Business Internaţional

Indra Nooyi, femeia care vrea sa schimbe cursul gigantului PepsiCo spre produsele mai sanatoase

Indra Nooyi, femeia care vrea sa schimbe cursul gigantului PepsiCo spre produsele mai sanatoase

Indra Nooyi, directorul executiv al PepsiCo: Daca tot ce va doriti este sa pastrati directia si sa obtineti cresteri anuale de doua cifre si nimic altceva pe alaturi, atunci eu nu sunt persoana potrivita pentru a conduce aceasta companie.

09.04.2008, 15:28 107

Pepsi are un efect ciudat asupra oamenilor. Compania, nu bautura. Asa se explica de ce acum 18 luni presedinta PepsiCo, Indra Nooyi, in momentul in care a aflat ca va fi urmatorul CEO al companiei americane, s-a urcat in primul avion in directia Cape Cod acolo unde Mike White, principalul ei contracandidat pentru aceasta functie, se afla in vacanta.
Cei doi au lucrat cot la cot vreme de cativa ani la rand. Amandoi au fost CFO in cadrul Pepsi si erau priviti ca stele ale lumii de business in devenire. Amandoi iubesc muzica. Atunci cand au fost dati afara dintr-o sedinta de board, cu o luna inainte, in timp ce viitorul lor era discutat de boardul de management al PepsiCo, cei doi au mers impreuna la musical-ul "Jersey Boys" pe Broadway si au fredonat impreuna toate cantecele lui Frankie Valli. In timp ce avionul lui Nooyi ateriza in Cape Cod, White o astepta la aeroport cu o scrisoare prin care ii transmitea felicitarile lui. De acolo au plecat impreuna la o plimbare pe plaja. Cand au ajuns inapoi la casa de vacanta a lui White, acesta a inceput sa cante la pian in timp ce Nooyi l-a acompaniat vocal. Inainte ca aceasta sa se urce in avionul de intoarcere au iesit in oras la o inghetata. "Spune-mi ce trebuie sa fac ca sa te pastrez in companie si o voi face", ii spunea ea atunci, dupa cum povesteste Fortune, vechiului sau coleg care era vicepresedinte la acel moment, iar White i-a promis ca se va gandi. Chiar daca o asemenea scena nu pare a-si gasi locul pe taramul hipercompetitiv al top-managementului, la PepsiCo nu reprezinta nimic iesit din comun.
White era cu adevarat un om pe care Pepsi nu voia sa il piarda: cel mai bun manager de operatiuni al companiei si genul de om indispensabil in cazul unui eventual declin. In final White a decis sa ramana si cand a fost randul lui, o saptamana mai tarziu, sa ia cuvantul pentru a anunta angajatilor numirea Indrei in fruntea companiei, despre colaborarea lor el a spus doar atat: "Eu cant la pian si Indra canta".
Nooyi nu a ramas nici ea mai prejos in declaratii: "N-as putea sa il tratez pe Mike altfel decat ca pe un partener. El ar fi putut fi cu usurinta CEO", spunea ea. Si nu s-a limitat la comunicarea verbala a acestei relatii de parteneriat: la toate sedintele ea are grija ca White sa fie asezat in dreapta ei.
Poate ca acest scenariu este destul de strain modului tipic in care un nou CEO isi preia functia, insa nici Indra Nooyi nu este un CEO obisnuit. Un produs al originii sale indiene combinat cu valorile de familie ale PepsiCo in ceea ce priveste pepiniera lor de executivi, Indra nu pune accent pe bani sau cuantumul compensatiilor sale, ci mai degraba pe cuantumul provocarii care i se asterne in fata. Nu se rusineaza sa ceara ajutor sau un sfat atunci cand are nevoie de el. Are 52 de ani si nu se asteapta ca acesta sa fie ultimul ei job. Bunul ei prieten Henry Kissinger crede ca este doar o chestiune de timp pana cand aceasta se va muta in Washington pe o functie inalta, probabil chiar una de cabinet, iar Nooyi recunoaste ca la un moment dat i-ar placea ca acest lucru sa se intample. Este cosmopolita, riguros educata, si un manger cu gandire strategica, cu mult mai interesata de pietele emergente din Rusia si China decat de asurzitoarele razboaie americane ale cola. O cina organizata de Nooyi la ea acasa ii are de obicei pe lista de invitati pe Tony Blair si diversi ministri din tari precum India sau Mexic pe langa businessmenii obisnuiti. O vegetariana care de ani la rand vorbeste despre importanta alimentatiei sanatoase, Nooyi nu este prima persoana la care te-ai gandi ca poate conduce unul dintre cei mai mari producatori de sucuri carbogazoase si snacks-uri - insa tocmai de aceea nu este surprinzator ca ea vireaza compania intr-o directie noua.
"Daca tot ce va doriti este sa pastrati directia si sa obtineti cresteri anuale de doua cifre si nimic altceva pe alaturi, atunci eu nu sunt persoana potrivita pentru a conduce aceasta companie", a spus ea. Pepsi-ul de astazi are o cu totul alta aroma. Vechiul Pepsi: Fritos si Cheetos. Noul Pepsi: Stacy's Simply Naked (chips-uri din paine prajita) si Flat Earth (chips-uri din fructe si legume). Vechiul Pepsi: Diet Pepsi si Mountain Dew. Noul Pepsi: Naked Juice de rodie si afine si IZZE, apa plata cu aroma de mandarina. Vechiul Pepsi: achizitii ciudate si complet nepotrivite precum North American Van Lines si Wilson Sporting Goods. Noul Pepsi: joint ventureuri cu parteneri compatibili precum Lipton (ice tea imbuteliat) si Starbucks (frappuccino la doza metalica).
Noul Pepsi este de fapt atat de departe de demodatele bule carbogazoase si atat de implicat in sectorul bauturilor necarbonatate, sanatoase (apa imbuteliata, bauturi pentru sportivi si ceaiuri) incat a reusit sa-si adjudece jumatate din piata americana, aproape de doua ori cota din aceasta piata a Coke, conform datelor revistei Beverage Digest. Si asta pentru ca Nooyi este o femeie care stie sa-si urmareasca prioritatile: a incredintat "razboaiele cola" unui manager italian, Massimo d'Amore, si a recrutat un enocrinolog renumit pentru a conduce departamentul de cercetare si dezvoltare, in timp ce ea a cheltuit anul trecut 1,3 mld. dolari pentru achizitiaonarea unor branduri "sanatoase" precum Naked Juice, un producator californian de bauturi pe baza de soia si sucuri organice.
In timp ce piata americana bate pasul pe loc, businessul international al PepsiCo a crescut cu 22% anul trecut, de trei ori rata cresterii vanzarilor americane, acesta contribuind acum cu 40% din veniturile totale ale companiei care anul trecut au atins 39 mld. dolari.
In conditiile in care o posibila recesiune ameninta Statele Unite, PepsiCo se pregateste pentru cea mai grea perioada cu care s-a confruntat in ultimii zece ani. Preturile principalelor ingrediente, precum porumbul si uleiul, sunt in crestere in timp ce noile sale produse, printre care sucurile premium se pot confrunta cu rezistenta consumatorilor mai atenti la buget decat la alimentatie.
Indra Krishnamurthy Nooyi este una dintre acele rare persoane cu un CV deopotriva impecabil si incredibil. A crescut in orasul Chennai (fost Madras), pe coasta sud-estica a Indiei, fiica a unui contabil si a unei mame casnice care, povesteste ea, "ne-a spus ca putem conduce lumea intreaga atata timp cat avem grija si de focul din caminul nostru".
Se pregatea sa lucreze pentru Jack Welch la General Electric atunci cand fostul CEO PepsiCo, Wayne Calloway, pe atunci membru in boardul GE, a atras-o catre PepsiCo spunandu-i ca aceasta companie are mai multa nevoie de ea decat GE. La scurt timp, in 1994, cuvintele lui Calloway s-au adeverit atunci cand s-a dovedit ca reteta de crestere a PepsiCo nu mai functiona: operatiunile din domeniul restaurantelor bateau pasul pe loc, in timp ce incercarea de a revendica o parte din cota de piata internationala a Coke - care obtinea atunci 71% din veniturile sale din pietele internationale in timp ce PepsiCo doar 29% - a fost un dezastru. Nooyi a sfatuit conducerea sa renunte la restaurante si a condus anul urmator achizitia Tropicana, pentru 3,3 miliarde de dolari, si apoi achizitia in valoare de 14 miliarde a Quaker. Ambele companii au pus la dispozitia PepsiCo un generos portofoliu de branduri cu ajutorul carora putea sa isi schimbe reputatia.
In 1998, cand Coca-Cola parea ca nu se va mai opri din crestere, Nooyi a sustinut in fata boardului o prezentare care diseca strategia rivalului, demonstrand ca rata de crestere a acestuia nu putea fi sustinuta. "Era un simplu tur de forta al Coke", isi aminteste Roger Enrico, CEO-ul de atunci al Pepsi, "si sunt convins ca atunci cu ajutorul Indrei am inteles mai bine strategia Coke decat ei insisi." Previziunile lui Nooyi s-au adeverit patru luni mai tarziu cand actiunile Coke au inceput sa scada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO