Business Internaţional

Industria externalizării: Polonia speră să iasă câştigătoare din criză

Industria externalizării: Polonia speră să iasă...

Autor: Bogdan Cojocaru

04.06.2020, 00:05 661

În ultimele trei decenii, pe măsură ce globalizarea a pus stăpânire pe economia mondială, India a devenit o forţă majoră în sectorul externalizării muncii, scrie Financial Times. În oraşe ca Bangalore sau Hyderabad, mai mult de 4 milioane de persoane umpleau înainte de criză campusurile în extindere care oferă tot ce trebuie pentru servicii de tipul call center, întreţinere IT şi tot felul de alte servicii pentru firmele occidentale. Însă natura haotică a măsurilor de izolare pentru combaterea pandemiei de COVID-19 anunţate cu un preaviz de doar patru ore în martie a lăsat mulţi furnizori de servicii de outsourcing cu mari probleme în a evita întreruperile în timp ce adoptau munca de la distanţă. Acest lucru evidenţiază riscurile concentrării într-un singur loc a operaţiunilor subcontractate. Recent, mai multe state indiene au abandonat legislaţia care îi protejează pe salariaţi şi muncitori, scopul oficial fiind atragerea de investiţii şi stimularea activităţii industriale. Însă aceste decizii au trezit temeri că India va permite astfel sclavia la locul de muncă.

Polonia - cel mai mare hub de outsourcing şi offshoring din Europa şi unul dintre primii cinci jucători din lume - speră să profite de situaţia Indiei. „Pentru acele companii care nu se gândeau la o astfel de schimbare până acum, pandemia va modifica regulile jocului“, a spus un manager polonez al unui grup IT global cu operaţiuni în Polonia şi India. „Ele vor analiza situaţia şi vor spune: dacă suntem companii globale, trebuie să avem şi forţa de muncă distribuită mai uniform.“ O provocare pentru externalizatorii din India în trecerea la munca de la distanţă au fost regulile stricte de confi­den­ţialitate cu privire la ceea ce poate fi scos din birou.

 O altă a fost lipsa infrastructurii. India este afectată de întreruperi ale furnizării de energie electrică, iar personalul de multe ori nu are la domiciliu conexiuni la internet fiabile. „Nu au acasă internet rapid în bandă largă pentru că este prea scump, aşa că a trebuit să oferim personalului cartele SIM, laptopuri şi să le plătim facturile de telefon pentru a putea lucra de la distanţă „, a declarat un executiv al Deutsche Bank. Industria poloneză nu poate concura cu rivali precum India şi Filipine cu privire la costurile forţei de muncă. În schimb, cea mai mare economie est-europeană a căutat să ademenească multinaţionalele occidentale cu o combinaţie constănd din avantajul proximităţii de pieţele occidentale, cadru legal şi reglementări comune statelor UE, forţă de muncă bine educată, care cunoaşte limbi străine şi o infrastructură bună. Executivii de acolo speră că modul în care externalizatorii polonezi s-au ocupat de trecerea la lucrul de acasă în timpul pandemiei va fi un alt factor în favoarea lor, întrucât companiile încep să-şi revizuiască modelele de operare prin prisma crizei. Jacek Levernes, co-fondator al ABSL, asociaţie poloneză a serviciilor comerciale pentru afaceri, a declarat că industria de profil a fost capabilă să aranjeze munca de la distanţă pentru 95% din angajaţi la doar săptămână de la instituirea măsurilor de izolare, în timp ce în unele centre asiatice a fost nevoie de câteva săptămâni pentru a obţine un procent mult mai mic.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO