Business Internaţional

Implozia bulei maşinilor electrice face victime: compania chinezească Geely preia Polestar ca să nu creeze probleme producătorului Volvo

Implozia bulei maşinilor electrice face victime:...

Autor: Catalina Apostoiu

04.02.2024, 21:22 41910

Compania chinezească Geely se pre­gă­teşte să salveze producătorul de maşini electrice aflat în dificultate Polestar Automotive Holding în scopul diminuării presiunii asupra unei alte companii pe care o deţine, Volvo, scrie Bloomberg.

În cadrul tranzacţiei propuse, Volvo va transfera o parte din parti­ci­paţia de 48% din Polestar către Geely, a anunţat constructorul auto sue­dez. Mişcarea vine după o redre­sa­re sub aşteptări a Polestar care, dublată de o generalizare a încetinirii pieţei maşinilor electrice, a tras acţiu­nile companiei la un minim record.

Însă acest caz este unul fericit, în condiţiile în care turbulenţele de pe piaţa maşinilor electrice fac din ce în ce mai multe victime.

Start-up-urile din domeniu par cele mai vulnerabile. Start-up-ul brita­nic Arrival a anunţat recent că se apropie de insolvenţă, desemnând un nou set de consultanţi care să-i supervizeze planurile de urgenţă, potrivit Reuters.

În ultimul an, multe astfel de start-up-uri din sectorul maşinilor elec­trice, printre care Lordstown Motors, Proterra şi compania suedeză Volta Trucks şi-au declarat falimentul în condiţiile în care accesul la capital se restrânge.

În octombrie anul trecut, start-up-ul chinezesc WM Motor, sus­ţi­nut de Baidu şi Tencent, unul dintre cele mai bine finanţate startup-uri EV din China pe lângă Nio, Li Auto şi XPeng, a depus cerere pentru reor­ga­nizare în faliment.

Şi start-up-ul EV american Last Mile Solution şi-a anunţat falimentul în vara anului trecut, la mai puţin de un an de când se listase.

Dar probleme au şi companiile mari din industrie. Deşi constructorii şi furnizorii auto pariază masiv pe cererea viitoare de maşini electrice, o încetinire la nivel mondial a pieţei pro­voacă suferinţă, incluzând fali­mente, IPO-uri abandonate şi redu­ceri de producţie.

Investiţiile în creşterea capacită­ţii şi dezvoltarea tehnologiei depă­şesc cererea de EV, punând presiune crescândă pe companii să-şi taie costurile. „E adevărat, ritmul creş­terii EV a încetinit, ceea ce creează o oarecare nesiguranţă. Vom construi la cere­re“, au anunţat oficialii GM. Şi Ford a fost nevoită să-şi reducă producţia. CEO-ul Tesla Elon Musk a eviden­ţiat la rândul său problemele din industrie.

Unele companii şi-au abandonat planuri anterioare. Este cazul Renault, care a renunţat la planurile de listare a diviziei EV Ampere.

Furnizorii sunt şi ei afectaţi. Com­pania chinezească CATL a pre­vizio­nat pe 2023 un profit semnifica­tiv mai redus decât în 2022.

Al doilea mare producător chi­nez de baterii BYD a anunţat o creş­tere mult mai lentă a profitului în 2023 faţă de 2022, în timp ce produ­cătorul coreean LG Energy Solution a anticipat o creştere mai înceată a pieţei mondiale de EV în acest an.

„Avântul EV stagnează la nivel mondial. Piaţa este supra-aprovizionată în raport cu cerere“, se arată într-o notă recentă a Morgan Stanley.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO