentru toţi absolvenţii, alături de tot ceea ce au acumulat elevii noştri atât academic (la toate disciplinele studiate, nu doar la cele evaluate prin examenul de la finalul clasei a VIII-a), cât şi socio-comportamental, confirmă că la şcoala noastră se învaţă carte şi nu numai.
Ileana Bivolaru este profesor, preşedintele asociaţiei Şcoala Europeană Bucureşti.