Inflaţia este în în creştere la nivel mondial, iar companiile care au putere de pricing, adică de a impune preţurile, profită din plin de acest lucru. Costurile din ce în ce mai mari de producţie, cauzate de perturbările de pe lanţurile de aprovizionare şi de criza energiei, obligă firmele să ia în considerare majorarea preţurilor produselor lor, iar când nu au concurenţă şi cererea este solidă, fac curajos astfel de paşi.
Ani la rând, Mercedes-Benz nu a reuşit să obţină profiturile dorite de pe urma vânzării autovehiculelor sale de lux. Acum însă, penuria de semiconductare îi oferă pretextul perfect pentru a majora preţurile şi a prioritize producţia celor mai scumpe modele ale sale, scrie Chris Bryant, editorialist Bloomberg.
Impactul asupra câştigurilor este uimitor, iar cu presiunile inflaţioniste acumulându-se la nivelul lanţului de aprovizionare, nu există o mai bună dovadă a beneficiilor pe care puterea de pricing a gigantului german le are.
Nici producătorii de articole de lux nu au probleme în a majora preţurile în ultima vreme. Louis Vuitton, cea mai mare marcă de lux la nivel mondial, şi-a majorat preţurile recent, invocând costurile în creştere de producţie şi transport, potrivit Reuters. Iar investitorii urmăresc dacă şi Kering, proprietarul Gucci, şi Hermes vor face paşi similari, încrezători fiind că clienţii avuţi sunt dispuşi să plătească mai mult.
Puterea de a stabili preţurile ar putea fi un driver cheie al creşterii veniturilor din nou în 2022 pentru cele mai mari grupuri din industria de fashion, după o serie de majorări de preţuri în 2021 şi 2020.
În ultimele rapoarte privind câştigurile, cele mai mari corporaţii au indicat profituri uriaşe şi au promis să majoreze în continuare preţurile, chiar în condiţiile în care inflaţia continuă să urce la niveluri nemaiînregistrate de decenii, notează Vox.
De exemplu, Starbucks s-a bucurat de o creştere cu 31% a profiturilor la sfârşitul anului trecut, dar tot vrea să majoreze preţurile în acest an.
Tyson Foods, gigantul din industria procesării cărnii, a majorat preţurile cu 19,6%. Tyson este una dintre aşa-numitele Big Four ale industriei de procesare a cărnii, controlând aproximativ 80% din producţia de carne din SUA, potrivit marketplace.org.
Consolidarea a dus la o creştere a puterii de pricing în rândul acestor companii. „Cred că dovezile sugerează că acestea au profitat de problemele din economie în general, folosindu-se de puterea deţinută pe piaţă pentru a majora preţurile şi a scădea sumele plătite fermierilor“, arată Stephanie Mercier, de la Farm Journal Foundation.
Şi cultivatorii spanioli de roşii dau dovadă de putere de pricing. În Germania, de exemplu, roşiile produse în serele olandeze dispar în favoarea celor spaniole, iar producătorii spanioli profită, majorând preţurile, scrie freshplaza.com.