Compania chinezească Geely se pregăteşte să salveze producătorul de maşini electrice aflat în dificultate Polestar Automotive Holding în scopul diminuării presiunii asupra unei alte companii pe care o deţine, Volvo, scrie Bloomberg.
În cadrul tranzacţiei propuse, Volvo va transfera o parte din participaţia de 48% din Polestar către Geely, a anunţat constructorul auto suedez. Mişcarea vine după o redresare sub aşteptări a Polestar care, dublată de o generalizare a încetinirii pieţei maşinilor electrice, a tras acţiunile companiei la un minim record.
Însă acest caz este unul fericit, în condiţiile în care turbulenţele de pe piaţa maşinilor electrice fac din ce în ce mai multe victime.
Start-up-urile din domeniu par cele mai vulnerabile. Start-up-ul britanic Arrival a anunţat recent că se apropie de insolvenţă, desemnând un nou set de consultanţi care să-i supervizeze planurile de urgenţă, potrivit Reuters.
În ultimul an, multe astfel de start-up-uri din sectorul maşinilor electrice, printre care Lordstown Motors, Proterra şi compania suedeză Volta Trucks şi-au declarat falimentul în condiţiile în care accesul la capital se restrânge.
În octombrie anul trecut, start-up-ul chinezesc WM Motor, susţinut de Baidu şi Tencent, unul dintre cele mai bine finanţate startup-uri EV din China pe lângă Nio, Li Auto şi XPeng, a depus cerere pentru reorganizare în faliment.
Şi start-up-ul EV american Last Mile Solution şi-a anunţat falimentul în vara anului trecut, la mai puţin de un an de când se listase.
Dar probleme au şi companiile mari din industrie. Deşi constructorii şi furnizorii auto pariază masiv pe cererea viitoare de maşini electrice, o încetinire la nivel mondial a pieţei provoacă suferinţă, incluzând falimente, IPO-uri abandonate şi reduceri de producţie.
Investiţiile în creşterea capacităţii şi dezvoltarea tehnologiei depăşesc cererea de EV, punând presiune crescândă pe companii să-şi taie costurile. „E adevărat, ritmul creşterii EV a încetinit, ceea ce creează o oarecare nesiguranţă. Vom construi la cerere“, au anunţat oficialii GM. Şi Ford a fost nevoită să-şi reducă producţia. CEO-ul Tesla Elon Musk a evidenţiat la rândul său problemele din industrie.
Unele companii şi-au abandonat planuri anterioare. Este cazul Renault, care a renunţat la planurile de listare a diviziei EV Ampere.
Furnizorii sunt şi ei afectaţi. Compania chinezească CATL a previzionat pe 2023 un profit semnificativ mai redus decât în 2022.
Al doilea mare producător chinez de baterii BYD a anunţat o creştere mult mai lentă a profitului în 2023 faţă de 2022, în timp ce producătorul coreean LG Energy Solution a anticipat o creştere mai înceată a pieţei mondiale de EV în acest an.
„Avântul EV stagnează la nivel mondial. Piaţa este supra-aprovizionată în raport cu cerere“, se arată într-o notă recentă a Morgan Stanley.