Business Internaţional

Industria publicitatii se consolideaza prin preluari succesive

15.09.2004, 00:00 12



In centrul atentiei se afla in prezent WPP Group Plc care a anuntat ca a ajuns la o intelegere pentru achizitia Grey Global Group Inc., din New York, relateaza Wall Street Journal Europe. Aceasta manevra va contribui la consolidarea industriei globale de publicitate. Afacerea este evaluata la 1,52 de miliarde de dolari, in cash si actiuni.



Acordul incheiat la sfarsitul saptamanii trecute in New York, marcheaza sfarsitul licitatiei ce a durat pe tot parcursul acestei veri. Grey se afla printre cele mai mari 10 firme de publicitate din lume, dupa nivelul incasarilor. WPP a devansat ceilalti doi ofertanti, compania franceza Havas SA si grupul format din firmele americane Hellman & Friedman LLC si Kohlberg Kravis Roberts & Co.



Prin achizitia Grey, WPP obtine acces la traditionala relatie de afaceri a firmei new-yorkeze cu Procter & Gamble Co, unul dintre cei mai mari consumatori de creatie publicitara din lume.



Conform acordului, Edward Meyer, in varsta de 77 de ani, actualul presedinte al Grey, va primi oferta unui contract pe doi ani pentru postul de director executiv si presedinte al companiei. Se asteapta ca Meyer sa obtina si un loc in consiliul director al WPP.



Aceasta afacere are loc in contextul procesului de consolidare a industriei publicitare care a avut loc in ultimii ani. Rezultatul acestui proces este concentrarea puterii in mainile a patru grupuri globale de servicii de marketing: WPP, Publicis Groupe SA din Franta, Omnicom Group Inc. si Interpublic Group din New York. Directorul executiv al WPP, Sir Martin Sorrell a fost unul dintre cei mai agresivi in acest sens. Anul trecut, a achizitionat firma britanica Cordiant Communications Group PLC pentru care licita si Publicis.



Prin intelegerea cu consiliul de conducere al Grey, WPP va plati 1,005 de dolari pe actiune, sau 1,4 miliarde de dolari, din care jumatate in cash si jumatate in actiuni, plus alte plati legate de alte tipuri de titluri de valoare Grey. Grey dispune de importante lichiditati financiare.



Oferta finala din partea echipei Hellman-KKR s-a situat in jurul a 925 de dolari pe actiune, iar marimea ofertei Havas nu a putut fi determinata.



La sfarsitul saptamanii trecute, actiunile Grey se tranzactionau la nivelul de 940 de dolari fiecare, pe Nasdaq. Afacerea are nevoie de aprobarea actionarilor Grey si se asteapta ca aceasta sa se finalizeze pana la sfarsitul anului.



Compania franceza Publicis era considerata favorita pentru cumpararea Grey, deoarece ambele firme aveau contracte cu P&G. Publicis insa a iesit din cursa afirmand ca nu este interesata de preluarea totala a companiei americane.



La inceput analistii erau de parere ca achizitia Grey de catre WPP s-ar dovedi o povara deoarece WPP are contracte cu grupul anglo-olandez Unilever, rivalul P&G.



WPP va evita probabil acest conflict prin mentinerea Grey ca o agentie publicitara separata. De asemenea, se asteapta ca WPP sa mentina agentia MediaCom, ce apartine de Grey, ca o marca separata.



Havas, compania franceza, a lansat oferta de preluare in ciuda ingrijorarii actionarului majoritar Vincent Bolore. Hava a iesit recent dintr-o perioada de restructurare iar unii investitorii sunt de parere ca grupul nu ar fi putut digera achizitia. Preluarea Grey ar fi insemnat pentru Havas sansa de a intra in prima liga a firmelor de publicitate si de a diminua considerabil riscul de a fi cumparata la randul ei. Acum insa Havas a ramas o societate de marime medie, intr-o industrie dominata pe de o parte de giganti iar pe de alta parte de micii intreprinzatori.
dan.zavoianu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO