Business Internaţional

Inflaţia este mană cerească pentru companiile cu putere de stabilire a preţurilor

Inflaţia este mană cerească pentru companiile cu...

Autor: Catalina Apostoiu

22.02.2022, 00:05 432

Inflaţia este în în creştere la nivel mon­dial, iar companiile care au pu­te­re de pricing, adică de a impune pre­ţu­rile, profită din plin de acest lucru. Cos­turile din ce în ce mai mari de pro­ducţie, cauzate de perturbările de pe lan­ţurile de aprovizionare şi de criza ener­giei, obligă firmele să ia în con­side­rare majorarea preţurilor pro­du­selor lor, iar când nu au concurenţă şi cererea este solidă, fac curajos astfel de paşi.

Ani la rând, Mercedes-Benz nu a reuşit să obţină profiturile dorite de pe urma vânzării autovehiculelor sale de lux. Acum însă, penuria de semiconductare îi oferă pretextul perfect pentru a majora preţurile şi a prioritize producţia celor mai scumpe modele ale sale, scrie Chris Bryant, editorialist Bloomberg.

Impactul asupra câştigurilor este uimitor, iar cu presiunile inflaţioniste acumulându-se la nivelul lanţului de aprovizionare, nu există o mai bună dovadă a beneficiilor pe care puterea de pricing a gigantului german le are.

Nici producătorii de articole de lux nu au probleme în a majora pre­ţu­ri­le în ultima vreme. Louis Vuitton, cea mai mare marcă de lux la nivel mon­dial, şi-a ma­jorat preţurile recent, in­vocând cos­turile în creştere de pro­duc­ţie şi tran­sport, potrivit Reuters. Iar in­vestitorii urmăresc dacă şi Kering, pro­prietarul Gucci, şi Hermes vor face paşi simi­lari, încrezători fiind că clien­ţii avuţi sunt dispuşi să plătească mai mult.

Puterea de a stabili preţurile ar putea fi un driver cheie al creşterii veniturilor din nou în 2022 pentru cele mai mari grupuri din industria de fashion, după o serie de majorări de preţuri în 2021 şi 2020.

În ultimele rapoarte privind câş­tigurile, cele mai mari corporaţii au indicat profituri uriaşe şi au pro­mis să majoreze în continuare pre­ţurile, chiar în condiţiile în care in­fla­ţia continuă să urce la niveluri nemai­înregistrate de decenii, notează Vox.

De exemplu, Starbucks s-a bu­cu­rat de o creştere cu 31% a pro­fi­tu­ri­lor la sfârşitul anului trecut, dar tot vrea să majoreze preţurile în acest an.

Tyson Foods, gigantul din in­dus­tria procesării cărnii, a majorat pre­ţu­rile cu 19,6%. Tyson este una dintre aşa-numitele Big Four ale in­dus­triei de procesare a cărnii, con­tro­lând apro­ximativ 80% din pro­duc­ţia de carne din SUA, potrivit marketplace.org.

Consolidarea a dus la o creştere a puterii de pricing în rândul acestor companii. „Cred că dovezile sugerează că acestea au profitat de problemele din economie în general, folosindu-se de puterea deţinută pe piaţă pentru a majora preţurile şi a scădea sumele plătite fermierilor“, arată Stephanie Mercier, de la Farm Journal Foundation.

Şi cultivatorii spanioli de roşii dau dovadă de putere de pricing. În Germania, de exemplu, roşiile produse în serele olandeze dispar în favoarea celor spaniole, iar producătorii spanioli profită, majorând preţurile, scrie freshplaza.com.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO