Business Internaţional

În Ungaria, ascensiunea continuă a industriei auto stârneşte îngrijorări

Industria auto din Ungaria este dominată de Suzuki, Audi şi Mercedes

Industria auto din Ungaria este dominată de Suzuki, Audi şi Mercedes

Autor: Bogdan Cojocaru

20.07.2015, 00:05 5068
În Ungaria, aproape fiecare lună aduce date statistice care arată că avansul economiei se bazează puternic, dacă nu chiar a ajuns dependent de producţia de autovehicule.

Ungaria nu are o marcă proprie de maşină cu care să concureze pe pieţele internaţionale, însă este un centru de producţie pentru companii străine.

Pericolul este că economia tinde să devină una monocultură, iar dominanţa industriei auto, notorie pentru ciclicitatea ei, creşte vulnerabilitatea la riscuri externe.

Producţia industriei auto maghiare a crescut de mai mult de două ori ultimii 15 ani, iar industria în sine a ajuns de aproape trei ori mai mare decât al doilea cel mai „greu“ grup industrial, scrie Portfolio.hu.

Creşterea industriei auto era solidă chiar şi înainte de criză şi, după un scurt derapaj în timpul crizei, a trecut într-o treaptă superioară de viteză. Între timp, majoritatea celorlalte sectoare nu şi-au revenit la ritmurile de creştere anterioare crizei, ceea ce înseamnă că aportul industriei auto la creşterea economică a devenit şi mai mare. În 2012, sectorul auto a încetinit recesiunea din industria maghiară, iar în 2013 a adus industria pe creştere.

În ultimul deceniu ponderea producţiei de maşini în creşterea industrială a fost în medie de 20%, dar în ultimele 18 luni greutatea a crescut la 66%. Dacă este exclusă producţia de maşini, producţia industriei procesatoare nu a mai crescut din 2012. Din 2010, industria auto s-a extins în medie cu 10% din 2000, ceea ce înseamnă că producţia auto este cu 250% mai mare decât în urmă cu 15 ani. Spre comparaţie, industria procesatoare, dacă sunt excluşi producătorii de autovehicule, a înregistrat o creştere de doar 2,5% pe an şi încă nu a ajuns la nivelurile de dinainte de criză.  

„Greutatea“ sectorului auto în industria generală a crescut de la o şesime din total la începutul anilor 2000 la aproape 30% în prezent, iar până la sfârşitul anului va ajunge probabil la o treime. Ponderile următoarelor sectoare industriale ca greutate, cele ale electronicelor şi alimentelor, sunt de aproximativ 10%.

Problema se pune cum ar trebui interpretat faptul că principalii producători auto din Ungaria - Suzuki, Audi şi Mercedes – au o influenţă atât de mare asupra economiei maghiare.

Pe de o parte, este un rezultat pozitiv faptul că industria auto poate contrabalansa declinul din sectorul electronicelor. Pe de altă parte, schimbarea de structură duce la o economie monocultură, iar dominaţia industriei auto, care depinde de o piaţă ciclică, creşte vulnerabilitatea la riscuri externe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO