Business Internaţional

Industria auto din Austria a importat criza

01.11.2009, 23:14 1320

Dependenta de exporturi, o formula de succes aplicata de Austriatimp de mai multi ani, s-a dovedit a fi un dezvantaj major inmomentul in care recesiunea mondiala a sters cu buretele comenziledin exterior.
Dupa aproape un deceniu de crestere sustinuta, sectorul industrialal Austriei a fost puternic lovit de criza financiara, scrieFinancial Times.
Constructorii auto si producatorii de componente pentru acestsector, in cele mai multe cazuri parteneri ai companiilor germane,s-au numarat printre cele mai afectate victime alerecesiunii.
"In conditiile in care a fost o criza importata, cele mai puterniceefecte au fost resimtite de companiile orientate catre exterior",este de parere Christian Helmenstein, economist-sef al Asociatieiproducatorilor industriali din Austria.
"Acestea au fost «gazelele» care au investit cel mai mult ininovatie si noi fabrici. Acum insa, problemele s-au propagat catrealte sectoare, inclusiv catre industria alimentara", explicaHelmenstein.

Industria genereaza un sfert din PIB-ulaustriac
Industria austriaca ofera locuri de munca pentru circa 660.000 depersoane, adica o cincime din forta de munca totala a tarii, sigenereaza aproape un sfert din Produsul Intern Brut. Economiaaustriaca s-a extins cu aproape 50% in perioada 2003-2008, aceastafiind una dintre cele mai spectaculoase rate de crestere economicainregistrate in Europa.
In afara unei expansiuni pline de succes pe pietele din EuropaCentrala si de Est, principalul motor de crestere al economieiaustriece a fost industria auto, in conditiile in care o serie deIMM-uri din Austria produc componente pentru constructorii autogermani.
BMW si General Motors opereaza uzine de productie de motoare inAustria, in timp ce producatorul canadian de componente auto Magnaare cele mai multe fabrici din Europa in Styria, regiunea debastina a lui Frank Stronach, fondatorul si actionarul majoritar alcompaniei.

175.000 de austrieci lucreaza in sectorulauto
Anul trecut, cele 700 de companii ce activeaza in sectorul autoaustriac ofereau locuri de munca pentru 175.000 de persoane sigenerau vanzari de 22,5 mld. euro, dintre care peste 90% eraudestinate exportului.
Sute de alte companii sunt dependente de industria auto, inclusivVoestalpine, grupul ce activeaza in industria otelului. Cea maimare divizie a grupului, ce genereaza 37% din vanzarile grupului,produce otel pentru sec-torul auto.
Austria nu are un brand national de autoturisme, insa dependenta sade aceasta industrie este chiar mai pronuntata decat in cazulGermaniei. Ca o consecinta, prabusirea vanzarilor auto a avut unefect devastator asupra economiei austriece in aceastaprimavara.
In conditiile economice actuale, chiar daca exista semne derevenire, oficialii nu se asteapta ca industria auto sa revina lavarfurile inregistrate anterior.
Totodata, ei se tem ca sistemul colectiv de negociere a salariilordintre sindicate si angajatori, care in trecut a ajutat lamentinerea la un nivel redus a costurilor salariale, ar puteainfluenta acum o majorare semnificativa a salariilor, care saafecteze competitivitatea tarii la nivel international.
In momentul in care vanzarile de masini au inceput sa revina pe opanta ascendenta, gratie programelor de reinnoire a parcurilor auto(de tip Rabla), sectorul auto din Austria a luat o gura de aerproaspat.
Economistii se tem insa ca un nou declin al cererii din industriaauto ar putea declansa un val masiv de concedieri, care ar reducesi mai mult consumul privat si ar afecta, in consecinta, celelaltesectoare ale tarii.

Industrie auto no-name, insa cu traditie

  • Desi nu multi stiu, Austria are o industrie auto cu traditie,chiar daca nu are un brand national propriu de automobile.
  • Timp de aproape un secol, compania Steyr-Daimler-Puch dinorasul austriac Graz a asamblat vehicule si diverse sisteme deinginerie auto, specializandu-se si in sistemele avansate detransmisie.
  • Productia uzinei Magna din Austria a fost puternic afectata decriza economica, astfel ca daca in 2006 ieseau de pe portilefabricii aproape 250.000 de automobile, anul acesta vor ficonstruite doar 100.000 de unitati.
  • In 1998, producatorul canadian de componente auto Magna aachizitionat business-ul, redenumindu-l Magna Steyr.
  • In cadrul Magna Steyr, o serie de automobile au fost asamblate,inclusiv modelul offroad X3 al nemtilor de la BMW.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels


AFACERI DE LA ZERO